Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Gratis case study – Social networks best practice

Det franska konsultbolaget FaberNovel har släppt en gratis fallstudie kring de strategier som tillämpas av de sociala nätverken LinkedIn, XING, Match.com och Meetic. De två förstnämnda är affärsnätverk och de båda andra dejtingtjänster. Studien är ganska detaljerad och tittar på intressanta nyckeltal som ARPU(Average Revenu Per User), omsättningstillväxt och även churn-rate vilket är antalet användare som faller från under en viss tidsperiod. Ett annat nyckeltal är ARFU – en term jag inte sett förut men som jag efter litet googlande kom fram till betyder Average Revenue From Users. I detta sammanhang motsvarar det vad kunderna faktiskt betalar för att nyttja tjänsterna. Vidare tittar man på de olika nätverkens strategier för medlemstillväxt, kundhantering och prissättningsstrategier.

Studien består av 79 informativa slides vilket var en bidragande orsak till att jag inte kom i säng förräns tre i natt. Akta er för övrigt för Slideshare, där studien ligger uppladdad, som är en slags YouTube för PowerPoint-presentationer. Jag kan snöa in fullständigt på att browsa igenom otroligt fascinerande presentationer och jag har spenderat många timmar där.

Studien är släppt under creative commons license för att FaberNovell vill att den ska kunna kompletteras med analyser av andra firmor, experter och webbanvändare. Nice touch! Det ser man inte mycket av inom konsultsvängen. Ni kan se studien i sin helhet här nedan:

About

Peter Sandberg är en serieentreprenör som bland annat grundade Funplanet som var en av Sveriges ledande webbsajter under slutet av 90-talet. Peters senaste projekt är Megalessons.com

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+