Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Statistiskt sett säger en riskkapitallist alltid nej

Robert J Ackerman är grundare till Allegis capital, en VC-firma på amerikanska västkusten som sysslar med finansiering i sådd- och tidigt stadium. De är 5 partners som tillsammans tittar på 2.000 startups varje år. Endast 5-6 av dessa investerar de i! Att få ett ja är alltså nästan statistiskt osannolikt.

Detta gäller även för de flesta svenska VC-firmor även om deras dealflöde är betydligt lägre (kanske några 100 om året) så är chansen att de nappar på just din idé otroligt liten. Robert Scooble la just upp en videointervju med denna Ackerman och jag tyckte det sas en hel del vettiga saker i den som jag citerar nedan. Mina egna kommentarer återfinns kursivt efter respektive citat. Här är själva intervjun:

 

“It’s never been easy to start a successful company” – Så sant, så sant.

“Idag är det svårare att få finansiering på en idé där man inte har ett tydligt sätt att att tjäna pengar. Det är viktigt att man kan förklara vilket problem man vill lösa, hur stort problemet är och hur mycket det är värt” – Detta är sunt men går lite stick i stäv med den webb2.0-mentalitet jag personligen tycker är närmast allenarådande.

“Utmaningen för en VC-firma är att bevisa för entreprenören att de faktiskt bidrar med någonting och är en nödvändig del i framgången.” – Intressant perspektiv, de flesta entreprenörer ser nog bara en potentiell säck med pengar framför sig när de pratar med en VC.

“Vi vet alla att när en entreprenör startar så är det inte en rak linje från start till mål. Det är många krokar och krumbukter i en startups väg till framgång och då är det viktigt att jobba med en VC som kan bidraga med relevant erfarenhet och expertis. Det är vad en bra VC skall kunna bidrag med och det är också vad en bra entreprenör borde leta efter.” – Yes, sök inte efter pengar, sök efter rätt pengar. Detta är dock svårare i Sverige eftersom antalet aktörer inte är så många.

“Som entreprenör måste man ha en bra idé men det finns inget som slår rätt människor” – Många säger detta och det råder ingen tvekan om att det är rätt.

“Många VC’s är generalister och när entreprenören kommer med en vision måste man kunna validera de antaganden som entreprenören har. Det gäller att få en delad vision kring den möjlighet som finns.” – Jag tror att många entreprenörer underskattar denna del när de talar med VC’s. Jag vet att jag gjort det själv.

“När man är 5 partners som tittar på 400-500 projekt var varje år är det enda sättet att hantera det att komma fram till ett nej så snabbt som möjligt! Så att man kan jobba med de man säjer ja till den tid som blir över. En sån process leder obönhörligen till situationer där VC’n inte förstår och entreprenörern inte lyckas förklara.” – Jag har inte sett det på det sättet tidigare men förstår och accepterar att det är så.

“Det är en konst och ingen vetenskap. Ju mer erfarenhet man har desto bättre blir man givetvis. Och man måste göra sina misstag.” – Låter som en självklarhet men är en viktig anledning till att du som entreprenör ska försöka jobba med VC’s som själva har en entreprenöriell bakgrund istället för räknenissar.

Några framgångskriterier för att få ett ja:

  1. Du måste förstå VC’n. Dom är dina kunder, förstå hur dom jobbar. Du måste ha en stor idé och få dom att förstå den. Syftet med första mötet är att få ett till.
  2. Du måste ha ett team som kan realisera visionen.
  3. Att ha en välutvecklad affärsmodell. Om man exvis säger att man ska tjäna pengar på annonsering så måste man också ha ett team som förstår sig på hur man tjänar pengar på det sättet.
  4. Som entreprenör måste man förstå de invändningar som uppstår och ha bra svar på dem.
  5. Gör din hemläxa om VC-firman. Hitta dom som har expertis i din bransch. Se till att dom investerar i den fasen ni befinner er i. Ta referenser!

 

 

 

 

About

Peter Sandberg är en serieentreprenör som bland annat grundade Funplanet som var en av Sveriges ledande webbsajter under slutet av 90-talet. Peters senaste projekt är Megalessons.com

Comments

  1. Mattias says:

    [ej relaterat till inlägget men till en “bugg”]
    @Poppe – har ni lagt till nån ny javascript på bloggen idag, eller är det något fel på videon? Jag får typ 30 fönster med felmeddelanden när jag klickar på en länk eller stänger fliken till er blogg. Jag kör iofs script debuggern i ie så det är inget som majoriteten av användare ser, men helt ensam är jag nog inte.

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+