Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Marknadsföring för Webbstartups

Fick ett tips från Anders Fredriksson på Tablefinder om en föreläsning av Dave McClure som han lyssnat på under den nyss avslutade Seedcampveckan. Dave har hållit denna föreläsning flera gånger tidigare och Martin Sandberg har redan skrivit om den förra året. För mig var det dock första gången jag sett den och materialet i den imponerade stort. Där finns i stort sett allt man behöver veta om hur man skall driva och mäta trafik och användande till en webbtjänst.

En av Daves huvudteser är att det är bara meningsfullt att mäta ett fåtal aktiviteter och att obönhörligen jobba på att förbättra nyckeltalen i en iterativ process. Egentligen är det Dave skriver om väldigt basic men jag har aldrig någonstans tidigare sett en så bra sammanställning av alla de aktiviteter som krävs för att få sin användarbas att växa på ett effektivt sätt. Han ger dessutom tips på bra verktyg och tjänster som man kan använda i sina egna processer.

Presentationen är kanske inte världens snyggaste men den är fullpackad med nyttig information och borde läsas av alla som driver eller bygger webbtjänster. Håll tillgodo:

 

About

Peter Sandberg är en serieentreprenör som bland annat grundade Funplanet som var en av Sveriges ledande webbsajter under slutet av 90-talet. Peters senaste projekt är Megalessons.com

Comments

  1. Eric Ceder says:

    Även om det är över ett år sedan detta skrevs så tänkte jag tipsa om att det nu finns en uppdaterad version av den här presentationen här;

    http://www.slideshare.net/dmc500hats/startup-metrics-for-pirates-startonomics-hawaii-nov-2009#

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+