Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Skippa affärsplan OCH elevator pitch?

I London finns en kille som heter Terry Jones och som är Vd och grundare till en startup som heter Fluidinfo. På deras hemsida så beskriver dom vad dom sysslar med med följande text:

At Fluidinfo, we’re aiming to bring about a fundamental change in how people work with information.

We’re designing and building a distributed storage architecture for a new representation of information, and creating a variety of applications that will use the underlying architecture.

Jag blir inte direkt klok på vad dom egentligen sysslar med och jag är tydligen inte ensam om det eftersom han i ett inlägg på sin blogg beskriver sin frustration över att på ett lättbegripligt sätt få investerare och riskkapitalister att förstå vad hans företag gör.

Han menar att det är slöseri med tid att skapa en affärsplan för tidigt eftersom de flesta, både entreprenörer och riskkapitalister, vet att siffrorna bara är uppskattningar och att affärsplanen ändå kommer att ändras över tiden. Jag håller med om hans resonemang och det illustreras tydligt med mitt tidigare inlägg om Fred Wilsons siffror som visade att två av tre verksamheter är tvungna att byta inriktning innan de lyckas.

Till de som frågar Terry om en affärsplan svarar han att han bara är intresserad av att tala med dem som är intresserade av att förstå hans affär utan att behöva se en affärsplan.

Men Terry skippar inte bara affärsplanen, han skippar också den heliga ‘hisspitchen’. En hisspitch (vanligtvis använder vi även i Sverige den amerikanska termen elevator pitch) är en kortfattad och lättförståelig förklaring av vad ens verksamhet gör. En förklaring som ska hinnas göras under den tid det tar att åka i en hiss tillsammans med exvis Bill Gates eller George Soros. I en värld där alla riskkapitalister förväntar sig en hisspitch och vanligtvis avstår från att göra en investering om du inte kan sammanfatta din verksamhet på ett enkelt sätt så gör Terry helt om. Han menar att det finns vissa idéer och koncept som inte låter sig summeras ned till en tvåminuters pitch (ja, det finns höga hissar i USA).

Istället för att ge en hisspitch så säger Terry följande: “Här är en lista på människor. Var och en av dom hade nyfikenheten, tiden och tålamodet att lyssna på mina idéer i minst en timme. Fråga dom om det är värt att tala med mig.”

Den lista som han visar upp är en ganska imponerande lista på kunniga människor varav en är Esther Dyson som även har investerat i hans företag.

Även om jag tycker att en hisspitch är ett viktigt verktyg för att kommunicera mina idéer så tycker jag att Terry ger ett intressant och mycket roligare alternativ till att hantera dylika förfrågningar. Läs hela hans inlägg här.

P.S Vill bara tillägga att en lärare jag hade i en kurs på KTH brukade säga till oss att “Det dunkelt sagda oftast är det det dunkelt tänkta” Jag anser att han har rätt i det. D.S

About

Peter Sandberg är en serieentreprenör som bland annat grundade Funplanet som var en av Sveriges ledande webbsajter under slutet av 90-talet. Peters senaste projekt är Megalessons.com

Comments

  1. Hej,

    Kan rekommendera boken Entreprenör utan gränser av Björn Söderberg. Även han har en liknande syn på entreprenörskap, om inte ännu extremare. Han får en affärsidé, skaffar en kund. Först efter det börjar han fundera på hur han ska framställa sin produkt. Mycket läsvärd och inspirerande bok.

    /Anton Malmberg

  2. Henrik Ahlen says:

    Fluidinfo är väl bara en illustration av begreppet “ingen regel utan undantag”.
    Smart drag att hänvisa till kändisar som tror på honom.

    Men i 99% av alla fall tror jag ändå att det är väsentligt att kunna kortfattat beskriva din produkt/tjänst och vad den gör för nytta. Den ska ju ändå säljas på nåt sätt till nån.
    Men jag hävdar att en elevator pitch ska inte vara 2 minuter lång, den ska vara max 10 sekunder! Jag skrev år 2005 en “Checklista för elevator pitch” som förklarar varför, maila mig så skickar jag den.

    Vad gäller affärsplaner så håller jag helt med om att dom i princip är onödiga och dessutom tar alldeles för mycket kraft från sälj och utveckling. Har någon nånsin hört talas om en startup som hållit sig till sin affärsplan??

Trackbacks

  1. […] mitt tidigare inlägg skrev jag om hisspitchen.  I en kommentar till det inlägget skrev Henrik Ahlén att hade skrivit […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+