Ni som är födda på 60-talet och 70-talet kommer kanske ihåg företeelsen med blandband? För er kids som är födda sent på 80-talet eller 90-talet så vill jag bara erinra er om att innan CD-skivorna och MP3-spelare gjorde sitt intåg så lyssnade faktiskt folk på musik också. Då köpte man vinylskivor, många samlade på dem. Piratkopieringen frodades även på den tiden fast kopieringen gjordes på kasettband.
En barndomsvän till mig hade i sitt lilla pojkrum ca 1.000 skivor i ett kombinerat skivställ och mixerbord som han byggt själv. Varje vecka åkte han in till Stockholm för att köpa de senaste skivorna i de många skivbutiker som fortfarande fanns på den tiden. Han spelade ofta in låtar på önskemål från polare på kasettband. Det är överflödigt att säga att det var många som ville vara hans kompis. Jag minns att vi på gymnasiet började med att distribuera kasetter runt om i Åkersberga där vi bodde under namnet “Captain and his crew”. Antagligen som ett desperat försök att bli betraktade som coola :-). Dessa kasetter innehöll ett urval av de bästa av de senaste låtarna. Detta kallades blandband.
Nu har Mixifier återfört begreppet med blandband i modern tappning. Med Mixifier kan man skapa sitt egna blandband med låtar från Spotify och dela med sig av dessa till ens Facebookkompisar. I princip är det spellistor man skapar men man har gjort det väldigt enkelt att dela med sig av dem. Istället för att skapa ett eget community så tar man rygg på Facebooks existerande användarbas.
Mixifier tog bara två månader att bygga och upphovsmännen och tillika barndomskamraterna heter Johan Wennström (entreprenör), Jonas Beckeman (dataspelstvecklare) och Niklas Berg (läkare!). Man lanserade den 2:a januari och växer nu med över 1.000 användare i veckan. Man har inget formellt samarbete med Spotify men Spotify själva gillar tjänsten. Det borde dom göra, Mixifier hjälper till med den virala spridningen av Spotify på ett sätt som jag inte tror att Spotify själva räknat med.
Hur man ska tjäna pengar på tjänsten återstår att se berättade Johan Wennström för mig över telefon. Men en möjlig väg är att låta företag marknadsföra sig med hjälp av skräddarsydda spellistor. Först ut på plan är MrGreen som har en “featured” spellista med casinoklassiker!
Kul att loggan är så lik Maxell (http://en.wikipedia.org/wiki/Maxell). Hoppas Maxell tycker det också.
Trevligt, jag addade applikation och skickade iväg en spellista.