Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Hur man tjänar pengar på sin blogg the Rudolf way!

Efter gårdagens intervju här på Disruptive är det nog ingen som tvekar angående vad Peter och jag tycker om bloggar. Det slumpar sig så att jag samtidigt haft en dialog via mail och samtal med en vän som försöker tjäna lite pengar, genom att marknadsföra produkter på nätet. Jag har försökt övertyga honom om att starta en väldigt nischad blogg. Detta inlägg är dedikerat till dig H! Jag vill också varna er läsare angående detta inlägget. Det är ganska långt så ta en sväng till cafemaskinen innan du sätter dig. Se också till att du sitter bekvämt tillbakalutad. Enjoy!

Angående kommersiell bloggning, speciellt om det är ens första kommersiella projekt, gäller några grundregler som jag tror man måste följa:pengar.jpg

  1. Du måste nischa dig. Desto mindre plånbok, desto högre grad av nischning!
  2. Du måste välja något du har en anknytning till eller som du har som intresse av. Att skriva 5-10 blogginlägg i veckan och en hel del annat kräver engagemang. Då skall man inte göra det värre för sig genom att välja ett ämne som kanske verkar mer lönsamt men som man har noll i engagemang för. Detta är inte ett sprinterlopp, det är ett maraton.
  3. Som första projekt skall man inte göra det för svårt för sig. Det är på det andra projektet man drar in de riktiga stålarna! Det är bättre att välja något relativt litet och nischat med moderata mål. Det är lite som med båtar, små båtar, små problem, stor båt, stora problem. Detta är bara generalrepetitionen för ett större projekt med mycket större inkomstpotential.
  4. Jag gillar wordpress!

Min vän bor i Bryssel till 80% och gillar Belgien. Om jag var H skulle jag starta en blogg som handlar om Belgien och Bryssel med fokus på resande och turism i Bryssel. Av just de tre anledningarna ovan. Det är nischat, H har stark anknytning till Belgien då han spenderar 80% av sin tid där. H gillar också det goda livet, något som Bryssel är känt för. Det är ett projekt som kräver ca 3 timmar om dagen, det är alltså inte ett stort projekt.

För att denna kommersiella blogg skall lyckas krävs två saker som vi skall diskutera nedan. Intäkter(kunder) och trafikanskaffning.

Trafik:

Trafiken kommer att komma till 90% från sökmotorerna. Det kommer finnas en liten “tribe” av individer som kommer gilla H:s personliga stil att skriva om Bryssel, livet därnere och vad man kan göra men det är inte denna triben som kommer genera stålarna utan det ständiga flödet av människor som söker info om Belgien. För att dessa människor skall hitta bloggen måste man lära sig en del om SEO. Inte mycket men man måste greppa grunderna. Dessa går vi igenom nedan:

SEO för bloggen:

1. Keywordanalys. Jag brukar använda ett verktyg som Google erbjuder nämligen deras “Traffic Estimator”. Det är ett verktyg som Google erbjuder för att visa annonsörer hur mycket trafik de kan förvänta sig på ett ord som man väljer att köpa första platsen för. Det är inte på något sätt ett perfekt verktyg men det är tillräckligt bra för att få en uppfattning om vilka ord som är viktigast inom en viss nisch. Man skall inte lägga så stor vikt vid de nominella siffrorna utan bara använda dem för att rangordna orden. Inte helt oväntat antyder vår reaserch att ordet “Bryssel” är det viktigaste ordet.

Att sitta och gissa ord är svårt. Bättre är att gräva på de som redan träffar bra på tex Brysselrelaterade begrepp. Kolla deras keyword, deras description och vilka ord som verkar intressanta på just den sidan. Spåna sedan fram andra ord som kan vara intressanta. Rangordna sedan alla ord så du har koll på vilka som verkar vara de viktigaste.

2. Namngivning : Inom SEO är Url:en viktig eftersom när man tex söker på ordet “Bryssel” har de domäner där detta ordet ingår en högre relevans(enligt Google) och därmed lättare att träffa högt i sökmotorns. Lämpligast att äga vore utifrån detta perspektivet www.bryssel.se. Inte oväntat är denna tagen. Man bör då välja ett namn där ordet Bryssel ingår. Man skall också välja ett namn som är enkelt att komma ihåg. Då kan man nå en viss varumärkeseffekt och besökare som fann sidan nyttig får lättare att komma ihåg namnet och kan återvända med andra frågeställningar relaterade till ämnet. Jag tycker också det faktiskt kan vara på sin plats att köpa en domän som ägs av någon annan. När det är såhär nischat betingar de inga höga priser, några tusenlappar är rimligt att man får betala. Det är väl värda pengar gör man sparar tid senare i projektet.

3. Metadata för bloggen. Några snabba grundregler:

  • I titeln skall de två viktigaste keywordsen finnas med. Är du skicklig klarar du kanske av att få med tre keywords. Jag tycker också det är viktigt att namnet på Bloggen+.se finns med. Det är min övertygelse att detta har en varumärksbyggande effekt.
  • Description. Här finns det en enkel grundregel, en fråga som skall besvaras utifrån besökarens perspektiv. Denna fråga är “Whats in it for me?” Den som söker i Google vill ju veta nyttan av att klicka på just den länken. Faktum är att bra description kan göra att tvåan får mer trafik än ettan när man söker på ett ord. Viktigt är även här att få med sina viktigaste keywords.

