Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

SEO enligt Rudolf…

En tänkande Lemur!…eller rättare sagt SEM(Search Engine Marketing). För det är vad det handlar om. Om man skall vara anal så är SEO(Search engine optimization) optimeringen av sidan, SEM är trafikanskaffningen.

Under de senaste veckorna har jag har några möten där jag försökt prata SEM med några potentiella kunder här i Sverige. Det kanske inte tycks så dramatiskt men min verklighetsbild är formad mycket mer efter USA och vad som händer där. Det är också en ovanlig situation att jag är ensam. I vanliga fall har man ingått i team på upp till 10 pers där merparten av teamets aktiviteter har handlat om att träffa i sökmotorerna eller få trafik från relevanta sidor.

Min verklighets bild funkar inge bra i Sverige. Jag är så snett på det så det finns inte. Min tankar verkar inte gå hem riktigt här. Troligen är problemet hos mig också. Jag har underskattat problemet och inte insett att jag måste vara mycket mer tydlig och definiera världen och värden på ett helt annat sätt.

Utan att gå in på den feedback jag har fått skall jag försöka vara tydlig med vad SEO och SEM är enligt mig. Att koka ned saker och ting till några grundprinciper som man kan diskutera. Vägen till framgång online är inte spikrak och det finns många väger till målet men dessa tre grundprinciper stödjer mig i min problemlösning. Jag skall också försöka definiera vad jag menar och ge exempel.

Du träffar bra i sökmotorerna när du uppfyller en eller flera av dessa grundkriterier:

  1. Du har ett varumärke. Nu menar jag inte att någon känner till ditt varumärke utan människor har känslor för dig och ditt varumärke. Att du betyder något i deras liv
  2. Du skapar bra innehåll.
  3. Du har dialog med dina kunder, leverantörer, anställda. Alltså alla de som man i företagsekonomisk litteratur hänvisar till som “intressenter” Denna dialog förs både offline och online.

Varumärke: Vad är starkt och svagt? Om vi tar Telia som exempel så tror jag inte Telia har ett starkt varumärke. De har väldigt hög igenkänningsgrad. Den är nog tom 100% men jag tror väldigt få har en relation till Telia. Att Telia betyder något i deras liv! Detta är delvis beroende på produktens natur. Kommunikationstjänster är rätt standardiserade. Det är inte heller kritik mot Telia. Det är ett exempel vad som i min värld inte är ett starkt varumärke(Telia behöver antagligen inte det ens). Ett varumärke som jag tror har annan typ av relation till människorna i Sverige är Volvo. Mitt exempel gäller nog mest i Sverige, utomlands har nog Volvo en annan position. Volvo betyder något för många svenskar och det finns mycket känslor. Som exempel tror jag det finns få svenskar som inte blev känslomässigt berörda över de varsel som Volvo Lastvagnar gjorde för ca en månad sedan. Likaså Christer Gardells inhop i bolaget var en jättegrej. Jag tror många människor spontant fick negativa känslor inför Gardell eftersom de uppfattar honom som en företagspirat och han klev rakt in i nationaljuvelerna.

Bra innehåll: Med detta menas inte att du måste ha de bästa och mest perfekta texterna på din websida. Ett vanligt misstag bland e-handlare är att deras produktbeskrivningar är rätt korta, standardiserade. Att bara göra dem bättre, mer intressanta, mer levande gör att du förtjänar en bättre ranking än dina konkurrenter. Ett bra exempel är Dan på Roliga Prylar. I hans fall är det inte texten som är den bästa. Hos Dan finns det filmer, olika bilder och besökarna kan kommentera prylarna. Kolla tex Terminatorgrisen.

Dialog: De flesta företag låter en fastna i deras kundsupport. Man måste göra en massa val fastän man inte upplever att de val man kan göra, inte passar in med det problemet man har. Man knappar in sitt personnummer men det första kundsupportpersonalen gör är att fråga efter ditt personnummer. Detta är inte dialog. De flesta kunder tycker att kundsupport bara är en kostnad som skall minimeras eller en aktivitet som måste effektiviseras. De ser inte alls det som ett verktyg att vända något negativt till något positivt. Att få relevant feedback, merförsäljning eller dialog. Jag tror inte jag behöver ta upp ett exempel på hur man inte gör. Alla Disruptives läsare har nog behövt ringa en kundsupport som den jag beskriver ovan. Ett lysande exempel på företag som hänger sig åt dialog är Binero. Jag har tidigare visat er läsare hur de lyckats ta sig till första sidan på Knuff. Jag tror inte Binero hade klarat att sätta ett produkterbjudande där utan att ha en dialog(mycket via sin blogg) med sina användare eller de som ännu ej är användare.(för er som ännu inte förstått det så är en blogg dialog, inte ett publiceringsysstem)

Men du behöver inte ha alla tre grundpelarna på plats!

