Detta är tes nummer 7 från Cluetrain Manifesto. En bok skriven att gäng insiktsfulla människor på 90-talet(om ni skall läsa den skit i kapitlen om intranät). Denna tes handlar om att länkarna är på väg att hända. Googles databas över länkar är något som är svårt att kontrollera. Det är nämligen så att denna databas är bara i undantagsfall kontrollerad av EN mänsklig hand. Googles databas bygger vi tillsammans, eller rättare sagt, tillsammans bestämmer vi vad som är viktigt.
Detta är ju en mardröm för företag, myndigheter och organisationer. Tidigare har man kunna kontrollera informationsflödet både externt och internt. De anställda kan man lägga munkavle på, media, eftersom det är få, kan man mycket lättare kontrollera dem också, om inte annat för att de behöver pengar. Det har varit några tusen människor i Sverige som egentligen kontrollerat debatten. Visst, det är fortfarande så men flocken är här och den går inte att kontrollera lika lätt. Detta moln av människor som kontrollerar vad vi skall diskutera blev helt plötsligt mycket större, kanske är det på väg att bli några tiotusen människor.
Jag hade inte tänkt skriva idag men Judith W.s blogpost om hur SEO kan påverka upplevelsen av ett varumärke inspirerade mig och faktum är att jag la ned telefon, slutade sälja för att uttrycka mig. Judith skriver om att du måste ha ordning på SEO-torpet, annars börjar andra bestämma hur människor skall uppleva ditt varumärke. Låt mig citera Judith
“Sökmotorer i rollen som “huvudingång”. Eller kalla det för receptionist om du så vill.”
Visst, när man googlar ditt varumärke så träffar du oftast både ett, tvåa och ibland trea. Men fjärde platsen är det inte så lätt att bestämma över. Här kan det dyka upp otrevliga eller trevliga saker.
Det finns flera exempel på det. UPS är ett varumärke som har någon typ av problem med sitt varumärkes sök, Canal plus likaså. Det som är gemensamt för dessa två exempel är att dessa bolagen retade upp “flocken”. De hoppade på något eller någon på ett sätt som “flocken” upplevde som orättvist. I vissa fall var de personerna som var påhoppade, sveriges starkaste bloggare som alla är delaktiga i sin flock. Jaja, tänker ni som läser detta. Det är ganska få bloggare och det är en korrekt analys. Det är inte troligt att ditt varumärke,företag eller organisation råkar trampa på en blogalfahane(eller hona) och kränka dem. Men tänk om det bara behövs en bloggare? Inte en flock som engagerar sig. Bloggens styrka som kommunikationsverktyg växer efterhand som bloggandet utvecklas. Enskilda bloggare kan ändra din karta. Exempel på det är om du googlar ordet “youtube” så ser du en blogpost från min sida Mjukvara.se. Youtube är ett ord som nämns ofta på internet, mycket oftare än ditt varumärke. Om jag kan göra detta, ganska enkelt, så är det troligt att Mjukvara.se kan ändra varumärkesöket för alla svenska bolag, ganska enkelt. Mjukvara.se är inte ensamt om detta. Det finns fler sådana här och inte nog med det, för varje kvartal som går, kommer det fler och fler och fler.
Nu sitter jag inte och gör en massa databastester mot Googles index men jag är ganska säker på att Google det senaste året depricerat värdet av en blogpost kontra andra sidor. Bloggare blir mer och mer korrupta kontra andra typer av länkkällor men det händer en sak utanför indexet som motverkar detta kraftigt. Experter kallar det “Social media” Stormen börjar synas vid horisenten. Ni vet, dessa stålgrå moln en vacker sommardag som bullar upp sig vid horisonten och som växer i höjd. Det är lite klibbigt och det är aldeles stilla i luften. Det är flocken som kommer och du kommer få mycket större svårigheter att i framtiden bestämma vad som är viktigt för flocken bestämmer över Googles index.
Faktum är att jag tror att detta är så starkt att om 25 starka svenska bloggare skulle slå sig samman i Sverige så skulle man seriöst ändra strukturen i indexet inom vilket ordmoln som helst. Ja tom för ord relaterade till poker(där det är massiv konkurrens), där skulle idag många affiliate sidor och poker bara få flytta på sig. Detta är den stormen som jag ser komma. Kraften av tillsammans
Vilken grejj, att inspirera Mr till den här bloggposten! 😉
“Jaja, tänker ni som läser detta. Det är ganska få bloggare och det är en korrekt analys”
Heheh jag trodde du menade Jajja först. Vilket hade varit ett relevant exempel på företag med problem med träff 4 osv i serpen.
hehe
ja, de har problem också, dock tror jag de städat sin SERP flera ggr, jag skulle faktikt tro att de är bäst i sverige på vad man i USA kallar reputation manegment, jag tror inte ngt annat bolag har så mkt erfarenhet kring att städa sin egna serp