Nu har vi kommit till den punkten då bloggen är uppsatt och vi vet lite om hur söket sker. Nu börjar nästa fas, innehållsproduktionen och länkanskaffningen. Detta är den tidsmässiga tunga delen för den består av två tidskrävande element som interagerar med varandra nämligen skapandet av innehåll och länkanskaffning.

Innehåll:

Det är innehåll som generar trafiken. Innehållet är alltså din viktigaste marknadsföringsverktyg. Det de tankar jag harinnehall.jpg kring innehåll till denna blogg är:

  1. Det skall ha en personlig touche. Anledningen till att man väljer detta är att man har nämligen inget förtroende kapital eller auktoritet. Gör man det hela personligt får ju bloggens besökare inte en relation med bloggen utan med människan bakom. Det är nämligen mycket lättare att ha en relation till en människa än en websida och människor får man lättare förtroende för.
  2. Du skall skriva nyttigt innehåll som svarar på frågor. Detta kan vara intressanta turistattraktioner, vilka som är måsten att besöka, vilka man skall undvika. Man skriver om hur mycket en taxi från flygplatsen kostar, om man ger dricks. Hur gör man om man vill skaffa en mobiltelefon, hyra lägenhet osv osv.
  3. Du skall ha en copy som gör att du lättare uppfattas som en auktoritet. Ta ställning, använd inte ord som “kanske bäst” tex, antingen är det bäst eller inte. Skriv inte på det sättet att du skapar nya frågor för läsaren. Du skall besvara hans frågor så han känner sig trygg. Du skall också vara ganska detaljerad. Skriver du tex om en restaurang, se till att du ger instruktioner om hur man lättast tar sig dit, vilken maträtt de är duktiga på, om man behöver boka bord osv.
  4. Använd bilder i blogginläggen eller logos. Du använder både egna bilder och bilder från nätet/bildarkiv. När du tex är på en restaurang, ta då en bild där du skakar hand med hovmästaren och hans namn står under bilden.
  5. Du postar minst ett inlägg om dagen, sex dagar i veckan. Lördag är tex en bra bloggfri dag. Se till att ha ett gäng färdigskrivna inlägg på hög!
  6. Den långa ludna svansen! De flesta av dina inlägg kommer hamna i vad man kallar den långa svansen. Ord som har få men väldigt relevanta sökningar. Därför är det viktigt att du döper dina inlägg(I URL och rubrik) utifrån tex namn, platser, företeelser. Då är det väldigt troligt att du träffar etta på dessa inlägg. Se också ovan för hur du hanterar metadata för varje inlägg.
  7. Minst ett inlägg i veckan skall vara ett sk”auktoritativt inlägg” dvs det är riktigt kvalitetsinnehåll. Då har du kanske intervjuat en lokal matprofil om vad han tycker är bra restauranger, en museumsintendent om vad man bör se eller kanske en svensk parlamentariker som bor i Bryssel och de kan berätta om livet där. Det kan också vara ett inlägg om hur du gör för att skaffa riktigt billiga flygbiljetter till bryssel.

Länkanskaffning:

länkanskaffningDetta är också en tidskrävande aktivititet men det lämnar också fältet öppet för din kreativitet. Du kan inte lita på att enbart det faktumet att ditt kvalitetsinnehåll driver länkar. Som tumregel uppkommer bara 20% av länkarna helt naturligt, resten kommer för att du ber om det eller för att det finns andra incitament för länkning än bara själva innehållet. Minst en timme om dagen skall avsättas för länkanskaffning och målet är enligt mitt utryck “En länk om dagen är bra för magen. Länkanskaffning är ett ämne som det skrivits miljarder ord om på nätet. Nedan finner du några av mina enklast tankar, erfarenheter och förslag.

  1. Skaffa dig en “online presence” Detta betyder att du är online mycket och interagerar med människor på det digitala planet. Då menar jag inte att du sitter och skickar meddelenaden på facebook. Gå med i ämnesrelevanta forum och var aktiv där. Skriv kommentar och diskutera med andra bloggare. Gå med i tex Pusha och använd det. Gå på möten som människor med “onlince Presence” ordnar. Var social, öppen och trevlig. Engagera dig i den ständigt pågående dialogen. Bygg speciellt relationer med individer/bolag som är aktiva inom ditt segment.
  2. Var generös/hjälpsam om du inte är det redan. Har du svårt att vara generös, öva eller fejka! På nätet är detta en väldigt framgångsrik strategi, antagligen framgångsrikare än i verkligheten.
  3. Mycket länkar finns i vardagen. Om du tex recenserar en restaurang, be om en länk från deras hemsida till recensionen, även om den är på svenska
  4. Använd stödsidor! Parallellt med att du bygger upp din kommersiella blogg bygger du upp en eller flera stödsidor. Detta är sidor eller bloggar som är lite bredare men med hyfsat innehåll. Dessa stödsidor används för trevägslänkning, dvs när du kontaktar andra så kan du vilja få en länk av dem till din viktiga sida men av olika skäl vill du inte ge en länk tillbaka. Då använder du din stödsida att länka ifrån. Ett detaljtips här är att se till att de ligger på olika driftservar, din stödsida och din kommersiella sida.
  5. Skriv kvalitetsinnehåll åt andra och få länkar i gengäld. Det finns antagligen rätt många resesajter därute som gärna vill ha kvalitetsinnehåll om Bryssel och Belgien. Skriv och få länkar i gengäld. En parantes här är att när du väl når lite auktoritetsstatus kommer säkert resetidningar och andra mediaktörer att höra av sig och du kommer säkert få göra en del betalda reportage åt dem. Det är ett utslag av att andra uppfattar dig som en auktoritet.