Sverige är ett litet land. Vårt internet är relativt outvecklat. Det är ont om innehåll, dialog eller varumärken. För att träffa bra behöver bara göra en av dessa aktiviteter. Du behöver inte göra alla tre. Ta min sida Mjukvara.se. Den har inget varumärke, Innehållet får med nöd och näppe godkänt men det är mycket dialog. Detta gör att det strömmar till länkar varje dag, sju dagar i veckan. Länkarna är ett symtom på att du gör något rätt. Inte målet i sig. Om jag får fortsätta att jucka i egen påse så är Disruptive också ett lysande exempel. Hur många av er läsare har inte fått ett tackmail eller tom en julklapp av mig.

Jag upplever att här  Sverige har man mer en endimensionell syn på detta med SEO och länkar. Som om det är något man bara betalar för, så löser det sig. Men om ni tittar på punkterna ovan, så ser ni att även i den gamla världen. Den världen utan internet, så var det en hel del företag/individer/organisationerna som jobbade med dessa parametrar för att nå framgång. Med sökmotorer är detta mätbart(och lönsamt) på ett helt annat sätt. Verktygen  kan dokc vara lite mer svårförståeliga, tex hela det här bloggfenomenet, man förstår inte att det är dialog och därför gör man inte det, fastän det är en mycket bra väg till dialog med företagets intressenter

Vad är slutsatsen då?(förutom att jag måste ändra min kommunikation) Min magkänsla säger mig nog inte att det är oförståelse för den digitala sfären som är problemet. I Sverige kan du nå ganska mycket framgång med ditt företag(mycket pga vi är ett litet land) utan att alls jobba med ovanstående parametrar. Detta reducerar din roll som SEO konsult till att diskutera hur sidan optimeras eller i många fall sälja länkar(vilket få vet är ett brott mot Google webmaster guidelines eftersom nofollow taggen inte används). Den dialogen som sker kring grundpelarna kan vara svår för företaget vet om att de inte behöver det och i de fallen man behöver det, sker dialogen med reklambyrån(vilket kanske inte alltid är så friskt från ett SEM perspektiv). SEO konsulten har noll trovärdighet när det gäller ovanstående parametrar nämligen. Branschen har själv reducerat sitt värdeerbjudande till optimering av sida och länkar(då menar jag inte heller riktiga länkar utan från kataloger, fejkbloggar osv osv), dvs länkar av tvivelaktigt värde).

 

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Min vana till trots skriver jag under den här kommentaren med min domän snarare än mitt fina namn (så att alla ska veta att jag är part i målet).

    Jag kan inte hålla med alls faktiskt. Till att börja med kan jag idag inte se särskilt många svenska siter där det lönar sig med att ha ett team om tio personer som gör SEO. Det är i princip bara om man siktar på en internationell marknad inom relativt stora områden som det är värt det.

    Jag tycker heller inte att det är rimligt att man vänder sig till någon som är specialist på sökmotorer för att få till en dialog på sin site eller för att göra texterna intressantare. Naturligtvis kan jag hjälpa till med det men jag är varken copywriter eller någon som bör ansvara för att det är en trevlig stämning i kommentarerna. Det finns helt enkelt ingen ekonomi i att vända sig till extremt specialiserade konsulter för att skriva lustigheter om produkter. Man behöver dem till annat däremot.

    Brand, bra texter och dialog kan förstås hjälpa till men det är inte för den saken skull rimligt att man tar sina mest hårdkokta utvecklare eller sina advokater till hjälp för att göra det. De har specilaliserat sig på något annat just för att det man behöver vara specialist för att konkurrera på de marknaderna och det samma gäller SEO.

    Mjukvara.se kan förstås vara ett exempel på att man kan göra sökmotoroptimering genom att arbeta på det sättet men hur många timmar har lagts ner?

    Min poäng är, använd specialister till det de är specialister på, det är slöseri och dyrt att använda dem till något annat.

    Magnus

  2. Rudolf says:

    Magnus

    jag försöker bredda perspektivet lite på SEO och SEM. Det är så mycket mer än länkar och optimering av sidan. Det är det som är min poäng. Om man bara är specialist på att optimera en sida. Då skal man göra det men det är inte det som är grundbulten i SEM. Har du de där tre parametrarna på plats, då kan sidan vara lite halvkakig och du kommer träffa rätt ok men framförallt kommer trafiken att strömma till från många andra håll.

  3. Bra inlägg Christian!

    En spontan tanke är att först göra en bra hemsida eller blogg som andra VILL länka till, då ligger det sajter i toppen som naturligt borde göra det.

    Men jag kan ju vara helt ute och cykla 🙂

  4. Rudolf says:

    Patrik: Känns som du har ngt där 😉

  5. Anton says:

    Jag gillar ditt sätt att bredda SEO/SEM, helt klart. Det behövs när de flesta konsulter fortfarande är insnöade på teknik och spam.

    Däremot tror jag det krävs en viss typ av person och engagemang för att lyckas göra detta som SEO-konsult. Och kanske viss typ av kund, också. Tror dock du kommer lyckas väl, du har de egenskaperna som krävs.

    Jag håller dock inte med Sökmotorkunsult/Magnus här ovan om att det inte lönar sig att ha många personer inblandade. Då har man fattat fel. Det är klart att det inte lönar sig att ha 10 tekniker anställda men titta på reklam- och webbyråer, där sitter de i projektgrupper om 2-10 st. Kommunikation är något som ofta blir bättre desto mer engagemang man lägger ned i det, så även SEO/SEM.

