Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Varför jag inte gillar affiliate marketing!

EuroadsIdag skriver TKj en bloggpost om sina upplevelser av att använda affiliatenätverket Euroads. Enligt TKJ är det så att Euroads har mitt under pågående kampanj ändrat priset på den kampanjen som TKJ har kört. Ändrat är antagligen att vara för snäll. De sänkte priset 90%. Vill man hårddra det kan man nästan säga att de ändrade priset(TKJ.s ersättning) till noll. Inte nog med detta, de ändrade priset utan att i förväg meddela TKJ. TKJ fick upptäcka detta själv.

Euroads skyller detta på deras egna hantering av att sätta komman rätt men av TKJ:s beskrivning är nog problemen värre än så. Deras plattform verkar inte ha alla fåren hemma i hagen.

TKJ har också tagit sig tid läsa in sig på Euroads publicistavtal och där hittar man en intressant paragraf:

“3.4 All figures in the advertising system are indicative. If errors appear or arise in the advertising system, Euroads Denmark ApS ensures that the error is rectified and any error in the fee will be debited or credited to the Partner.”

Nu är jag ingen jurist men jag har själv skrivit på +250 avtal i mitt liv och skrivit ett helt gäng själv och detta är en paragraf man kan fritt använda för att knulla motparten. Med en sådan här paragraf kan Euroad styra och ställa som de själva vill. Det är skitsamma att du som publicist har skött dig. Euroad kan, genom att hänvisa till ett fel i plattformen(som inte har alla fåren hemma i hagen) ändra din ersättning. Närsomhelst, hursom helst. Jag skulle inte önska min värsta fiende sådana avtalsrelationer.

Om vi skall vara korrekta så är ju inte detta affiliate marknadsföring. Det är ju faktikst en betald kampanj, även om TKJ fick erfara att hans ersättning var nära noll. Utan att ha sett avtalet som Euroad har så omfattar det nog även CPA-kampanjer, dvs affiliate marknadsföring. Detta avtalet har skjutit all risk till mig som publicist. Inte nog med att jag måste ansvar för att min trafik generar avslut(på en annan sida än min egen) avtalet gör att jag inte vet om jag får betalt för de leads jag generar. Därför är affiliate marknadsföring ett dåligt alternativ som man skall undvika om det går!

Även Webmastern skriver om Euroads

Online pr om Euroads

_______________________________________________________________________________

Och nu till något helt annat. Ledarrenen Rudolf skall dela ut fler julklappar. Denna gång får Jack på Traveas en digital klapp. Jack startade en blogg till deras företagssatsning Traveas, vilket Peter och jag tycker är hedervärt. Här är en bloggpost som faktikst förtjänar fler som läser den. Det Jack säger är att det är människor som ändrar på världen, inte ideer eller produkter

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Hjalmar says:

    Affiliate marketing är när man får betalt per avslut eller leads. Dvs att besökaren utför ett köp eller handling (signup på nyhetsbrev, tävlar etc) på reklamköparens webbsida.

    Det euroads sysslar med är vanlig klassisk annonsering för att köpa annonsvisningar (som jag tolkar det i alla fall).

  2. Hjalmar says:

    (point being: tkj körde inte affiliate .. han körde cpm).

  3. Rudolf says:

    Hjalmar

    Precis, jag skriver om det i sista stycket!

  4. Poyan Nabati says:

    Finns många fula fiskar i affiliatesjön. Om man arbetar med en okänd aktör, som TKJ gjort, får man vara vaksam iallafall till en början. Personligen håller jag bara mig till dom största nätverken, t.ex. Clickbank och Commission Junction.

  5. Poyan:

    Det förändrar inte det faktumet att risken förskjuts från annönsör till Affiliate.

    Jag håller också med dig. CJ tillhör den mer seriösa skaran!

  6. Adam says:

    Att Affiliate är en dirty bransch är inget nytt. Dan.se har skrivit lite om detta om jag minns rätt. Vidare är det inte ovanligt med leads som försvinner lite allmänt hit och dit.

    Tradedoubler kan i princip göra lite som de vill, och kontrolleringen av dem är nästan obefintlig. Ännu värre kan jag tänka mig att det är med mindre bolag. Att bolaget dessutom hör hemma i Danmark är ju inte lovande. Affiliate i Danmark är efter mina erfarenheter vilda västern.

  7. Adam says:

    Google har snappat upp nyheten såg jag nu. Danskarnas miss kommer nog att kosta dem lite mer än vad de trodde..

  8. Rudolf says:

    Adam:

    Man skall inte överdriva det där. Många bryr sig fortfarande inte så mkt om vad som pågår på google!

  9. David says:

    Självklart finns det alltid mer eller mindre seriösa aktörer (inom alla branscher). Däremot tycker jag det är fel att dra ner hela branschen över en kant.

    Är det som i det här fallet nätverket som försöker fuska eller har konstiga avtal bör ju det annonserade företaget ta tag i saken eftersom de i slutänden kommer att drabbas av missnöjda partners som inte kommer vilja annonsera för dem i framtiden. Skulle jag jobba på Euroads i detta fall skulle jag beklaga till affiliate och annonsör och försöka hitta en förlikning samt generera en extra utbetalning som kompensation för förlorad ersättning. Har man tekniska problem är det alltid bättre att öppet erkänna och ta smällen än att försöka mörka och hoppas på att ingen upptäcker felet!

    /David

  10. Rudolf says:

    David:

    Min mening var nog kanske inte att såga branschen! Jag läser bloggposten igen och tycker nog att jag sågar Euroads

    Dock visar jag på svagheterna. RIsken ligger hos publicisten. De är beroende av att det görs transaktioner hos ngn annan. Annars får de inte betalt. Man skjuter alltså risken framåt i värdekedjan. Likaså teknikrisken, som ovanstående exempel visar.

    Om jag är publicist så är det negativt för mig. I många fall har jag kanske inga alternativ som publicist men det är en annan frågeställning!

  11. Lars Zander says:

    Jag skulle vilja passa på att lämna en kommentar gällande missödet vi hade med TKJ och MeraJobb kampanjen då jag sett att ni kommenterat händelsen.
    Såg att du skrivit om det och vill egentligen bara understryka att detta var ett misstag av den mänskliga faktorn där fel pris helt enkelt matades in i vårat system. Oturligt nog tog det några dagar innan vi uppmärksammade problemet och kunde korrigera felet.
    Alla publicister har blivit underrättade och några av dem blev självklart upprörda, där ibland TKJ. Vi har dock tagit diskussioner med samtliga och kommit i förståelse med dem alla, även Tommy, som lovat skriva vidare inlägg i sin blogg att problemet är löst.

    Detta är ett humant misstag och naturligtvis skall vi se till att detta inte upprepas då våra publicister är det absolut viktigaste för oss.

    Ser att du skrivit i din ämnes rad att vi lurar TKJ. Kan ni möjligtvis ändra detta till ngt mer passande? Tråkigt bland våra annonsörer som Googlar Euroads, och även för våra tusentals med publicister som vi har ett gott samarbete med? Hade uppskattats.

    Hör jätte gärna av er om ni undrar ngt och välkomnar självklart alla som vill att börja samarbeta med oss.

    Ha en trevlig helg.

    MVH Lars Zander

Trackbacks

  1. Bloggosfären : Vikten av att använda rätt Affiliatepartner - Online PR says:

    […] Fler bloggare som skriver om detta: Webmastern.se, Disruptive.nu […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+