Sist men defenitivt mest måste vi prata stålar! Hur drar man in degen? Denna bloggens affärscase är affiliatemarknadsföring. Det betyder att merparten av stålarna kommer från hotell och resebokningar. Det är ett ganska lönsamt segment.

Det finns tre segment, som jag tror är intressant att jobba aktivt med, resor, hotell och hyrbilar. Det kan kanske kompletteras med olika program som hyr lägenheter eller lokala belgiska program men det är min uppfattning att det är de tre första som står för 80-90% av intäkterna. Kollar man på Tradedoubler är en transaktion för hotell värda ca 100-150 sek, en flygresa lite mer och en hyrbil är värd ungefär lika mycket som en flygresa. Trafiken kommer vara av hög kvalite och konverterande. Når man första platserna för de 5 viktigaste keywordsen har man säkert 8-10000 unika besökare i månaden. Konverteringsgrad om vi räknar lågt, 1%. Det ger en intäktspotential på 10-15000 sek i månaden.

En sak som måste kommenteras här är hur man konverterar trafiken. Man använder inte annonser! Anledningen till det är trefaldigt. Besökarna klickar inte på dina annonser och du vill inte bygga andra företags varumärken utan att få betalt för det. Många besökare uppfattar också din blogg som mer seriös om du inte har så mycket annonser Så här gör du istället: Du skapar en sida(inte bloggpost) för varje segment. För flyg döps dentex. till /flyg-bryssel i URL.en. Dessa sidorna är centrum i din blogg. Det är dessa du gör relevant internlänkning till. Det är dessa du jobbar med externa länkar till. Innehållet på dessa sidor är topplistor. Detta kan vara en topplista enligt följande koncep: Bästa flygbolag till Bryssel. Där du recenserar varje flygbolag och sedan länkar man till deras relevanta landningsida. Det ger konvertering och transaktioner.

Detta var mina 50 cent i den ständigt pågående debatten om hur man tjänar pengar på sin blogg. Jag vill betona att detta är inte det enda sättet. Det finns fler och jag får säkert anledning att återkomma till dem. Detta är mina råd till H 😉

Detta blev nog mitt längsta inlägg någonsin och jag vill att ni läsare, om ni har frågor kring detta sätt att tjäna pengar på sin blogg, skriv dem i kommentarsfälten, så skall jag ta mig tid att svara på dem.

Lycka till H!

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Jack H says:

    Klockrent. Håller med dig om det mesta.

    Tänk på att välja ett bloggverktyg som Google gillar. Jag kör t ex inte WordPress eftersom jag vet att det finns en bättre plattform som Google rankar högre.

    Och sedan det här med annonser, Christian. Där har vi olika åsikter. Utan annonser på min blogg skulle jag inte kunna leva halvtid på bloggandet. Knepet är att ha relevanta annonser med starka kunderbjudanden. En del av mina annonser ger ända upp till 5 kronor per klick och med 100 klick om dagen så … ja, då räcker pengarna till både frukost, lunch och middag.

  2. Rudolf says:

    Oroväckande att du håller med, som entreprenör vill man ju vara rebell 😉

    Vilket bloggverktyg är bättre men framförallt varför?

    Om jag hade en blogg som du Jack skulle jag också ha annonser men det som skiljer mina råd om H.s blogg och din är att för H.s blogg är trafiken mycket mer nedkokat och varje klick är mer värdefullt för rätt annonsör. när man då lägger upp annonser eldar man upp trafiken medans om man gör på det sättet jag beskriver får man många fler utklick.

    Jag är ganska modest i mina siffor men jag har gjort liknande saker där konverteringsgraden varit 10-11% när man kokat trafiken på liknande sätt.

  3. Nu har jag testat att blogga med wordpress i snart en vecka och jag är helt överväldigad av dess prestation på google. Du behöver modda mallarna så grundläggande seo-tumregler följs men sedan är det bara att köra. Igår hade jag ett inlägg indexerat och bra rankat 27 minuter efter publicering. Jag bedömer det vara otroligt bra men det kanske är normalt för blogging? Jag har börjat utgå ifrån att google prioriterar kända bloggsystem pga dess antagna nyhetsvärde? Vad tror ni?

  4. Jack H says:

    Jag är ju också rebell, vi är på samma lag, det e därför we agree.

