Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Att tjäna pengar på att blogga!

Igår hade TKJ ett inlägg om hur mkt trafik hans blogg har och kanske ännu intressantare, hur mycket pengar han tjänar på att Blogga.

För er som inte känner till TKJ så är det den viktigaste bloggen i Sverige i segmentet “dator, internet och programvaror” Han hade under Juli(som är en dålig surfmånad) 136000 unika besökare och intäkten under månaden var ca 31000 SEK. I Stockholm finns det en del mediabolag på nätet som skulle kaxa sig blåa om de hade så mycket trafik. Respekt för Tommy och hans gärning.

Nu är jag lite digitalt bekant med Tommy men han berättar ändå inte så mycket om hur han jobbar så därför tänkte jag göra en kvalificerad gissning om hans metodik. Tommy får korrigera och kompletera om han vill 😉

TKJ Metoden

1. Tommy postar ofta. Det i sig är en edge. De flesta klarar bara av en bloggpost om dagen, Tommy skriver tre. Speciellt Google gillar detta som tolkar detta som ett auktoritetstecken

2. Kolla på Bloggen och Tommys bloggposter(URL; meta, längd på text, utlänkar, relevans) Sättet som Tommy gör en bloggpost på skulle kunna vara hämtat från en skolbok i SEO

3. Tommy är social i bloggosfären. Han är lätt att ha att göra med och känns alltid glad. Han säger alltid ja till saker man mailar honom och är man snäll vid honom får man dubbelt tillbaka. Att vara generös och hjälpsam är en väldigt fruktsam bloggstrategi

4. Tommy kan sin sak. Det finns en nerd i honom som syns vilket stärker hans trovärdighet.

5. Bloggen är kopplad till honom personligen. Det gör att han är mer trovärdig som bloggare. han är inget anonymt mediabolag utan det är Tommys egna tankar, kunskaper och insikter som läsaren får umgås med.

6. Den sista spaningen är att i det segmentet som Tommy är aktiv inom(och Mjukvara.se) inte är så konkurrensutsatt i sökmotorerna. Du behöver inte vara en tung SEO snubbe med mycket resurser för att träffa bra på ord som “Antivirus”. Tommy är ju själv ett levande bevis på detta 😉

Vad säger du Tommy? Hur rätt är jag på det?

😉

Jag har tidigare skrivit en manual om hur man gör för att tjäna pengar på att blogga.

Andra bloggar som skriver om TKJ:

Lena på Kreafon!

Frisim!

Destination Miljonär!

Webmastern

Pickelhaupt

Bloggproffs

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Bengt says:

    Tommy har ju iofs en tidning som redan har läsare. Nu är inte det enda orsaken. Det stora skälet är precis som du säger han bloggar ofta och relevant i sin nisch. Google har blivit mer och mer en nyhetskanal. Vad är nytt på nätet…vilket har både för och nackdelar.

    Helt klart är att det är en stor fördel att uppdatera ofta.

  2. Pickel says:

    Även Pickelhaupt har skrev en liten kommentar till Tommys inlägg: http://pickelhaupt.wordpress.com/2008/08/12/ett-recept-for-framgangsrikt-bloggande/

  3. Patrik says:

    Mycket bra analys, han sköter verkligen den där bloggen grymt bra.

    Jag skrev också ner några ord om hans inlägg:

    http://www.bloggproffs.net/2008/08/det-gr-att-tjna-pengar-p-att-blogga.html

  4. Rudolf says:

    Bengt:

    Jag tror inte TKJ får speciellt mkt trafik av dem! Jag är ganska säker på att 90% är sökmotortrafik!

  5. Tommy says:

    Jag rodnar! 😀 Tack för alla värmande ord, det var verkligen ett engagerande och skitkul inlägg! Stort tack! Det är sånt här som gör att jag fortsätter.

    Och för att svara på frågan om tidningen, så har jag aldrig marknadsfört min blogg i tidningen. Jag har nämnt att jag bloggar, men jag har inte publicerat adressen eller dylikt. Mycket kommer från sökmotorer, bloggportaler och andra bloggar.

  6. Micke says:

    Kul att det går bra för honom 🙂

    Har vid flera tillfällen uppmärksammat att det är hans blog som finns bland toppen på flera viktiga sökord. Gör tex en sökning på tex antispyware eller antivirus (på google.se).

    Första tanken slår mig att bara dessa sökord borde vara värda mer än 31k/månaden om dom är rätt omvandlade. Men hemligheten här kanske ligger i att Tommy väljer att skriva innehåll som är personligt och utifrån egna erfarenheter. Det är kanske det som gör posterna så populära och tack vare det hamnar så högst i SERPen. Istället för som på MFA sidor.

  7. Rudolf says:

    Micke:

    Det är ganska lite konkurrens i segmentet. Om man då gör som jag beskriver ovan under lång tid +1 år. Ja då får man första platserna

    Men om du söker på svneska googla på ordet antivirus. Då hittar Mjukvara.se:s antivirus sida kring plats 25. Den klättrar fort. Du kan även kolla gratis antivirus

    Din analys är dock helt rätt. Dessa platser är värda mycket mer än vad Tommy får ut av dem

  8. Manou says:

    Tommy är ju referens inom IT-bloggarna som Blondinbella är inom mode-bloggarna (Tommy du får ursäkta analogin, men du förstår det jag vill säga). Christians analys är ju klockren, killen jobbar hård, är produktiv som få och ta bloggandet på allvar. Så han förtjänar alla goda saker och framgångar han/bloggen får.

    Keep up the good work Tommy!

  9. Jack H says:

    Icke att förglömma: Eftersom alla älskar Tommy har han fått PageRank 5 av Google vilket betyder att han glider upp före alla PR4-sajter i sökresultaten.

  10. Mikael says:

    Intressant skriven sammanställning om blogg-gurun Tommy. (som jag faktiskt tills helt nyligen helt missat…).
    Men nu är det bättring på det!

  11. xXx says:

    Han verkar vara duktig, denna tommy, vart hittar man hans blogg?

  12. xXx
    Här finner du Tommys Blogg:http://blogg.tkj.se/

  13. Mary says:

    Tommy är en duktig kille därför har jag nu nominerat hans blogg till den bästa IT-boggen i Aftonbladets tävling stora Bloggpriset. Även denna blogg lir uppmärksammad bland mina val.

  14. Eddie Perrette says:

    Fin blogg du har, tack för trevlig läsning. Kolla in min också, tack.

Trackbacks

  1. Visst går det att tjäna pengar på att blogga! | Webmastern.se says:

    […] Missa inte att läsa Christians analys av Tommys blogg på Disruptive.se! […]

  2. Om att strukturera sitt bloggande på ett bra sätt…

    Hur arbetar du med din blogg? Har du bestämda tider när du sätter dig ner, eller skriver du när andan faller på? I mitt fall har det varit det sistnämnda blandat med när jag har tid över. Eftersom min fru jobbar som sjuksköterska har hon aviga…

  3. […] Läs även disruptives inlägg om varför TKJ lyckas så bra med sin […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+