Microsoft-bloggaren Don Dodge skrev i tidigare i år ett riktigt bra inlägg som jag inte förstår varför jag inte bloggat om tidigare. När han utvärderar olika startups brukar han ställa ett antal frågor till dem. En av frågorna lyder: “Is your product a Vitamin (nice to have) or a pain killer (got to have it)?”
Även om logiken i frågan haltar (vitaminer är faktiskt livsviktiga men smärtstillande kan man klara sig utan även om det gör ont) så är frågan såsom han ställer den väldigt relevant. De flesta av oss skulle givetvis vilja att vår produkt eller tjänst är av typen smärststillande istället för vitamin. Men i verkligheten är det väldigt få produkter som är smärtstillande. De allra flesta är vitaminer. Och jag är tvungen att erkänna för mig själv att även mitt Moyume bara är en vitamin-tjänst. En tjänst som är trevlig att ha men absolut inte livsnödvändig.
Däremot kan det finnas tjänster som först upplevs som vitaminer men som vi sen bara måste ha för att lindra vår smärta. Som exempel tar Don backup-program. Innan du utsatts för en hårddiskkrasch eller en datorstöld så är antagligen det här med att ta backuper inte särskilt prioriterat hos de flesta användare. Men den dagen katastrofen är ett faktum kommer man aldrig mer göra om sitt misstag. Efter det kommer man alltid att ha en backup-lösning. Backup-lösningen går alltså från att vara en vitamin till att bli en smärtstillare.
Så en logisk följdfråga blir då enlig Don “What catalyst or event causes your prospects to actively seek your product or solution?” Jag har inget bra svar vad gäller mitt egna Moyume men ställ frågan till er själva. Vad är det som ska hända i kundens värld för att han skall springa och köpa produkten av dig?
Ett par vitamintjänster: paypal (vad är felet på kortbetalningar?), amazon (du kan köpa det på de flesta andra ställen men det är praktiskt med allt på ett ställe), facebook (prime example).
Backuptjänster och anti-virus är extrema exempel. Det är lite som bilbältet i bilen, något man egentligen förväntar sig skall komma med i priset. På samma sätt som microsoft numera skickar med en brandvägg i windows vilket länge inte var fallet till alla firewall-tillverkares glädje.
Den svart/vita-synen på verktyg är så typisk från en microsoft-it så det knappt är sant. De har ju enbart sysslat med tråkiga grundprodukter i snart 20 år. Play it safe, close to home så att säga.
För att avsluta det hela, google gmail borde vara en typisk vitaminprodukt enligt Don. De tar en huvudvärksprodukt (mailklienten) och stoppar i lite vitaminer för att göra den praktisk online. Gmail är bara mer praktiskt än alternativen, men det löser inget som inte redan var löst.
Har dessutom hört analogin långt innan, är det verkligen Don som är ursprungskällan till citatet?
Väldigt ofta blir vitaminer/kosttillskott beroendeframkallande och mer nödvändiga än painkillers. Se SMS, definitiv inte en painkiller när den kom.. menu nu….
Det här har jag tänkt på innan också, och det är en av de huvudsakliga anledningarna till varför ett gammalt projekt jag jobbade på misslyckades.
Håller inte riktigt med Hjalmar och hans exempel faktiskt. Dom har varit problemlösare på ett sätt eller annat allihopa.
Amazon startades som en av de första allvarliga bokaffärerna på internet, då det inte fanns några bokaffärer online.
Paypal startades under en tid då det fortfarande var konstigt och kändes otryggt för gemene man att ge ut sina kortuppgifter på nätet.
Facebook löste kommunikationsbehovet mellan studenter på högskolor runt om USA.
Som du säger Poppe så är citatet lite taskigt formulerat. Jag skulle snarare formulera det som att “Löser verktyget ett problem som behöver lösas?”
Poyan
Det där med pain är ju ett klassiskt säljgrepp. Att försöka skapa en smärta hos kunden som man erbjuder en lösning kan ju funka i vissa situationer. Som för Backup – “om allt kraschar kommer det att göra såhär ont.”
Jag tycker bättre om att prata om effekt. “Om ni spenderar pengar på detta får ni följande effekt.”
Usch vilken jobbig frågeställning men ack så bra liknelse!
Bra resonemang! PRfekt vill gärna gå från vitamin till Smärtstillare – skillnaden ligger i om marknadsförare BEHÖVER en fungerande segmentering av bloggare för t ex annonsering eller på grund av krav från sina uppdragsgivare. Innan dess är psykografisk segmentering en Vitamin, även om den liksom MoYouME förstås är en väldigt uppiggande Vitamin! 🙂
Ingenting som fungerar som ensam beslutsstrategi men väldigt värdefullt tips att få som perspektiv. Det där tänket kan man ju applicera på allt möjligt som en del av inläsningen och förståelsen av något som är nytt för en.
Stort tack för detta tips!