    Kolla in Squarespace.com som svar på din fråga 1. Fråga 2-svar: De skriver sin kod själva med direkt tanke att synka Googles algoritm.

    Hajar vad du menar om skillnaden på TEXT.NU och din polare H. Helt olika målgrupper, till att börja med. Jag har ingen målgrupp alls ha ha, vilket är grymt befriande.

  5. Jack H says:

    Här får du en inlänk i nattgåva, Christian:

    http://jackhansen.jaiku.com/presence/31322848

  6. Rudolf says:

    En av få gånger man får en direkt belöning för att man är uppe sent 😉

  7. Rudolf says:

    Robert: Google älskar bloggar och har bra koll på bloggosfären. Våra inlägg indexeras i princip direkt. Jag är inte exakt säker på varför men jag tror det beror på att vi använder feedburner och då indexeras det direkt.

    Annars hade det kanske tagit 27 min för oss också 😉

  8. Jonas says:

    Mycket bra inlägg Christian!

  9. Rudolf says:

    tack Jonas!

  10. Hjalmar says:

    Nice inlägg, jag har inte orkat ta mig igenom hela. Kolla gärna in Marcus Westbergs SEO för WordPress för ytterligare info om hur man optimerar WP.

    Sen så tror jag det är lite överdrivet att påstå att det finns en annan plattform som är bättre än WP bara “sådär”. Onsite-SEO kan antingen vara semantisk HTML eller inte. Är det semantisk HTML så gillar google dig mer än annars. Så enkelt är det (således spelar temat större roll än plattformen eg).

    Det är svårt att göra avvägningen mellan spam och konkret innehåll när man skall tjäna pengar samtidigt som man bloggar. Om du kan välja mellan att länka till två sidor, en av dem är lite bättre än den andra, men den andra ger dig 1:- per klick. Vilken tar du? Jag vet det “korrekta” svaret, men du måste ha bröd på bordet också. Exempelvis en viss J. H. har ju sprungit på problemet med etisk bloggning, även om jag inte är säker på att han vet om det själv. Har ni märkt att te.x. DN där J. tidigare flitigt förekom numera sällan har twingly-länkar. Undrar varför ….

    Jag står fast vid min åsikt att bloggar är för töntar, bloggar är text och material. Det kan alla skapa med mer eller mindre lyckat reslutat (tex är jag själv ingen journalist, medans andra skriver betydligt mer lättsmälta och bättre redigerade texter). Det som verkligen gäller är tjänster. Skall man åka till en stad och vara där en längre period skulle jag uppmuntra till att man bygger en interaktiv karta med sevärdheter, forum, videos. Större mervärde än en tråkig blogg helt enkelt. /rant.

  11. Fredrik says:

    Bra artikel C! Intressant, matnyttigt och som vanligt lite underhållande

  12. Webmoney says:

    Gällande din bloggpost om nischbloggar så ligger det mycket i det du säger, och det är bra råd för hur du verkligen blir en auktoritet inom din nisch.
    Jag tror dock du överskattar potentialen i affiliatemarknadsföring eftersom du måste räkna med två lager i bortfall.

    Ex.

    1. Besökaren kommer från Google och besöker din sajt. (3% klickar på annonserna)
    2 Av dessa 3% som klickar på annonserna konverterar bara 3% av dessa, dvs 0,09%

    Det ger alltså Webbplatsen en konvertingsgrad på 0,09 % x 10000 x 150kr = 1350 kr i månaden intäkter.
    Givetvis ändras slutsumman med ändringar i antagandena om du förbättrar konvertering etc..

  13. Riktigt bra inlägg Christian!

    Några tillägg som är bra att förtydliga när det gäller SEO för bloggen och nyckelordsanalys.

    Internlänkning.
    Detta är faktiskt otroligt viktigt. Det är väldigt bra att internlänka för att få upp placeringar tillika kategorier som oftast är svåra att få indexerade. Använd med viss måtta – kan betraktas som SPAM-igt för besökarna annars.

    Använd ditt webbstatistikverktyg.
    Loggfilen är din bäste vän. Kolla kontinuerligt på vilka sökfraser du får trafik på. Sökfraser som genererar relativt bra med trafik och som du inte ligger jättebra till på är klockrena fraser att jobba mer på. Då är det bara att skriva ett inlägg till om saken och börja länka fram och tillbaka.

    Optimera dina bilder.
    Googles bildsök är väldigt stort och används flitigt. Detta glöms nästan alltid men kan generera helt sjukt mycket trafik (även internationellt). Sätt alltid ALT-taggar på alla bilder och tänk smarta nyckelord även här. Kan ta ett tag att komma högt upp i SERPSen men när du väl är där så kan man se till att lägga till extra annonser på just den sidan.

    Har faktiskt även skrivit ett specifikt inlägg som utvecklar ovanstående punkter lite tydligare på: http://www.joinsimon.se/sokmotoroptimerings-tips-for-din-blogg/

  14. Erik Starck says:

    Riktigt bra inlägg!

    Om H är den H jag tror det är så har han väl dessutom redan en av Sverigest mest lästa bloggar inom sitt område. Ett område där många nog undrar hur man ska kunna livnära sig på att blogga.