  6. Anton: Ja det är klart att man kan göra mer och bättre SEO om man är 10 personer men hur många svenska marknader är det ekonomiskt rimligt för? Man kan ju säga det samma om en massa andra branscher, man kanske ska ha 10 designer inhouse men det måste ju sättas i proportion till vad man kan tjäna på det. Boo.com hade väl 40 tekniker från Ericsson för att sätta upp servrarna och naturligtvis blev de uppsatta som inga andra servrar men det betyder inte att det är ett ansvarsfullt företag. Jag skulle säga att anställa 10 sökmotoroptimerare för den svenska marknaden är direkt oansvarigt om det inte handlar om att sälja SEO, det finns ingen som behöver det inhouse idag.

  7. Bara för att vara tydlig: Jag försöker inte sälja 10 manna team. Det var mer en beskrivning av vad jag tidigare gjort.

  8. Rudolf says:

    Tack Anton

    Peter skulle säga att jag har en “pedagogisk utmaning” framför mig. Jag tror det är svårt att intressera företagen för tänket jag har ovan. Jag tror också jag är en dålig avsändare. Jag har ingen trovärdighet.

    Men att det är svårt är ingen anledning att inte försöka 😉 I värsta fall får man väl sitta där och optimera sidan och svära över ngt publiceringssystem 😉 och lipa en skvätt men trösta sig med att man kan jobba med Mjukvara på nätterna!

  9. Hehe, jag förstår att det inte är just tio mans besättning som är grejen men det är en bra bild om man vill kunna jämföra. Vilken storlek behöver man ha på sin internetsatsning för att kunna tävla med de billiga länkpaketen eller garanterade positionerna från de lite större seo-företagen. Att ens anställa en person för att jobba med organiska inlänkar är ju redan ganska mycket dyrare än att vända sig till någon av de stora leverantörerna för de flesta.

  10. Magnus

    En av mina poänger är att man som företag har mkt att tjäna på att lyfta lite på blicken bortom länkarna. Länkarna är mer ett symtom på att man gör ngt rätt.

    jag tror också att hitta en snubbe som bara jobbar med inlänkar, är svårt eftersom det
    1. Är ont om sådana
    2.krävs också system och struktur för det

  11. Mattias says:

    Mycket bra inlägg!

  12. @Sökmotorkonsult/Magnus – Länkpaket är bland det dyraste du kan köpa. Länkarna är svaga, pekar ofta fel och innehåller näst intill alltid fel information eller finns i fel miljöer. Det lönar sig inom de flesta vertikaler att köpa AdWords istället.

    Länkpaket går fort, men de kostar bra mycket mer än de smakar om du vill ranka något annat än en kampanjsajt.

  13. Av någon konstig anledning, så läste jag din artikel Christian, nerifrån och upp, men likförbannad var det som om jag läste det som vanligt. Vet att inte har så mycket att göra med det ni andra har diskuterat, men tyckte bara att det var så lustigt, så jag var tvungen att påpeka det för dig 🙂

    För övrigt tyckte jag artikeln var intressant. En sak dock, många av företagen och sidor ni skriver om nämns flera gånger i olika inlägg. Är det något ni gör medvetet, eller är det bara så att ni tycker om de, och vill gärna ta upp de som exempel när ni ska beskriva något bra?

    Mvh

  14. @Jesper Åström Jag är inte någon förespråkare av länkpaket men jag vill påstå att det fungerar. Jag har sett siter nå ganska bra positioner på riktigt konkurrensutsatta sökord med länkpaket från någon av de stora leverantörerna.

  15. Rudolf says:

    Sökmotorkonsult:
    Har du några case du kan berätta om?

  16. Rudolf says:

    David:
    Märkligt 😉

    Ja, jag är nog lite biased. Men samtidigt tar det kanske två timmar för mig skriva ett blogginlägg som detta. Skall jag alltid leta upp nya färska bolag som bra exempel kan jag behöva lägga två timmar till, utan att det egentligen adderar speciellt mkt mer. Då vill jag hellre lägga mig och sova 😉

    Du kan alltid maila mig bra exempel om du ser några, det skulle göra det lättare för mig att bryta lite mönster.

Trackbacks

  1. […] om hur sökmotoroptimering egentligen ska gå till att blossa upp men det har i alla fall dykt upp lite mer diskussion. En åsikt som ganska länge propagerats för starkt är att man ska bygga en site som är så bra […]

  2. SEO : SEO PR - en fortsättning. - Online PR says:

    […] Rudolf har på entreprenörsbloggen disruptive.nu lyft frågan ur ett annat perspektiv som på ett ännu tydligare sätt belyser […]

  3. […] började veckan med en tung artikel inom SEO. Artikeln utgår lite med från den “vanliga” världen och pekar på att träffa etta […]

  4. Sociala Gerillan says:

    […] admin – 25 November, 2008 Min defintion om vad som är bra SEO | Disruptive (tankar kring webb och att synas) […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+