Idag skickade Peter mig en artikel från Techcrunch UK. Den handlar om hur man får Techcrunch att skriva om precis ditt projekt. Mike Butcher listar 15 tips för hur man gör för att bli omskriven av Techcrunch. Speciellt punkt nummer fyra fångade mitt intresse. Såhär skriver Mike:
“Don’t be a leech – Be part of the community
You know those companies that are always on send, but never on recieve, and never CONTRIBUTE to the community? Those are the companies that (in an ideal world) should get ignored. Why? Because they push their own agenda 24/7 and never have anything to say IN CONTEXT about the market or interesting trends. Participating and adding value to the market makes for much better content, and gives people like me something to riff off.BTW, it’s fine to “Be The Brand!” as Calacanis argues, but if you end up not being a good contact, or contributing to the community, people are going to start finding you annoying. Honest.
Where this argument falls down of course is that even annoying people get press, because they talk a lot and constantly engage with the market. That’s also a reality. Yes, Kevin Rose lives for Digg and Loic Le Meur goes on and on about Seesmic. But they also put real content into the marketplace as well. They are active commentators.”
Givet denna beskrivningen är 99.9% av alla företage “leaches” De bara pushar sin agenda. Samtidigt så öser de in marknadsföringspengar i olika mediakanaler enligt logiken att man bygger varumärken genom massmedia.
I den andra ändan har vi Peter och mig(och många andra) som inte har en mediabudget utan bara försöker skriva ned sina tankar/kunskaper och vara med lite i den ständigt pågående konversationen.
Såklart bygger alla dessa miljoner varumärken men det gör ju Peter och jag också. Utan någon deg alls.
Detta föranleder mig att ställa två frågor:
- Om dessa bolag som föder massmedia(gamelmedia) började hålla dialog istället. Kanske inte en dialog utan många dialoger. Hur mycket mer effekt skulle de få ut av sina mediainvesteringar
- Kan man i framtiden bygga ett varumärke utan dialog även om man har en stor mediabudget?
Jag har inte svaret på dessa frågor idag. Antagligen har ingen det men ny kunskap börjar ofta med att man ställer en fråga och dessa tål att tänkas på och komma tillbaka till.
Vad tror du?
1. Jag tror att företagen har allt att vinna på att satsa mera på interaktiva åtgärder som till exempel företagsbloggar. I ett ständigt ökande mediebrus så gäller det att satsa på något nytt och sticka ut. Dessutom är det ett kostnadseffektivt sätt att kommunicera med sin målgrupp och då så ytterligt få använder företagsbloggar idag så finns det alla chanser att snabbt nå resultat.
2. Jag tror att det är fruktansvärt svårt – och dyrt – att bygga ett varumärke utan dialog. Det kommer att bli allt viktigare ju mera mediebruset ökar.
My two cents worth….
Ronny. Att komma igenom är som sagt svårt. MIn tanke är såhär: EN blogg gör att ett företag kan bygga starka relationer till människor som är sociala och tycker blogg/kommunikation är viktigt. De i sin tur kan bära företagets budskap vidare till andra människor eller medier.
http://www.ted.com/index.php/talks/seth_godin_on_sliced_bread.html
Seth Godin har en intressant twist på ungefär samma ämne. I en modern värld gäller det inte att marknadsföra sig mot The Majority, utan istället mot Innovators och Early Adopters. Och tricket att göra det är genom att samtala mer direkt med dem. Få dem att lyssna. “I don’t want eMail, I want MeMail.”
Jag tror inte på att göra något ISTÄLLET FÖR något annat. Bättre att göra allt 🙂
Dvs. att kommunicera i så många olika kanaler och media som möjligt OCH ha en trevlig budget till sitt förfogande borde vara den perfekta kombinationen.
Visst kan man idag bygga varumärken “bara” genom (webbaserad) dialog, men jag tror att förutsättningen för att lyckas riktigt bra med det är att målgrupp och “intressant omvärld” (och förmodligen även produkten i fråga) finns på webben.