  15. Martin says:

    Kul och intressant inlägg som gjorde mig mer intresserad av alternativ till annonser.

    Personligen är jag inte särskilt förtjust i reklam och gör allt (=plugins) för att undvika den, men när det gäller att få en inkomst så skulle jag uppskatta fler tips.

    Dvs, hur kan man skaffa sig en inkomst om man endast rapporterar om nyheter inom sin nisch?

  16. Jack H says:

    Men alltså. Om bara den där Hjalmar kunde sluta hata mig så vore livet roligare. Vad har jag gjort honom? Överallt kladdar han ner mitt namn. Tråkigt värre. Jag tror jag slutar kommentera i branschrelaterade forum från och med nu. Ja, detta är sista externa inlägget om SEO, bloggar och marknadsföring från mig. Jag är utjagad av Hjalmar den allsmäktige.

    Lev väl, omvärlden.

  17. Rudolf says:

    Erik:

    Tack! Du e rätt på det 😉

  18. Rudolf says:

    Jack:

    Hjalmar är alltid ifrågasättande och kritisk. Det är dock ingen anledning att sluta skriva här 😉

    Jag tror inte Hjalmar är ond utan! Man skall ifråga sätta tycker jag. Källkritik är som liberalism, en bristvara!

  19. Rudolf says:

    Martin:

    Jag har mindre erfanhet om nyhetsbloggar. Har en tanke om att även knäcka dem i framtiden.

    Generellt skulle jag säga att det är svårare för jag tycker att detta med auktoritet är mycket viktigt ur marknadsföringsperspektiv.

    Att bara refera nyheter, det räcker inte riktigt för att uppnå auktoritet(eller åtminstone har jag inte knäckt hur man kan bli det om man är en nyhetsblogg). man måste tillföra något mer, ngn nytta!

  20. Dags att komma ut ur garderoben som H. 😉

    Vanlig annonsering ger nästan nada. Min huvudblogg täcker möjligen mina tekniska kostnader, men inte mer:
    http://www.henrik-alexandersson.se/
    (2.500-3.000 träffar per dag varav ca 80 procent unika.)

    (Nu är i och för sig inte syftet med den att tjäna pengar, även om det vore trevligt.)

    Så nu experimenterar jag med lite nya grejor.

    1) Saker ur min svenska blogg på engelska. För att nå en betydligt större publik.
    http://www.theembeddedcitizen.com/
    Håller just på att tigga länkar till den, så det är lite tidigt att säga hur det går.

    2) Nischbloggen Det Goda i Livet:
    http://www.detgodailivet.se/
    Den har gått lite på sparlåga. Men nu när vädret tillåter utflykter igen skall den få nytt liv. Denna blogg har få inkommande länkar – men en hel del besök via Google. Även om jag bryter mot regeln ibland är tanken att folk skall landa på det de Googlar och hitta en användbar länk.

    3) Nischbloggen Dagens Restips.se:
    http://www.dagensrestips.se/
    Ännu inte lanserad. (Jag tänker skriva fler poster först.) Men ännu hårdare nischad än DGiL. På denna tänker jag vara helt öppen med länkning till de bästa resefynden hos olika arrangörer. Jag har sökt Tradedoubler-samarbete med de flesta av dem (+ hotell + biluthyrning).

    Resor är ju faktiskt en av de få saker som ger vettigt betalt vid affiliate-marknadsföring.

    Än så länge så friflyger jag alltså mer än jag lyssnar på CR. Men jag skall ta hans råd på allvar också. Snart. Så fort formen satt sig för de ovanstående.

    Så en fråga: WordPress i all ära. Men är inte TypePad bättre? De har börjat vässa till sig, bland annat vad gäller templates. Och det är en betaltjänst till måttlig kostnad där man inte behöver bekymra sig om eget webhotel m.m. Och man har rätt till support, som betalande kund.

  21. Hjalmar says:

    Jack, jag är bara bitter för att du ditchade vår lunch-date.

  22. Rudolf says:

    Kul hax att du ville ge dig tillkänna 😉

  23. Emily says:

    Intressant läsning. Tack.

  24. Rudolf says:

    tack Emely!

  25. Rudolf says:

    Webmoney:

    Jag håller inte med dig! jag har jobbat med koncept där man nästan haft mer än 75% utklicksfrekvens från sidan.

    När man använder vanliga annonser, ja då får man en eller två % utklickszfrekvens. Det enda man gör är bygger annonsörens varumärke, inget annat. Man jobbar för varmluft!

    Medans om man jobbr med toplistor, jämförelser och dylikt, då kan man nå väldigt höga utklicksfrekvenser och det kommer från annönsörens perspektiv vara väldigt relevanta utklick.

    Läs lite i slutet av mitt inlägg där jag skriver om att man inte skall använda annonser, det är där nyckeln till framgång för den nischade sidan ligger.

  26. Rudolf says:

    Fredrik: Snälla ord!

  27. Webmoney says:

    Christian:

    Jag är helt med dig på tesen att man inte skall använda annonser, utan att jobba med beskrivande och säljande textlänkar istället för gratis branding åt företagen.

