Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Tele2’s nya VD Harri Koponen vill sälja saxar

För några år sedan fick Harri Koponen sparken som andreman på Teliasonera efter att han inte kommit överens med Anders Igel. Efter att jobbat ett par år som VD på en Kuwaitisk operatör med knappt en halv miljon abbonenter tog han i somras över efter Jarnheimer som ny VD på Tele2. 

Idag talade han på Mobile Summit på China-teatern i Stockholm. Det var en ganska rättfram och humoristisk framställning som saknade den stelhet som annars lätt kan prägla toppchefers framträdanden. Harri pratade om Tele2 och hur dom egentligen tänker kring sina kunder och sin verksamhet. På knagglig finlandsengelska (ni vet hur det låter, erkänn) så avslöjade han receptet på Tele2’s framgångar.

För det första ser man inte på sig själva som ett teknikföretag. Istället försöker man sätta konsumenten i första rummet. Deras måtto är “Kill the complexity“. Vad man säljer är helt enkelt kommunikation förpackad i en pappkartong.

Tele2 är kända för att vara “sparsamma” och lågkostnadstänket genomsyrar organisationen. Om någon ser en möjlighet att spara in på något så är det bara att göra det i stället för att vänta på tillåtelse från chefen. Han liknade hela telekombranschen vid en djungel där bara den snabbe (OBS! ej starke) överlever. Därför försöker man vara extremt förändringsbenägna och dessutom har man öppet anammat strategin “Duplicate, don’t innovate

Som ett led i detta ska man inte heller sitta och produktutveckla för länge. “Don’t overdo it, I’ve never seen a perfect product.” Några andra klockrena deviser var “Never let engineers design a product” och “Never let sales people set prices“.

Ibland i tunnelbanan när han ser en person sitta och fippla med sin mobil brukar han fråga dem vad dom gör för något. Oftast blir folk förvånade men när han berättar att han är VD för Tele2 skiner dom upp och berättar om alla möjliga grejer dom tycker Tele2 borde göra.

Han avslutade med säga “Jag har funderat ett tag på om vi inte borde börja sälja saxar så folk kan klippa sladden till sin fasta telefon och nätverkskabeln till datorn“.

About

Peter Sandberg är en serieentreprenör som bland annat grundade Funplanet som var en av Sveriges ledande webbsajter under slutet av 90-talet. Peters senaste projekt är Megalessons.com

Comments

  1. Rudolf says:

    *ler*

    Vilken symbolik i det uttalandet!

  2. Martin says:

    Tack!

    Jo… undrar om du har sett Jarnheimer tala innan och om du då kan säga något om skillnaderna i budskap… Ditt referat är fullt av liknande one-liners och visdomsord som han brukade slänga om kring sig. Har lyssnat på Lars-Johan en tre, fyra ggr och det var alltid en upplevele. Tänker på hur arvet från Stenbeck förvaltas osv. Det är väl bara Mia Brunell på Kinnevik som är svensk och Stenbeck-VD, these days.

    Hälsn en till-och-från-aktieägare. 🙂

Trackbacks

  1. […] något som var krångligt enklare. För att använda ett väldigt passande citat jag läste hos Disruptive […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+