Det franska konsultbolaget FaberNovel har släppt en gratis fallstudie kring de strategier som tillämpas av de sociala nätverken LinkedIn, XING, Match.com och Meetic. De två förstnämnda är affärsnätverk och de båda andra dejtingtjänster. Studien är ganska detaljerad och tittar på intressanta nyckeltal som ARPU(Average Revenu Per User), omsättningstillväxt och även churn-rate vilket är antalet användare som faller från under en viss tidsperiod. Ett annat nyckeltal är ARFU – en term jag inte sett förut men som jag efter litet googlande kom fram till betyder Average Revenue From Users. I detta sammanhang motsvarar det vad kunderna faktiskt betalar för att nyttja tjänsterna. Vidare tittar man på de olika nätverkens strategier för medlemstillväxt, kundhantering och prissättningsstrategier.
Studien består av 79 informativa slides vilket var en bidragande orsak till att jag inte kom i säng förräns tre i natt. Akta er för övrigt för Slideshare, där studien ligger uppladdad, som är en slags YouTube för PowerPoint-presentationer. Jag kan snöa in fullständigt på att browsa igenom otroligt fascinerande presentationer och jag har spenderat många timmar där.
Studien är släppt under creative commons license för att FaberNovell vill att den ska kunna kompletteras med analyser av andra firmor, experter och webbanvändare. Nice touch! Det ser man inte mycket av inom konsultsvängen. Ni kan se studien i sin helhet här nedan: