Ni har säkert sett att jag haft en liten hang up på samarbeten i år. 2009 är inte lågkonjunkturets år utan samarbetets år. Såklart beror det inte bara på att det är rätt usla tider utan att nätet har en så stark social faktor inbyggt. Nätet är en social innovation, inte teknisk. Jag tror detta är något som kommer ha effekt på antalet samarbeten och hur man samarbetar. Dock känner jag mig ganska otydlig i om mitt budskap går fram. Ola Rynge hade en teori när han var här och fikade hos mig häromdagen att detta med “samarbeten” inte är svenskens grej. Kanske är vi för mycket tjänstemän för det?
Jag har tidigare lyft fram exempel på samarbeten jag hittat när jag grävt på det svenska nätet. Oftas möter man SEO människor för de förstår verkligen det fulla värdet av olika typer av digitala samarbeten men ibland hittar jag andra människor som bara satt igång, för att det verkade vara en bra grej. Denna blogpost handlar om ett sådan exempel.
Magnus driver en e-handel batterier och datortillbebehör och jag sprang på Magnus när jag var ute och jagade länkar till Mjukvara.se. Magnus sida ser ut som de flesta andra e-handlares med ett undantag som jag la märke till direkt. Ni ser det i skärmdumpen nedan, i den röda rutan.
Det ni ser är samarbete mellan Midas, Läsglasögon.net och Scandiprofit . De hjälper varandra genom att dela kunder, sökmotorstyrka och säkert annat som jag inte vet. Visst, rent kund och marknadsmässigt är det kanske inte perfekt men det kan vara svårt att samarbeta inom sin egna bransch.
Det behöver inte vara så avancerat att samarbeta och varje samarbeta måste börja med ett litet steg för att det skall kunna växa till sig och bli starkare. Så hatten av till Magnus på Midas som bara satt igång!
Jag vill gärna berätta fler historier kring digitala samarbeten. Har ni gjort något eller vet du någon, skriv en kommentar eller skicka mig ett mail.
Andra samarbetslänkar:
Jag hoppas att jag har fel, och att vi svenskar vill samarbeta.
Nu har ni andra läsare chansen att motbevisa mig och gå till länken “Vill du samarbeta” och titta på de som är med i listan. Ställ dig själv i första hand frågan “Vad kan jag göra för den här personen?” och sedan när du tänkt lite på det så ställ dig frågan “Vad skulle jag kunna göra tillsammans med personen” för att först i tredje hand ställa dig frågan “Vad skulle den här personen kunna göra för mig?
– Ola
Webbradion.net som jag och Jonas driver är ett exempel på digitalt samarbete. Vi råkade träffas på 24hourbusinesscamp och fick för att att starta en podcast ihop. Nu har vi producerat sex avsnitt trots att vi sitter omkring 100 mil från varandra och över 1000 personer har lyssnat på våra trevande försök till att producera ljud på nätet.
Bra story David. Kan du inte skriva en kommentar och lägga upp länkar till dina podcasts?
Ola
Det var bra råd. Skall se till att få ned dem, nästa gång jag uppdaterar den sidan!
ABCbloggen http://abc.se/blogg är ett samarbetsprojekt
för att se möjligheterna med nätets alla möjligheter för
och i den ideella föreningen …