Idag släpptes två rapporter (Internet Advertising Bureau och Kelsey Group) i USA rörande storleken på marknaden för Internetannonsering. I USA ökade den marknaden med 25% mellan 2006 och 2007 till ca $22 miljarder. Det låter som ganska mycket pengar och speciellt med tanke på att det är nästan hälften av den globala marknaden för Internetannonsering på ca $45 miljarder. I Sverige beräknas Internetannonseringen ha ökat med 30% under 2007 och petade ned TV-reklamen till en fjärdeplats i reklamligan i slutet på förra året. Internetreklamen växer således explosivt och för mig är det ingen tvekan att det webben kommer att vara den största reklamkanalen inom en ganska snar framtid.
Men för att få litet perspektiv på storleken på denna marknad så kan man jämföra med exempelvis telekombranschen där intäkterna endast från SMS uppgick till $100 miljarder under 2007. Marknaden för annonsering på Internet är således inte ens hälften av de globala SMS-intäkterna!
En annan jämförelse som är på sin plats är värderingarna på Internetföretagen. Microsofts bud på Yahoo är exempelvis $44,6 miljarder, dvs nästan identiskt med summan av den globala Internetannonseringen. Och Google, vars börsvärde idag är ca $144 miljarder värderas alltså till mer än 3 gånger sin egna marknadsstorlek!
Globalt sett så omsätter all reklam totalt $600 miljarder vilket gör att andelen Internetreklam endast är ca 6,1%. Finns alltså gott om utrymme för fortsatt tillväxt vilket antagligen är det som avspeglas i värderingarna hos de stora webbolagen.
Mycket intressant! tack flr jämförelsen, ni hade dock gärna fått länka till källorna på dem olika siffrorna, hade varit roligt att se dem.