Om jag skulle kasta en typ av management litteratur i papperskorgen så är det sälj böcker skriva av framgångsrika säljare. Min spaning, efter att för 7-8 år sedan ha läst ett gäng, är att de suger. Anledningen till det är att dessa exceptionellt framgångsrika säljare inte har en systematisk ansats till deras färdighet. De skriver vad de tror funkat för dem och glömmer att de undermedvetet också gör handlingar som de inte tänker på, vilket de då inte kan kommunicera till läsarna. Så när man inspireras och testar sig fram blir det platt fall, vilket i dess förlängning kan göra att människor inte nyttjar sin fulla potential. De tröttar eller lessnar. Allt för att de köpt en bok av en hårdsäljade snubbe med dålig insikt.
Av alla dessa böcker bet sig en mening fast. “Meet 20 people every day, belly to belly”. I all enkelhet är det magisk. Det grundläggande budskapet är att du skall positionera dig så att du möter 20 människor varje dag. Det ger dig möjlighet att sälja och kommunicera ditt budskap. Jag tog mig frihet att översätta och anpassa den till svenska med lite inspiration av X.
Hur möter man 20 människor varje dag? Det är på gränsen till omöjligt. Vad den säljare som kom utrycket ovan inte visste var att man faktiskt kan starta en blogg och möta många människor dagligen. Bloggande är fortfarande inte mainstream vilket såklart begränsar potentialen något. Så låt oss vara lite traditionella och diskutera vad jag tycker är viktigt för att uppnå en mätt mage (gröt gör mig så spänd i buken)
Att tänka på när man säljer:
Säljets viktigaste grundregeln är att fråga. Du måste fråga om du kan få ett möte. Du måste fråga för att få avslut men framförallt måste du fråga för att ta reda på en massa om den potentiella kunden. Hur de ser på problemet, hur deras situation är, budget, personlighet osv. Det är genom frågor du kommunicerar. Tänk på att Gud gav er två öron och en mun. Det betyder att ni lyssnar dubbelt så mycket som ni pratar. Detta är också en strategi som är bra att ha i andra livssituationer. Dock kan tilläggas att jag inte alltid tillämpar denna, det vet ni som känner mig 😉
Den andra grundregeln är struktur. Du kan inte nå framgång utan struktur på ditt säljjobb. Om du inte har struktur belastar du din hjärna mycket hårt. Det får effekter att du glömmer, känner stress och trötthet som du inte förtjänar. Du uppfattas också som förvirrad och du får svårare att genomföra det du lovat.
Den tredje grundregeln är volym. Skall du ha många möten måste du ringa/maila/blogga mycket. Bortfallet är ofta stort. Då förstår ni värdet av struktur också. Utan struktur, ingen volym
Jag gör allt detta på olika plan efterhand som mina mål ändras(jag jobbar med månadsmål) Just nu är tex inlänkning viktigt. Det är en form av sälj. Komplext sådant. Då har jag strukturer som stödjer dessa tre regler på olika sätt. Jag kommer få anledning att återvända till mer praktiskt tillämpning av dessa tre regler för inlänkning. Som alla briljanta säljare har jag problem att identifiera vad jag gör omedvetet 😉
Jag har såklart redan för många år sedan förberett mig för denna bloggposten och den gode Bingo fottade mig en lördagsnatt i hans gamla studio på Bondegatan. Ett foto att använda på insidan av min management bok !
Det finns en säljbok som jag vill rekommendera, Personlig Försäljning av Neil Reckham. Den är bra för han har en systematiskt ansats till vad som fungerar och inte. Köp den!
Håller med dig om alla punkterna ovan. Verkligen grundstenar. Jag tycker också det är intressant att fundera på en underliggande fråga: Vad går försäljning ut på? Om jag skulle formulera det så skulle jag säga att det handlar om att hjälpa människor. En bra försäljare har ett genuint intresse för att vilja hjälpa människor med deras problem, behov, möjligheter, liv.
Per: Man kan också tänka att man erbjuder möjligheter!
Definitivt! Det sitter bra i mig det också.
Alla säljböcker jag har läst suger, precis som du säger, men med ett lysande undantag: “Personlig försäljning”, av Neil Rackham. (http://www.bokus.com/b/9789147046287.html). Den rekommenderas.
Om jag säger att jag träffar 50-60 människor nästan varje dag, tror du på mig då?
Om man nu inte bloggar då, utan profilerar sig genom att kommentera mer eller mindre intelligenet på andras bloggar … Hur lyckosamt kan sånt vara ? kan man t.ex. marknadsföra abc.se genom en sån manöver 😉
Ja, det tror jag. Skriver man insiktsfull och kompleterar bloggposten med sin egna kunskap. Man kan också ställa relevanta frågeställningar kring det som diskuteras. Håller man inte med, då ventilerar men det också.
I vissa fall kan det tom vara en mer framgångsrik strategi. Har man tex ingen blogg kan startsträckan vara lång. Då kan det vara bättre att ge sig hän åt ett antal intressanta bloggar eller faktiskt forum. Allt beroende på ämne.
OK Christian, vad vill jag sälja in med föregående inlägg och med vilken “horisont” ? 😉
Rolf:
Du får sälja vad du vill här 😉
Det här inlägget får mig faktiskt att dra paralleller till något heeelt annat. Till en annan blogg jag följer (något otippat) http://www.c-r.se/blogg/
Lite samma grej där, de som kan något naturligt vet inte hur man lär ut, men de som lärt sig den hårda vägen och analyserat varje move, de vet hur man gör…
Du har en stark poäng Jossan. Ragga tjejer är sälj!
Tycker det är principen för all “flygplatslitteratur”. Det finns alltid något litet i varje bok som i princip gör boken värd tiden medan resten är skräp man helst ska skumma igenom.
Tycker för övrigt att fotot gör att det ser ut som att du gömmer en liten mus, du ser hemlighetsfull ut vilket inte är rätt look för en säljare…Tänk på att kroppsspråksmässigt ska man aldrig sluta sig själv när man vill öppna tex en kund.
Bra att säljkompetensen lyfts fram. En lyckad entreprenör är alltid en bra säljare.
Min bästa säljutbildning ligger på nätet:
http://www.youtube.com/watch?v=u3C2l7o-6qg
Såklart Robert. Det är min favis. jag glömde faktikst lägga till den observationen!
Robert: Nu har jag läst boken, helt klart den bästa jag sprungit på inom ämnet! Tack för tipset. Och Chris, den boken blir ännu bättre när man blandar in tankar från raggning….