Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Helgläsning: Online PR och Mynewsdesk!

Som ni säkert märkt är video ett tema för året på Disruptive. Med denna video vill jag försöka ta ett steg till. Sedan länge njuter jag av WhiteBoard Friday på SEOmoz. Rand Fishkin är väldigt trevlig att lyssna på och se medans man äter lunch på fredagen. Inspirerad av detta ville jag se om jag också kunde förmedla lite kunskap och tankar på ett liknande sätt. Så jag bara bestämde mig för att köra, degraderade Peter till kameraman och tvingade in honom till stan.

Idag pratar jag om Online PR och hur man använder MyNewsdesk för att trycka in mer Google energi i dina kommunikationsaktiviter. Detta är handfasta råd som vem som helst som är aktiv på nätet kan börja använda. Detta gäller bloggare, e-handlare, produktföretag. Jag försöker fokusera på enkla principer och inte grotta ned mig i detaljer. Jag vill speciellt poängtera nyttan för er bloggare att göra så här. Google är ovanligt förtjust i bloggare och har ni ett “expertbudskap” att kommunicera är detta en mycket bra aktivitet.

Testa gärna mitt tips, maila och berätta hur det gick. Så skall jag ge dig feedback och visa vad du kan göra bättre. Förhoppningsvis kan jag också utveckla och förfina tekniken genom att du berättar hur du gjorde. Att kunna internet är inget du sitter på sidlinjen och lär dig. Det är ett framåtlutat medium och du måste få smuts under fingrarna. Här är ett bra tips att börja med för att se vad som händer! God helg!

Uppdatering: I den efterföljande diskussionen visade det sig att jag är lite otydlig i videon. Innehållet på din sida och Newsdesk måste skilja sig åt. Annars riskerar du drabbas av något som heter duplicate content och det vill du inte. Jag vill också tipsa om Jespers post som inspirerade mig att börja utforska myNewsdesk och utveckla nya processer med hjälp av MyNewsdesk

 

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Magnus says:

    Trevligt och pedagogiskt med video och whiteboard. Bra jobbat.

  2. Fasen vilken bra video, tack Christian (och kameraman Peter)!

    Jag håller absolut med om att man ska testa saker hands-on, och största hindret torde väl vara att det inte blir effektivt att göra saker man aldrig gjort förr hela tiden. Jag har dock inte många kritiska kommentarer till videon, den var genuint väldigt bra, kanske att du kunde göra den lite poppigare, länka till youtube-profilen etc. för att signalera att den är för en stor publik, inte bara polare till disruptive.

    Faktiskt är det lite det här som Emanuel Karlsten på Dagen pratar om att de gör (och många andra med dem) via aitellu/twingly. Förvisso på ett mer organiskt sätt och mindre riktat, men likväl liknande mekanismer – att dra till sig blogg-interaktion : http://www.google.ee/search?q=site%3Aprezi.com+emanuel+karlsten

    Jag älskar några av dina citat, som att du “inte lägger dig i det redaktionella” och har en nästan newtonskt analytisk, cynisk attityd, det kan du utnyttja! Kanske profilera dig som farbrorn som predikar att Google inte har några känslor, bara försöker uttolka dem ur folks länkningar? 🙂

    Hursomhelst, tack för videon, den passade bra till min sena lördagsfrukost när frugan är ute och håller föreläsning.

  3. Tommy says:

    Bra och pedagogiskt, precis som Magnus skrev! Snyggt jobbat!

  4. Tack nåde TkJ och Magnus!

  5. Intressant. Inte minst med tanke på den diskussion som Jesper Åström, Simon Sundén (se kommentar ovan) och Jerry Silfver just nu står i centrum för. Följer detta med stort intresse, och har för avsikt att bidra med ett blogginlägg i frågan tids nog.

