Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer
Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.
Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.
Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution
Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.
Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring
Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.
Vem blir först att registrera bloggjobb.se?
Björn: En intressant tanke är ju också att denna domänen genast blev mer värdefull när jag skrev om den. Om ngn köper den och lanserar en tjänst, måste jag ju liksom skriva om den och Disruptive länkar är det bra Google sås i 😉
Hehe, Det är på gång med bloggjobba.se 😉
Hmmm. Jag undrar om inte proffsbloggarna (bloggarna i sig, inte personerna…) leder till att hela bloggvärlden på sikt självdör? Innehållet riskerar att avfärdas (liksom trenden på YouTube) som PR, reklam eller propaganda av läsarna.
Vad vet jag? Jag är bara en av alla dessa bloggare.
http://votum69.blogspot.com/2008/08/vi-urholkar-bloggarnas-trovrdighet.html
Som fenomen tror jag inte bloggande dör. Det är en folkrörelse som kommer växa mycket de kommande 10 åren.
Men visst, vissa bloggare kanske tappar i trovärdighet. Vi har alla vår agenda och vissa gillar det man gör, vissa inte. Det är precis som i politiken, företagande, folkrörelser. FInns alltid en vilja där människor är inblandade.
Vad det gäller trovärdighet är nog bloggande bättre källa. Jag menar, detta är jag som bloggar här, du kan hålla mig “accountable” för det jag skriver. Vem skall du hålla “accountable” när aftonbladet skriver?
Bloggandet möjliggör ju en alternativ röst, om så vill!
Jag köper ditt resonemang och håller med dig i det du säger. I sak är jag med dig, men jag kan inte låta bli att fundera huruvida detta kan riskera att “spåra ut”.
Ta en företagsblogg som exempel. Den fungerar klockrent då man inte sticker under stol med att man använder den för att lyfta fram det egna företaget.
Det funkar säkerligen också om man skriver om produkter och talar om det rent ut att man gör det åt ett företag. Då har man liksom spelat med öppna kort.
För att dra en parallell läste jag en artikel i en ny branschtidning för husbilar igår. Artikeln, som var välskriven och rätt roligt skriven hade i min mening lite väl mycket referenser till företag skribenten hade varit i kontakt med. Företagen nämndes vid namn vid flera tillfällen och i mycket positiva ordalag. Jag kunde inte låta bli att läsa artikeln igen och tyvärr måste jag säga att artikeln – och tidningen – tappade i trovärdighet när det enda jag kunde utröna var att det var ett klassiskt exempel på redaktionell reklam.
Det är det – och enbart det – jag syftar på med bloggande som tenderar att vara redaktionell reklam. Trovärdigheten sjunker och en annars bra “produkt” riskerar bli oläst p g a misstankar om att skribenten inte är helt ärlig.
Till sist vill jag passa på att tacak för en förbaskat bra blogg!
Jag tror det är lite självreglerande. Om det finns en blog som jobbar på det sättet och läsarna inte gillar det, då dör produkten för läsarna försvinner.
Nätet och bloggandet är nästan en perfekt marknad, Gör jag ngt som läsarna inte gillar så kommer jag få veta det 😉
Min generella uppfattning om bloggosfären är annars att det är mer öppna kort där än tex mediasvängen. Generellt sett är det svårt att tjäna pengar på att blogga så den ekonomiska faktorn finns inte. Bloggandet är ofta också kopplat till person och de flesta människor är ärliga och öppna!
Hey guys,
thx for linking to bloggerjobs.de. Can you give me a brief idea what this post is about? 🙂
Thank`s and best from Aachen
Andreas