Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Att se det ingen annan ser!

Entreprenörer har ofta en märklig syn på världen. Som om de har glasögon som ingen annan har. Det är med dessa glasögon och att de är handlingens män(kvinnr) som gör att det händer saker. Ofta är det så att man har svårt att se varför världen fungerar som det gör. Det verkar så ineffektivt men den funkar ändå så.

Har man glasögon som dessa på sig ser man “svarta hål” hål överallt. Saker som behöver förbättras eller att man kan ompaketera och därmed fylla hålet man ser. Man ser också att det hela tiden öppnar sig nya hål och att de sluts. Möjligheterna som ingen tog och möjligheten hann försvinna för ingen tog tag i den möjligheten.

Dessa glasögon är aldrig likadana mellan entreprenörer. Två stycken entreprenör kan titta på samma fenomen och bestämma sig för att göra två helt olika saker. Skillnaden i referenspunkter mellan människor är enorm. Ett tecken på vilket mångdimensionellt verktyg gud gav oss, hjärnan. Att den kan vara riggad på miljoner olika sätt, miljoner olika referensramar. Ändå väljer merparten av mänskligheten att göra samma sak som alla andra. samma utbildning, vänner som är likadana, samma kläder. Konformitet i vårt samhälle är stor. Vi väljer de som är som oss själva.

Smurfan tänker annorlunda än jag, jag tragglar mig igenom hennes bloggposter och vill verkligen förstå vad som händer för hon är som jag men ändå inte. Jesper är inte som jag heller men vi har fler gemensamma referenspunkter. Att lära mig se världen som de gör kommer göra mina glasögon så mycket bättre. Just för att Jesper och Smurfan ser världen annorlunda än jag skapades Bloggmode. Jag hade inte gjort Bloggmode. Jag såg inte det som de såg med sina glasögon.

All dessa mångfacetterade tankar och synsätt tvättas av marknadens darwinistiska process. Schumpter uppfann  begreppet “kreativ destruktion”. När det nya dödar det gamla. Som en beskrivning när företagen dör och lämnar plats för nya, som är effektivare. Jag tycker det passar som begrepp för när kreativiten tvättas av marknaden också. När det inte håller det man tänkte och försökte genomföra det är kreativ destruktion. Lycka till Jesper och Smurfan.

Jag inspirerades av denna artikel när jag skrev denna bloggpost, om entreprenörskap på samhällets botten. Av de som tittar uppåt och har ett helt andra glasögon än vad jag har

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Malinka says:

    Vad otroligt intressant, hörrudu! Ett av mina “ben” jag står på i mitt företagande handlar just om att expandera sina “glasögon” eller som jag väljer att kalla det; att skaffa sig ett paraplyseende. Det handlar alltså just om att alla ser världen på olika sätt och att det finns olika metoder inom fotografi och konstvetenskap som man kan använda för att göra sin egen värld lite större.

    Spännande att det finns liknande tankar som troligtvis inte alls grundar sig i samma första tanke =0)

  2. Judith says:

    Tack för fint inlägg Ch. Men du ska inte tro att dina tankar är glasklara – även för en hyffsat “likasinnad” 🙂 Jag förmodar att det är just detta som är så fantastiskt med människan. En massa små världar och historier som är dolda för alla andra – men som öppnas upp och visar glimtar av sig själva via samtal. Tänk så spännande!

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+