Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Seedcamp uttagningen klar – Moyume kvalade inte in

Det är med viss sorg i hjärtat jag måste erkänna att min tjänst Moyume inte kvalade in i uttagningen av de 20 lyckliga företag som nu i September skall samlas i London för att under en vecka få utveckla sin affärsidé tillsammans med kunniga mentorer och coacher. Sex av dessa kommer att få 50.000 EUR i såddkapital vid veckans slut.

Igår satt entreprenörer från hela Europa och väntade på besked om dom antagits eller inte. På Seedcampbloggen lät man veta att alla bolagen skulle notifieras innan dygnets slut. Själv fick jag det dystra beskedet precis vid midnatt.

Även om inga officiella siffror släppts verkar det som om att 360 ansökningar mottagits. Konkurrensen var således stenhård och enligt initierade källor var kvalitén på ansökningarna högre än föregående års.

På Seedcampbloggen publicerade man för ett litet tag sedan tag-moln av nyckelorden i ansökningstexterna. Dessa ger en bild av inriktingen på årets ansökningar. Nedan är tag-molnet som genererades från ansökningsfrågan “How will you make money?”

Att annonsering är en bärande del i mångas affärsidéer är knappast förvånande men ändå slående.

Jag har ännu inte hört om några svenskar antogs men lovar att återkomma så snart jag vet något. Till dess passar jag på att lyckönska de lyckliga vinnarna, vilka de än är!

 

About

Peter Sandberg är en serieentreprenör som bland annat grundade Funplanet som var en av Sveriges ledande webbsajter under slutet av 90-talet. Peters senaste projekt är Megalessons.com

Comments

  1. Synd att inte Moyume gick vidare, men konkurrensen verkar onekligen stenhård coh det kan ju koma nåt gott ur denna upplevelse för er också.

    Vilken suverän idé med ord-molnet över ansökningstexterna om intäktsmodeller! Visar ju hur smart det är att använda denna typ av verktyg för att visualisera trender och sammanhang. Wordle är verkligen ett suveränt verktyg som jag tror kommer att få stor spridning och många efterföljare.

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+