Dogster.com är ett community för hundar och deras ägare som startades 2004 av Ted Rheingold som fortfarande är kvar som VD. Redan tre månader efter start var man kassaflödespositiva. 2006 tog man in 1 MUSD i expansionskapital i en runda där Michael Arrington från Techcrunch (själv hundägare) deltog. På Dogster får din hund sin egna hemsida och hunden kan även bli vän med andra hundar. En Facebook för hundar helt enkelt.
I en intervju av Sarah Lacy med Ted Rheingold redogör Ted för den huvudsakliga framgångsfaktorn, nämligen säljet. Istället för att sälja via annonsnätverk som AdSense eller Federated Media så har man hela tiden haft ett eget sälj. Ted har den (inom webb2.0 iafl) tämligen unika uppfattningen att det är mycket billigare att ha en egen säljkår än att sälja via ett annonsnätverk. Han menar att det är idiotiskt att sälja sitt annonsutrymme billigt via någon annan och bara få behålla hälften istället för att sälja det själv till ett högre pris och få behålla allt.
Jag håller med Ted, har man nåt att sälja så ska man sälja det själv. Det är förvisso svårt att bygga en bra säljkår och kan inte någon av grundarna sälja själva så är det ännu svårare att lyckas. Dock kan det i slutändan löna sig mycket. Se hela intervjun nedan:
Om du dessutom inte möter kunderna utan bara jobbar genom nätverk så får det andra effekter
1. Du vet inget om kundens problem och kan därmed inte lösa det. Det gör din legitmitet på marknaden MYCKET mindre
2.Faktum är att du bygger nätverkens legitmitet utan att få betalt för det. Känns sådär!
Var det inte någon startup i USA, just inom hundbranschen, som typ lade hela marknadsbudgeten (miljarders miljoner) på en enda TV-spot i Superbowl?
Olle:
Jag tror det var Pets.com men är inte helt säker!
Ett facebook för hundar måste ju vara precis vad alla människor behöver 🙁
Johan: behöver? Det vet du väl att det inte går att sälja det människor behöver. Man måste sälja det de vill ha. (Sen kan man ge dem det man tror de behöver, utan att de märker det…). 🙂
Disruptive: får man fråga… säljer du dina annonsplatser själv?