Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Vad har du för exitstrategi?

Ett flertal gånger har jag som entreprenör stått framför riskkapitalister som efter att ha sett min presentation frågat “Vad har ni för exitstrategi?” Första gången jag fick frågan förstod jag inte vad dom menade. Men jag fick det raskt förklarat för mig. En riskkapitalist vill ju nån gång få tillbaka de pengar de investerat i ett bolag. Gärna med en rejäl vinst såklart. Detta kan endast inträffa vid en så kallad exit som i praktiken kan ske på två olika sätt. Antingen så börsnoteras bolaget eller så säljs bolaget till ett annat bolag. Sammanslagningar (sk mergers) kan iofs också vara en slags exit beroende på hur dom ser ut.

Så efter att fått detta enkla faktum förklarat för mig så har mitt standardsvar på frågan om exitstrategi varit att “Antingen kommer vi att börsnoteras eller så kommer vi att bli uppköpta.” Ett riktigt nonsenssvar men som vanligtvis gjort alla nöjda. Dock är själva frågan i sig löjlig. Endast tre procent av alla exits som görs är börsnoteringar. Resten är uppköp. Dvs det mest sannolika, om du nånsin lyckas göra en exit med ditt bolag, är att det blir uppköpt.

Men att bygga ett bolag med utgångspunkten att det skall säljas om fem år känns inte helt rätt för en sann entreprenör inbillar jag mig. Och idag fick jag höra ett klockrent citat från en av föereläsarna på ETRE-konferensen. “Build your company as if you would own it forever – otherwise you will” 🙂

About

Peter Sandberg är en serieentreprenör som bland annat grundade Funplanet som var en av Sveriges ledande webbsajter under slutet av 90-talet. Peters senaste projekt är Megalessons.com

Comments

  1. Johan says:

    Ett annat bra citat på samma tema: “Bolag säljs inte, bolag köps”.

    Du måste alltså skapa ett bolag som någon annan vill köpa.

  2. Mattias says:

    Hear, hear!
    Självklart kan man paketera ett bolag så att man höjer värderingarna ordentligt, men det är ändå företagets omsättning och lönsamhet som avgör om någon vill köpa det. Fokus ska knappast ligga på Exit hos en entreprenör.

  3. När jag senast tog beslut att göra exit var största problemet att jag var ett med företaget och köparen insåg att jag var spindeln i nätet med allt i bolaget vilket gjorde min exit extra plågsam om man ska uttrycka det så. Det blev en mycket längre överlämningsfas, i mitt fall ca 2 år.

    Så nu när jag bygger nästa affärsidé försöker jag att styra det mer ledningsmässigt och delegera uppdragen på alla engagerade anställda för att substansen ska vara i bolaget och inte så mycket i entreprenören när man väl gör en exit. Det är i alla fall min strategi som jag hoppas på ska göra det mindre plågsamt i nästa exit.

    Fast det beror väl på vad man har för avsikter, jag är en person som hatar förvaltning, vill bara göra nya saker hela tiden och då vet jag att jag kommer vilja starta nya saker framöver, men om man vill jobba med sin sak hela livet bör man nog ha en annan strategi än den jag valt.

  4. Poyan Nabati says:

    Förstår att dom undrar men, gud vilken tråkig fråga att få. Man kommer dit är och är helt pepp över sitt projekt så undrar dom när man ska sälja det.

    Poyan

  5. PalMik says:

    Klockrenaste inlägget på länge :).

    Sen kan man ju försöka tänka lite på när man bygger företag att det ska finnas möjlighet att sluta jobba med det utan att företaget går under efter att man nått vissa mål.

  6. Bra citat!

    Sedan kan det ju skilja sig att bygga sitt bolag som att man skulle äga det för alltid och att bygga sitt bolag för att man skall vara anställd för alltid (höll på att skriva arbeta, men arbete för Entreprenör är oftast både allt och inget, så även om man inte är anställd som xxx, brukar man ha ett engagemang där man arbetar för att vidarutveckla bolaget in någon form eller roll, så länge man äger).

    Nicolai

  7. Lisa says:

    Intressant! Påminner en aning om The E-myth, de menar ju att man ska bygga sitt företag så att vem som helst skulle kunna driva det, som ett franchise-företag. Inte för att det ska bli ett sådant, utan för att det ska bli ett framgångsrikt företag. Den tanken hjälper mig att planera framtiden för företaget.

  8. Vilken sammanträffande. Vi var på ett besök hos en stor kund igår, och på slutet av mötet så fick jag exakt den frågan 🙂 haha

    Och jag svarade faktiskt, att i nuläget har vi ingen exitplan, det har liksom aldrig varit målet när vi startade vårt företag.

    Men nu är man iaf mer beredd när den frågan kommer!

    Mvh

  9. Jimmy says:

    Jag tror personligen att det är farligt att bygga sin idé och sitt bolag utefter en exit-strategi. Jag förstår att riskkapitalister gör det då det är själva substansen i deras verksamhet. Men en enteprenör måste bygga företaget utefter själva idén och dess mission, inget annat. Patrik Högbergs svar ovan är dock det sätt som jag tror bygger ett bärkraftigt bolag i långa loppet.

  10. Per Mosseby says:

    Otroligt bra citat:

    “Build your company as if you would own it forever – otherwise you will.”

    Vem var det som sa det?

    /Moz

  11. Sanna says:

    Hittade hit av en slump och nu vill jag inte härifrån 😉

    citatet känns grundläggande för hur jag tänker som kvinnlig företagare! Om jag hade haft tanken att starta mitt företag för att sälja det hade jag nog aldrig startat upp överhuvudtaget.

    Nu måste jag läsa lite mer här på bloggen, verkar som att här finns många intressanta och lärorika inlägg!

    Välkommen in till min blogg när och om ni har tid och lust!

  12. Rob says:

    Håller med föregående talare ! 🙂

    Vi har med en exitstrategi i vår presentation, men mest för att vi måste.
    Men Jag förstår VC-sidan, det vill veta om entreprenören vill sälja alls, dvs göra pengar till ägarna. I’ts all about the bucks…big bucks.. så gäller det att ha så kul som möjligt under tiden 🙂

  13. Rudolf says:

    Om jag var VC och skulle göra en investering vile jag nog se vilja möjliga exits finns det. Det är ju också en fråga som visar hur mkt entreprenören djupdykt i branschen. Vilka strukturer, aktörer, förändringstryck finns det!

  14. Rudolf says:

    Lisa:
    I finansbranschen finns det ett yttryck som säger “investera i bolag som kan skötas av en idiot, förr eller senare är det nämligen en idiot vid spakarna!

    Det är inte helt olikt dina tankar!

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+