Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Bonnier 2.0 – Äntligen nån som vill satsa på din affärsidé?

bvision.jpgI dagarna lanserade Bonniers en för entreprenörer intressant verksamhet som heter B.Vision.  Det är deras idélab dit entreprenörer kan komma med intressanta externa affärsidéer. Jag tycker att det verkar vara ett riktigt roligt initiativ som borde intressera många av er läsare som är intresserade av att hitta en tung mediapartner till sin affärsidé.

Bonnier gjorde en liknande satsning redan 1996 då man startade Bonnieronline. Då byggde man under ledning av Staffan Hillberg upp en affärskuvös som sjudade av aktivitet, skaparlusta och nybyggaranda. Det var där jag hamnade tillsammans med min bror när vi startade Funplanet.  Många bra projekt föddes där men tyvärr lade Bonniers ner satsningen redan i slutet av 1997 vilket i mångas ögon var ett väldigt kortsiktigt beslut eftersom flera av projekten hade kunnat bli stora framgångar och genererat mycket pengar åt dem. Men storföretag lyder under helt andra villkor än vanliga företag och beslut fattas på grunder och av skäl som inte alltid är självklara för utomstående. Bonniers ska ha cred för att de gjorde en så framsynt satsning då och dom ska ha cred för att de drar igång B.Vision idag. Jonas Bonnier var en av de som låg bakom Bonnieronline-satsningen och som nybliven koncernchef kan jag tänka mig att han vurmar för denna nya satsning.

Man kan ladda ned en pdf här som beskriver de frågor man bör kunna besvara i sin presentation när man besöker B.Vision. En kul sak är att dom på sin förstasida skriver:

“Vi vill att du känner dig trygg i din relation med Bonnier. Vi garanterar att vi inte sprider en affärsidé utanför B.Vision om vi väljer att inte gå vidare med den idén.”

De kanske måste ta bort den för mig veterligen finns det väldigt få riskkapitalbolag och aktörer som skriver på några som helst NDA:er (Non Disclosure Agreements) eller ger liknande garantier som den ovanstående. Chansen finns att just denna text inte har hunnit granskats av någon nitisk affärsjurist på Bonniers 🙂

Jag är inte intresserad av att spekulera om denna satsning kommer att gå bra eller ej. Vad som är bra är att B.Vision utgör en utvidgning av det möjlighetsmoln som alla entreprenörer i Sverige befinner sig i. Ska försöka ge en rapport inifrån B.Vision om ett tag.

About

Peter Sandberg är en serieentreprenör som bland annat grundade Funplanet som var en av Sveriges ledande webbsajter under slutet av 90-talet. Peters senaste projekt är Megalessons.com

Comments

  1. Rudolf says:

    Jag tycker sådant här satsningar är bra och det hedrar bonnier!

    Ett frågetecken har jag och det är att Bonnier som koncern är väldigt decentraliserat och det kan vara svårt att få till de sammarbeten som behövs, det behöver inte vara så men det är en intressant frågeställning!

  2. Ja Bonniers har ju tidigare varit kända för att deras olika bolag inte samarbetar alls med varandra, utan i många fall till och med konkurrerar. Så det blir intressant att se om B.Vision kan få ut affärsidéer till de övriga Bonnierbolagen. Hoppas det kommer att funka, Sverige behöver mera affärsutveckling inom media på alla plan.

  3. Jan Broberg says:

    Hej jag är behov av att komma i kontakt med ett riskkapitalbolag som vill satsa på en person som har både kontakter och kunder men inget ekonomiskt underlag.
    Jag har kvalitetsprodukter och rättigheter på många saker inklusive designanspråk.
    Kontakta mig för mer information.
    God jul önskar jag er Janne

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+