    Min erfarenhet är dock densamma att konvertingen inom exempelvis flyg och hotell inte är mer än nån enstaka procent, samt att utklicksgraden ligger relativt lågt sett över en hel sajt.

    Exempelvis om någon är inne på en undersida om restauranger i bryssel så är besökaren mindre benägen att boka en flygbiljett än om den landar på undersidan “flygbiljett till bryssel” således tror jag att man sett över hela bloggens trafik har svårt att ligga mer än några % som utklick. iallafall om bloggen fokuserar på kvalitet. Lättare är det då att bygga en sajt med dåligt innehåll som ger besökaren få val att navigera vidare. Då får man en hög utklicksfrekvens, men bygger inget mervärde eller auktoritet i branchen.

    Inom reseguider/bloggar har jag svårt att se att man skall kunna ha en “overall” konverteringsgrad på mer än nån/några 10-dels % sett över hela sajten. Iallafall om man vill hålla någorlunda kvalitet och bara jobba med affiliatelänkar.

  28. Rudolf says:

    Hjalmar

    Sparade mitt svar till dig till sist för du ställer de svåraste frågorna 😉

    Jag håller delvis med dit. Det finns mycket bra tjänster och jag använder en del dagligen men ord är fantastiskt. Jag konsumerar enorma mängder skriva ord varje dag, både fysiskt och digitalt. Ord är dessutom kraftfulla, det påverkar dig på djupet, både logiskt och känslomässigt om de används rätt. Ta detta inlägget. jag tror inte det var en slump att det blev så kommenterar som det är eller välbesökt. Min text påverkade ju tex dig att kommentera mina ord. På ngt sätt måste jag berör dig!

    Den andra aspekten är att skalekonomi. Tjänster är dyra, det plöjs ned ofantigt mkt tekniktimmar. Att bygga såhär nischade tjänster är inte rationellt Min vän Hax har inte den kapaciteten, dock kan han skriva och dessutom ganska bra. Då blir bloggen ett naturligt verktyg för att äga denna lilla nisch. Dock torde svårigheten öka när man väljer större nischer, då måste man antagligen börja titta på att tillföra mer, som tex tjänster!

  29. Hjalmar says:

    Rudolf, jag vill inte påstå att jag sitter inne med alla svaren (eller försöka påsyna att jag skulle tro mig ha dem). Däremot så tycker jag det är rätt uppenbart när någon bloggar på “riktigt” och när någon bloggar för pengar.

    Det finns ett enkelt litet test när man startar webbsidor, startar man den för att tjäna pengar eller tjänar man pengar för att webbplatsen blev en framgång? I min värld är det alltid den senare som vinner. Det gör allting så mycket roligare, enklare och bättre.

    Att blogga som affiliate är pisstråkigt och gör i längden ingen särskilt glad mer än förvirrade googlebesökare som råkat hamna på din sida och raskt klickar sig vidare för att göra ett avslut. Nu måste jag säga att HAX’s bloggar verkar helt okey, seriöst skrivna och så vidare. Det är skillnad på att ha journalistiska ambitioner och på att ha “tjäna-snabba-affiliate-pengar”-ambitioner. Ni uttrycker det bra i er andra post; “Jag skulle vilja göra tillägget att bloggandet är väldigt vackert för man sätter URL:ar på sina tankar och kan visa dem för andra..”. Det är precis så jag ser det också. Jag bloggar för att kunna föra en lite mer intelligent diskussion om webbutveckling på ett abstrakt/marknadsförings/intäktsmässigt och idemässigt-plan. Det gör mig lite pissed när folk som inte fattar “vår” värld kommer och tar över. Open Source te.x. En del verkar inte riktigt inse att fri mjukvara existerar på grund av att andra gjorde den fri. Om alla håller på sina hemligheter och inte vill dela med sig av information så blir det ingen ny fri mjukvara. Om ingen är öppen med sina kunskaper eller vad som fungerar så kommer vi inte framåt. Det är svårt att säga att ett sätt är dåligt eller fel, men jag ser en hel del tendenser som pekar på att många är i branschen för att enbart tjäna pengar. Då får man räkna med lite flack från sådana bittra it-surkartar som mig, pallar man inte det.. though luck.

    Det var lite tråkigt att Jack blev så ledsen över mina synpunkter. Jag antar att jag borde ha tagit med i beräkningen att jag har varit lite stygg mot honom förut och kanske lugnat mig lite. Tyvärr är jag en rätt impulsiv person och det går ofta ut över andra. Hehe 😀

  30. Rudolf says:

    Hjalmar:

    Jag tror man måste ha utgångspunkten att man skall tillföra läsaren någon nytta och hjälpa dem. Folk anävnder ju sökmotorer primärt för att få svar på frågor! Det är först då man kan få förtroende, auktoritet och i slutändan pengar. Att göra det för sin egna nytta, sin egna plånbok, blir som du säger ofta lite mindre bra för besökaren.

    Jag vill inte värdera handlingar och projekt utifrån vilka syften projektinitativtagaren har. Alla människor drivs av olika saker. Jag tycker pengar är en OK drivkraft. På internet har de som inte gillar det större valfrihet än ngn annanstans att välja ngt annat om man vill det!

