Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Dogster.com – Sälj är ett lönsamt hundgöra

Dogster.com  är ett community för hundar och deras ägare som startades 2004 av Ted Rheingold som fortfarande är kvar som VD. Redan tre månader efter start var man kassaflödespositiva. 2006 tog man in 1 MUSD i expansionskapital i en runda där Michael Arrington från Techcrunch (själv hundägare) deltog. På Dogster får din hund sin egna hemsida och hunden kan även bli vän med andra hundar. En Facebook för hundar helt enkelt.

I en intervju av Sarah Lacy med Ted Rheingold redogör Ted för den huvudsakliga framgångsfaktorn, nämligen säljet. Istället för att sälja via annonsnätverk som AdSense eller Federated Media så har man hela tiden haft ett eget sälj. Ted har den (inom webb2.0 iafl) tämligen unika uppfattningen att det är mycket billigare att ha en egen säljkår än att sälja via ett annonsnätverk. Han menar att det är idiotiskt att sälja sitt annonsutrymme billigt via någon annan och bara få behålla hälften istället för att sälja det själv till ett högre pris och få behålla allt.

Jag håller med Ted, har man nåt att sälja så ska man sälja det själv. Det är förvisso svårt att bygga en bra säljkår och kan inte någon av grundarna sälja själva så är det ännu svårare att lyckas. Dock kan det i slutändan löna sig mycket. Se hela intervjun nedan: 

 

About

Peter Sandberg är en serieentreprenör som bland annat grundade Funplanet som var en av Sveriges ledande webbsajter under slutet av 90-talet. Peters senaste projekt är Megalessons.com

Comments

  1. Om du dessutom inte möter kunderna utan bara jobbar genom nätverk så får det andra effekter

    1. Du vet inget om kundens problem och kan därmed inte lösa det. Det gör din legitmitet på marknaden MYCKET mindre
    2.Faktum är att du bygger nätverkens legitmitet utan att få betalt för det. Känns sådär!

  2. Olle Torgny says:

    Var det inte någon startup i USA, just inom hundbranschen, som typ lade hela marknadsbudgeten (miljarders miljoner) på en enda TV-spot i Superbowl?

  3. Olle:
    Jag tror det var Pets.com men är inte helt säker!

  4. johan says:

    Ett facebook för hundar måste ju vara precis vad alla människor behöver 🙁

  5. Lisa says:

    Johan: behöver? Det vet du väl att det inte går att sälja det människor behöver. Man måste sälja det de vill ha. (Sen kan man ge dem det man tror de behöver, utan att de märker det…). 🙂

  6. Lisa says:

    Disruptive: får man fråga… säljer du dina annonsplatser själv?

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+