Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Innovation är inte alltid en planerad process

Jag har pratat om innovation tidigare, att det i många fall är en slumpmässig process. Exempel på detta är denna videon. Det är en av Flickr:s grundare som pratar om hur Flickr kom till!

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Nils Hannerz says:

    Faktum är att viss forskning verkar visa på att en strukturerad process sällan leder till de mest lönsamma idéerna. Kolla Democratizing Innovation av Eric von Hippel. Den finns att ladda ner här: http://web.mit.edu/evhippel/www/books.htm.

    Hippel berättar om att när deras team har utgått ifrån företags historia och tittar på de mest framgångsrika innovationerna så hittar de sällan ursprunget i en strukturerad innovationsinsats. I så fall borde ju pärmarna och dokumentationen stå där på det sätt som strukturerade processer kräver. Däremot hittar de ofta kunder som har akuta behov av vidareutveckling. Spännande!

  2. Rudolf says:

    Tack Nils

    Det var en riktigt bra kommentar!

    hjärnan är inte så strukturerad egentligen. Den tänker inte linjärt.

    Samtidigt är det ju så att tex medicinsk forskning kräver struktur, men å andra sidan, själva processen fram till läkemedel är inte innovation, utan bara kvalitetstestning. Innovationen sker redan innan fas 1.

    Eller vad tycker du?

  3. Nils Hannerz says:

    Jag håller med!

  4. Daniel says:

    Var på föreläsning igår inom Venture Cup där föreläsaren försökte förstöra myten om glödlampan som bara tänds och vips så finns där världens bästa affärsidé. Med olika exempel fick han faktiskt fram att det är själva genomförandet och flexibiliteten i arbetet som ger de mest lönsamma projekten.

    Apropå läkemedel; 1996 var Astra Zenicas medicin Losec världens bäst säljande läkemedel. Forskningen började redan 1966 och lades ner 5 gånger.

  5. Rudolf says:

    Daniel:

    jag brukar säga att en affärside är en råvara som måste raffineras tillsammans med en kund. Först då uppstår ett värde.

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+