Vinnova gav tidigare denna höst ut boken ‘Tillväxtgenvägen – affärsinnovation i svenska tjänsteföretag‘. För mig som entreprenör är tillväxt ett intressant ämne men jag hade ändå inga större förväntningar på denna bok. Mina förväntningar kom dock snabbt på skam eftersom boken öppnade upp ögonen på mig och i viss mån ändrade min syn på tjänsteföretag. Bokens kanske mest värdefulla innehåll är dess redogörelse kring begreppet värdestjärnor
En annan viktig sak som jag inte tidigare förstått är kopplingen mellan tjänsteföretag och affärsinnovation där affärsinnovation är en samlingsterm för nya metoder för marknadsföring, distribution, service och finansiering. Innovation i dessa bolag handlar inte om att definiera en ny marknad utan att hitta en annan rollfördelning mellan leverantörer och kunder.
Sverige har ligger i topp vad gäller investeringar i forskning och utveckling samtidigt som förnyelsetakten i det svenska näringslivet är bland de lägsta i västvärlden. De flesta framgångsrika nya svenska företag under de senaste decennierna har varit företag som inte haft en high-tech produkt. Istället har de haft avancerade logistiklösningar och en unik förståelse för vad som skapar värde för kunden.
Många av dessa nya framgångsrika företag är sällan börsnoterade varför informationen om dem är begränsad. Detta har lett till en eftersläpning i förståelse och kunskap av den nya typen av affärsmodeller där produkten inte står i fokus.
I boken finns fallstudier av åtta svenska tjänsteföretag. Dessa är Hemfrid, SDI Media, Österströms, Tailor Store, Telge Energi, IBX, Paradox Interactive och Campuz Mobile. Dessa fallsstudier varierar i kvalitet men ger en bra inblick i varje verksamhet.
Bokens styrka ligger i att den på ett koncist och lättförståeligt sätt presenterar en åtminstone för mig ny bild av vad affärsinnovation är och att den har gett mig nya referenser och begrepp att använda mig av när jag funderar kring nya verksamheter.
Tillväxtgenvägen kan laddas ned gratis från Vinnova här