Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

24 hour business camp

I förra veckan tog kartkungen och parallellentreprenören Ted Valentin initiativet till 24 hour business camp. Inspirerad av bla Mattias Järnhäll som bloggade om sitt försök att under 24 timmar bygga tjänsten skapatillsammans.se samt Erik Wahlforss 24 hour dot com. Ted ville samla ett antal webbentreprenörer eller utvecklingsgäng på en och samma plats för att bygga valfria tjänster under 24 timmar. När han bloggade om sitt initiativ efterlyste han några sponsorer och Joakim Jardenbergs Mindpark var snabba att nappa.

Eventet kommer att gå av stapeln den 22 januari och redan nu har en imponerande samling webbentreprenörer anmält sig. Sverige sjuder verkligen av skaparkraft och entreprenörskap och detta event är bara ett av många tecken på det.

Jag vet inte om det finns plats kvar eller ej till eventet men det skulle vara garanterat kanonkul att deltaga.  Känns som att detta kan bli en begynnande trend och parallellen till demopartyn är tydlig.

Bra jobbat Valentin och Jardenberg!

About

Peter Sandberg är en serieentreprenör som bland annat grundade Funplanet som var en av Sveriges ledande webbsajter under slutet av 90-talet. Peters senaste projekt är Megalessons.com

Comments

  1. Det är klart ni ska komma….

    Så man får träffa er IRL 🙂

  2. Rudolf says:

    hehe

    Verkar tung på utvecklarsidan, marknadsförare som jag får nog inte plats 😉

  3. Mattias says:

    Spännande parallell med demopartyn. De kontakter och konstallationer som uppstår på eventet kan mycket väl bli några framtida stora företag, på samma sätt som Digital Illusions kläcktes ur en demogrupp.

    Jag hoppas att den framtida webbgenerationen pressar gränserna för mashups, grafik och ljud precis som föregångarna.

  4. ebba says:

    hejhej, det är ett sånt här fenomen att faktiskt mötas upp i verkligheten!
    Det finns en bra sajt för detta som heter meet-up och ett exempel är http://www.meetup.com/Social-Innovation-Camp/ som samlar entreprenörer, webutvecklare osv för att utveckla sociala innovationer.

  5. Hoppas ni kommer, för vi kommer vara där…

    http://www.reklamfilmer.nu/blog/?p=313

Trackbacks

  1. […] Ted drog igång snacket för några veckor sen. Läs bland annat hos Mindpark (huvudsponsor), Dan, Disruptive, Nikke Lindqvist, MashUp och hos Ted själv […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+