Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Smakar vinet illa? Höj priset!

vinglas.jpegMan brukar säga att “gratis är gott” men nu finns det vetenskapliga bevis på att “dyrt är godare“!

I en studie i USA lät man scanna försökspersoners hjärna med en magnetkamera medans dom fick provsmaka vin. De serverades samma vin hela tiden men lurades tro att det var nya sorter hela tiden. Man talade också om (det fiktiva) priset på vinet vilket varierade från gång till gång. Resultatet visade att den subjektiva bedömningen i ett vins smak var mer positiv ju dyrare vinet angavs vara. Det är kanske inte så förvånande eftersom vi människor har en tendens till att vilja se en korrelation mellan pris och kvalitet. Det riktigt häpnadsväckande är dock att hjärnmätningarna visade en reell ökning av aktiviteten i områden associerade med upplevd njutning som korresponderade mot det angivna priset. Med andra ord, en ökning i priset korresponderade mot faktiskt upplevd njutning på hjärncellsnivå.

Eftersom prissättning kan anses vara en marknadsföringsåtgärd så är dessa resultat extra intressanta enligt forskarna eftersom väldigt liten forskning är gjord på hur marknadsföringsaktiviteter påverkar oss på en neural nivå.

Man får anta att försökspersonerna inte var några vinkännare 🙂

About

Peter Sandberg är en serieentreprenör som bland annat grundade Funplanet som var en av Sveriges ledande webbsajter under slutet av 90-talet. Peters senaste projekt är Megalessons.com

Comments

  1. Marcus says:

    Det liknar det klassiska (verkliga) marknadsföringsexemplet på juvelhandlaren som innan hon åkte iväg på en resa lämnade en lapp till sin anställde med en instruktion om att sälja ut ett parti svårsålda stenar till 1/2 priset för att göra plats åt andra. När hon kommer tillbaka får hon veta att stenarna hade sålt slut snabbt. Den anställde hade dock läst fel på lappen och istället för att halvera priset hade han dubblat det.

  2. Läs dock:
    http://neurocritic.blogspot.com/2008/01/delineation-of-two-buck-chuck.html
    …innan man drar för stora växlar.

Trackbacks

  1. […] är enkelt för er att möta oss där nu när det inte kostar något att närvara. Kanske läste de Poppes inlägg om prissättning Har ni några speciella frågeställningar kring mobilt innehåll så skriv dem i denna tråden […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+