    Fri mjukvara(och andra fria immatriella värden) är en ofantlig kraft. Mängden människor som vill delta i det projektet är många. Det går inte längre att stoppa. Det är en revolution som inte längre går att stoppa, det kommer bara bli mer och mer och mer. Även om det går att utnyttja på olika sätt och människor gör det så är det inget stort problem tror jag, open source kommer fortsätta och vi är bara i början!

    Nu blev vi lite filosofiska och lämnade ämnet lite 😉

  31. Rudolf says:

    Per(Webmoney)

    Jag har sett och i vissa fall roddat projekt där utklicksfrekvensen varit över 75% av inklicksfrekvensen

    jag har också sett konverteringsgrader över 10%.

    Det som gäller är gryma landningsidor, relevans på trafiken och en auktoritativ avsändare. Det är möjligt!

  32. Nu har jag läst och läst den här grymma artikeln, fantastiskt inspirerande! Det som fortfarande knager mig är inte hur man får en framgångsrik blog, utan hur man omvandlar det till pengar. Användandet av ordet “konverteringsgrad” förvirrar mig en smula – såklart att bloggen kan leda till faktiska köp, men hur registreras de och hur delar man på vinsterna från dem?

    Kommer man överens om länkningar och blogguppmärksamhet, eller är det “marketing without asking any questions first” som gäller? 🙂 Hur säljer man in till en eller flera existerande företag, och hur behåller man sin trovärdighet om man så att säga är “köpt” innan man skrivit sina poster eller recensioner eller vad det nu är man skriver…?

  33. Rudolf says:

    Tack CJ

    Skall göra ett försök att besvara dina frågor!

    1.Konverteringsgrad=andelen unika besökare som leder till en transaktion du kan få betalt för
    2. Hur registreras köp: I detta exemplet som jag tar upp här handlar det till stor del om affiliate marknadsföring. Då använder man deras trackingsystem för att spåra köp.
    3. Trovärdighet är inget problem. Jag finner ingen anledning till att ifrågasätta en bloggs trovärdighet för att de säljer marknadsföring av olika slag. Så fungerar mediaindustrin och bloggar kan välja att vara en del av denna. Det som dock skiljer denna blogg från traditionella mediabolag det är att för att lyckas måste du på olika sätt “hjälpa” dina besökare med deras frågeställningar. På så sätt når du tillräcklig nivå av trovärdighet.

  34. Llinor says:

    (skriv svar till min hotmail är du snäll)

    Hur får man pengarna? Jag menar om jag startar en blogg och recenserar olika ställen (ex hotell som du skrev) hur får jag då pengar från hoteller?

    /Llinor

  35. Rudolf says:

    Llinor:

    Hej
    Det finns bolag som är specialsierade på att erbjuda dig annonslösningar. Störst i sverige är tex http://www.tradedoubler.se Där kan du få använda deras annonskampanjer sedan får du pengarna av dem!

  36. Ermin says:

    Hej!Mycket användbara tips och råd dessutom en jättefin blog.Hur många blogginlägg ska man komma upp till eller vad jag menar är spelar det någon roll om man har 15 blogginlägg eller 100 stycken?Mvh Ermin

  37. Rudolf says:

    Ermin

    Mer innehåll betyder alltid ,nästan, bättre träffbild i sökmotorerna. Dessutom är mer innehåll förtroendeskapande!

    KOlla på alla bloggar som är stora, de bloggar ofta och har mycket innehåll!

  38. Ermin says:

    Tack för ditt svar =) jag förstog att det men var inte helt säker på att det tvunget var så.Tack

  39. Mikael says:

    Intressant läsning. Mycket kände man till och hört förr osv… Men stort tack för en så bra sammanställning!

  40. Ermin says:

    Hej jag skulle vilja göra ett länkbyte med din sida?
    Mvh >Ermin

  41. Daniel says:

    Mycket bra och matnyttigt inlägg måste jag säga. Även om man inte driver bloggen för något större kommersiellt syfte så är det intressant att läsa om hur man kan gå till väga. Någonstans inom en finns ändå en lite ambition om att ens blogg ska kunna generera några kronor en vacker dag, det är iaf en morot att tänka på ibland när skrivandet går tungt :-). Än en gång, tack för att du delar med dig.

  42. Stefan says:

    Säg att man drar in 10-15 tkr/mån på sin blogg. Måste man betala skatt isf eller hur fungerar det som?

  43. Rudolf says:

    Stefan:
    Ja!

  44. Jenny says:

    Hej.
    Intressant!!
    Har förut bara skjutit undan tanken på att tjäna pengar på bloggen. Men det är en jäkligt smart grej!!
    Funderar starkt på att haka på någon Affiliate-grej..
    Tack för ditt inlägg. =)
    Ha det fint. /Jenny

  45. La la London says:

    Hej!
    Mycket intressant artikel och lustigt att du anvande dig av exemplet med Brysselbloggen. Jag har ratt nyligen startat en blogg, la la London, som ar ungefar som den bloggen du beskrivit fast den handlar om London i stallet for Bryssel. Jag borjade blogga genom metrobloggen eftersom det verkade enkelt men nu nar de inte langre betalar nagot for bloggandet (inte for att jag fatt nagra pengar an, ar for ny for det och har inte tillrackligt med lasare men tyckte om att potentialen fanns dar for framtiden) funderar jag pa att flytta den…
    Vet dock inte var eller hur an..

