Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Erik Starck i IDG.s Bloggstafett

Idag skriver Erik Starck på IDG i deras blogstafett. Ämnet är outsourcing och om det är ett hot mot våra jobb. Erik är inte riktigt övertygad om att så är fallet och jag vill kompletera hans slutsatser. Ja, det kommer ske förändringar, vissa it-jobb kommer outsourcas till andra länder men jag tror vi har en fördel gentemot dessa länder som är mycket svår att kopiera. Om man generaliserar är svenska organisationer platta och rätt prestigelösa. Titel är ofta inte så viktigt. Jag har haft ganska få jobb i mitt liv men de två “kunskapsjobb” jag har haft har chefen suttit mitt ibland oss och han har deltagit i diskussionen som alla andra. Denna prestigelöshet och platta organisation tror jag är ett mycket bra sätt att driva kunskapsorganisationer som löser komplexa problem och det gör man kan få mycket större output ur kunskapsorganisationen. Denna prestigelöshet och platta organisationer hittar man inte i utvecklingsländer som tex Indien eller östeuropa. Där är organisationerna mer hierarkiska.

Erik driver i vanliga fall bloggen Framtidstanken, kolla in den emellanåt för hjärngodis!

Vi har fått möjligheten att själva vara med i IDG:s bloggstafett och vår artikel publiceras på torsdag. Rubriken är ” “Varför bör man säga upp sig och dra igång ett startup om man jobbar i it-branschen?”. Vi i vår tur har kastat stafetpinnen vidare till Dan på en En E-handlares Bekännelser.

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Dritz says:

    Jag tror inte man ska fokusera så mycket på jobben. Det gäller att företagen överlever. Har vi företag så har vi jobb.

    Det är också bara en viss typ av jobb som kan outsourcas. All typ av transfer och omorganiseringar ger också jobb till managementkonsulter och projektledare.

    Håller med Christian om att prestigelöshet och transperenta organisationer är bra. Hierarkier ska hjälpa organisationen inte försvåra kreativitet, kunskapsutbyte och beslut.

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+