Creandum startade sin verksamhet 2003 med sin första fond som uppgick till 300 MSEK. Man får komma ihåg att denna period var rena rama istiden ur ett riskkapitalperspektiv. Internetbubblan hade spruckit, framtidstron var låg och riskvilligheten ännu lägre. Under åren 2004-2006 var man väldigt aktiva och gjorde ett antal investeringar och byggde upp sin portfölj. Creandum har en ganska ovanlig inriktningsstrategi genom att man definierat 5 områden som bygger på varandra. Områdena är material, komponenter, system, mjukvara och tjänster. I sin första fond investerade man uteslutande i de fyra första områdena. Tjänsteområdet omfattas till stor del av internetbaserade tjänster och det var först med sina andra fond som man under 2007 började titta på denna sektor. Creandum gjorde kanske en av Sveriges snabbaste kapitalanskaffningar någonsin när man på 100 dagar byggde upp sin nya fond på 750 MSEK.
Efter att ha vuxit ur sitt tidigare kontor på Gamla Brogatan i Stockholm har man nyss flyttat till större och luftigare lokaler på Jacobsbergsgatan. Creandum har ett väldigt bra internationellt nätverk och Staffan Helgesson är av den åsikten att ett bolag som deras måste åka till Silicon Valley eller Asien ofta och det gör man också. Staffan var som förste svenske deltagare med i en Amerikansk managementutbildning skräddarsydd för riskkapitalister och som heter Kaufmann Fellows Program. Ett deltagande i ett sådant program ger givetvis ett enormt stort och värdefullt nätverk som gör att Creandum har ingångar och kontakter på nästan alla intressanta internationella och Amerikanska VC-bolag. Detta är också en av anledningarna till att Creandum gärna framhäver att de i huvudsak endast är intresserade av bolag som har en internationell potential och ett globalt perspektiv på sin verksamhet. Bolag med ett lokalt svenskt fokus är i det sammanhanget inte intressanta för Creandum även om det givetvis finns exempel på lyckade sådana som exempelvis Blocket.
På frågan om hur Creandum ser på entreprenörer så svarar Staffan ” De bästa entreprenörerna är som magneter, de är individer som andra vill jobba med. De är vanligvis också goda säljare som kan attrahera kunder utan att deras produkt behöver vara helt klar. De drivs vanligtvis att att förverkliga en idé. Att tjäna pengar är bara ett kvitto på att man har lyckats. De har ofta inställningen att det omöjliga är möjligt och därför lyckas dom också med otroliga saker.”
Min egna slutsats om Creandum är att de är ett intressant riskkapitalbolag för svenska Internetentrerenörer eftersom de är ett av få Svenska bolag som faktiskt har ett genuint internationellt kontaktnät. Något som ofta är nödvändigt för att man ska lyckas med den internationella expansionen och även framtida kapitalanskaffning. Men det kriteriet leder också till att Creandum måste vara kräsna i sitt urval och detta är kanske den främsta anledningen till att man hittills inte gjort så många investeringar inom tjänsteområdet. Men de lär komma. Staffan uppmanar Disruptives läsare att kontakta Creandum om de har en internetbaserad affärsidé med internationella ambitioner!
Vi har gjort fler intervjuer med kända entreprenörer, läs mer här!