Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Bloggande och branding!

Idag skickade Peter mig en artikel från Techcrunch UK. Den handlar om hur man får Techcrunch att skriva om precis ditt projekt. Mike Butcher listar 15 tips för hur man gör för att bli omskriven av Techcrunch. Speciellt punkt nummer fyra fångade mitt intresse. Såhär skriver Mike:

“Don’t be a leech – Be part of the community

You know those companies that are always on send, but never on recieve, and never CONTRIBUTE to the community? Those are the companies that (in an ideal world) should get ignored. Why? Because they push their own agenda 24/7 and never have anything to say IN CONTEXT about the market or interesting trends. Participating and adding value to the market makes for much better content, and gives people like me something to riff off.

BTW, it’s fine to “Be The Brand!” as Calacanis argues, but if you end up not being a good contact, or contributing to the community, people are going to start finding you annoying. Honest.

Where this argument falls down of course is that even annoying people get press, because they talk a lot and constantly engage with the market. That’s also a reality. Yes, Kevin Rose lives for Digg and Loic Le Meur goes on and on about Seesmic. But they also put real content into the marketplace as well. They are active commentators.”

Givet denna beskrivningen är 99.9% av alla företage “leaches” De bara pushar sin agenda. Samtidigt så öser de in marknadsföringspengar i olika mediakanaler enligt logiken att man bygger varumärken genom massmedia.

I den andra ändan har vi Peter och mig(och många andra) som inte har en mediabudget utan bara försöker skriva ned sina tankar/kunskaper och vara med lite i den ständigt pågående konversationen.

Såklart bygger alla dessa miljoner varumärken men det gör ju Peter och jag också. Utan någon deg alls.

Detta föranleder mig att ställa två frågor:

  1. Om dessa bolag som föder massmedia(gamelmedia) började hålla dialog istället. Kanske inte en dialog utan många dialoger. Hur mycket mer effekt skulle de få ut av sina mediainvesteringar
  2. Kan man i framtiden bygga ett varumärke utan dialog även om man har en stor mediabudget?

Jag har inte svaret på dessa frågor idag. Antagligen har ingen det men ny kunskap börjar ofta med att man ställer en fråga och dessa tål att tänkas på och komma tillbaka till.

Vad tror du?

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. RonnyBGoode says:

    1. Jag tror att företagen har allt att vinna på att satsa mera på interaktiva åtgärder som till exempel företagsbloggar. I ett ständigt ökande mediebrus så gäller det att satsa på något nytt och sticka ut. Dessutom är det ett kostnadseffektivt sätt att kommunicera med sin målgrupp och då så ytterligt få använder företagsbloggar idag så finns det alla chanser att snabbt nå resultat.

    2. Jag tror att det är fruktansvärt svårt – och dyrt – att bygga ett varumärke utan dialog. Det kommer att bli allt viktigare ju mera mediebruset ökar.

    My two cents worth….

  2. Rudolf says:

    Ronny. Att komma igenom är som sagt svårt. MIn tanke är såhär: EN blogg gör att ett företag kan bygga starka relationer till människor som är sociala och tycker blogg/kommunikation är viktigt. De i sin tur kan bära företagets budskap vidare till andra människor eller medier.

  3. http://www.ted.com/index.php/talks/seth_godin_on_sliced_bread.html

    Seth Godin har en intressant twist på ungefär samma ämne. I en modern värld gäller det inte att marknadsföra sig mot The Majority, utan istället mot Innovators och Early Adopters. Och tricket att göra det är genom att samtala mer direkt med dem. Få dem att lyssna. “I don’t want eMail, I want MeMail.”

  4. Lena says:

    Jag tror inte på att göra något ISTÄLLET FÖR något annat. Bättre att göra allt 🙂
    Dvs. att kommunicera i så många olika kanaler och media som möjligt OCH ha en trevlig budget till sitt förfogande borde vara den perfekta kombinationen.

    Visst kan man idag bygga varumärken “bara” genom (webbaserad) dialog, men jag tror att förutsättningen för att lyckas riktigt bra med det är att målgrupp och “intressant omvärld” (och förmodligen även produkten i fråga) finns på webben.

Trackbacks

  1. The Pool » Blog Archive » Nikke Lindqvist shared six more entries on Google Reader says:

    […] Bloggande och branding! […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+