    MVH La la London
    http://www.metrobloggen.se/lalalondon

  46. laanapengar.org says:

    Bra artikel, 3 timmar om dagen för en blogg är väl kanske lite i överkant. Vem har den uthållligheten i längden? Det blir ju galet mycket material, annars är det en mycket bra artikel. Tack för den och lycka till Rudolf!

  47. Supportergrossisten says:

    Otroligt intressant läsning. Ska bli intressant och testa och se om det har någon effekt!

  48. Tjana Pengar says:

    Intressant läsning…

  49. Targenor says:

    Hejsan

    Hur viktig skulle ni säga att det är att man skaffar sig en nisch?

  50. Rudolf says:

    Targenor
    Inom affiliatemarknadsföring är det mycket viktigt! Du vill ju ha en viss typ av besökare och då måste man fokusera på ett ämne

  51. Jonas says:

    Kan bara tacka för ett mycket bra inlägg som både var informativt men samtidigt väldigt lättläst. Har väldigt låg datorvana men försöker trots det driva en blogg med en förhoppning att det en dag kan ge tillbaka lite ekonomiskt. Jag kommer försöka att följa tipsen som ni har beskrivit. Min inställning är att alla kan skapa en bra blogg om tiden och viljan finns. Tror att fler bloggar eller hemsidor dör pga bristande intresse trots att de har gjorts “by the book”. Därför anser jag att man inte kan påpeka nog hur viktigt det är vad man bloggar om förutom alla de andra tips som har givits ovan.

  52. chris@hemma says:

    Hej! jag har nu långt och länge letat igenom tusentals sidor om detta ämne utan att hitta något som har varit värt att ens ägna 10 minuter av min tid åt. Så tack för att du/ni gett klarhet i den enorma mängden information jag sugit åt mig de senaste månaderna. Tack! Mycket intressant. Nu har jag bara ett par frågor till dig och andra bloggare därute: Är det värt att skaffa sig fler bloggar inom flera olika olika ämnen? t.ex vart man kan hyra bil utomlands och varför och sedan ha en blogg om skidåkning och fylla den med produkter och recensioner. blir det för mycket? jag har läst mycket om att ha flera inkomst källor, att det är så man drar in mycket pengar. vill blogga för att det verkar grymt roligt och kan jag tjäna pengar på det så varför inte. funderar även på en youtubekanal men det kräver en hel del tanke. någon som har lite info om hur man tjänar pengar på det viset? mvh Chris

Trackbacks

  1. Så tjänar du pengar på en nischad blogg…

    Christian Rudolf på Disruptive har skrivit en ingående och klart läsvärd artikel om hur man ska arbeta för att dra igång och tjäna pengar på en nischad blogg. Som utgångspunkt har han använt sig av en bekant som vill dra in lite extra stålar…

  2. […] Rudolf har på Disruptive-bloggen inatt skrivit ett riktigt bra inlägg om hur man kan tjäna pengar på sitt bloggande. Mycket läsvärd och bra artikel, men jag tänkte utveckla artikeln med lite fler tips just […]

  3. […] var en riktigt fin sammanfattning av mycket som bloggare vilka vill tjäna pengar ska tänka på: Hur man tjänar pengar på sin blogg the Rudfolk way. Det fanns bra tips från flera perspektiv vilket är […]

  4. […] Precis som alla andra affiliateprogram fungerar TD suveränt om du har en nischad sida. Som Rudolf skriver på Disruptive.nu om sin affärside för en affärsbekant i Bryssel så är Tradedoubler perfekt om du vet att du kan konvertera dina besökare till köpare. Problemet […]

  5. […] mitt mastodontinlägg i tisdags natt angående bloggande är kommentarsrekordet tillbaka hos sin rättmättiga ägare, mig. Peter fulade till sig detta […]

  6. NetPrenör says:

    Så här tjänar du pengar på din blogg…

    Det går att tjäna pengar på en blogg. Men det kräver tid, tålamod och hårt arbete. Min blogg om datorer och Internet har snart funnits i ett år och, bortsett från en vecka då jag var riktigt sjuk, har jag skrivit inlägg varje dag. Vardag som …

  7. […] Jag har tidigare skrivit en manual om hur man gör för att tjäna pengar på att blogga. […]

  8. […] Jag har tidigare skrivit om hur man tjänar pengar på att blogga! […]

  9. […] brev till Hax om hur man tjänar pengar på att blogga. Hax och jag hade en diskussion om hur man tjänar pengar på sitt bloggande. Så jag skrev ned […]

  10. […] http://disruptive.nu/2008/04/09/tjana-pengar-pa-bloggande/ Det här inlägget postades i Uncategorized av Jonas. Bokmärk permalänken. […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+