  6. Rudolf says:

    CJ

    de stora mediabolagen behöver ju automatisera mycket. Det finns inte tid till relationer. Det har också svårt med relationer då det primärt uppkommer mellan människor. jag tror inte jag överdriver när jag säger att jag har 200 bloggrelationer, det är antagligen mycket mer än dagen

    Men man behöver bygga in win-win, och det gör man automatiserat med twingly men principerna är som du säger, nästan identiska även om de relationerna jag bygger upp, antagligen är lite långsiktigare och starkare.

    Men istället för att argumentera med dig om vad vi borde göra så kanske vi skall göra lite winwin,

    1. Du lägger upp den på din blogg och skriver ngt citerbart.
    2. Så skall jag se till att det citat och länk till dig, finns med när jag skjuter ut detta via newsdesk i veckan 😉

    Nu finns inte disruptive ännu på newsdesk så man kanske inte skall överdriva värdet men du kan ju se det som överföring och engagemang från min sida till dig!

    😉

  7. Judith says:

    Lysande C!

  8. Vilket glasklart svar på mailet jag skickade och du visst inte fick.
    Detta var så precis vad jag ville veta.
    Är du bloggaren som vi kan kontakta?

  9. Rudolf says:

    Kristoffer

    Ja, din tjänst verkar stå lite i centrum för en diskussion nu och det är bara bra för er.

    I min presentation pekar jag på online pr och seo men i detta fallet(jag nämner det) kort så är ju MyNewsdesk ett bra instrument för relationsbyggande. Jag kan tänka mig att ni hade exakt den tanken när ni startade Mynewsdesk, att hjälpa företag och människor med nya relationer!

  10. Rudolf says:

    Joachim

    *ler*
    Ibland har man tur!

    Det finns 500000 bloggare därute i Sverige, måste gå att hitta en ännu bättre 😉

  11. Hejsan Christian,

    Grymt bra video på det pedagogiska planet. Men en sak måste förtydligas. Det du släpper på Newsdesk är inte samma material som du lägger upp på din egen webbplats. Det är ett annat innehåll som är menat att hänvisa till det som ligger på din egen webbplats.

    De flesta företag lägger idag upp samma information på bägge sidor. Detta leder till att de blir penaliserade för spam av Google.

    I och med att Newsdesk har en starkare domän än de flesta företagsdomäner blir företagsdomänen penaliserad för spam. Detta är ingen gissning från min sida utan det står väldigt tydligt i Google Webmaster guidelines. Finns även en video om exakt detta.

    //Jesper

  12. Rudolf says:

    Ja, du har helt rätt i det Jesper. Jag är lite otydlig där, men i och med att jag
    1. Pratar om produktsidor
    2. Säger att de skall citera en bloggare

    Så blir det naturligt med variation.

    Pressreleaser är det såklart så.

    Tack för förtydligandet, skall nog uppdatera bloggposten med mer info!

  13. elwira kotowska says:

    Tack för tydliga instruktioner om vad digital PR är och hur ska man jobba med “klok” eller “levande” SEO. Newsdesk är helt fantastisk och hur det fungerar har jag märkt själv när jag släppta mina egna pressmeddelande i början på oktober. Jobbade tidigare som SEO konsult för en del företag och det hjälpte mig att lägga bra taggar. Det gjorde saken inte sämre att två dagar innan registrerade på youtube två korta video om inom ämne.. Kanon bra resultat! Jag kommer fram över att följa dig på bloggen (gör redan det på twitter) och även lägga på min sida många av dina tips eftersom jag är övertygad att användare av totalmarketing.se kommer att ha mycket nytta av dina lektioner. Så hoppas att du fortsätter med fredagar:)

  14. Kim says:

    Tack så mycket för den där videon. Mer mer!

  15. mycket intressant men svårförståeligt för en som mig som är ny (och outbildad) på området.

  16. Manou says:

    Bra video och presentation CR! Tack för tipset, ska ta och aktivera mitt Newsdesk-konto och testa tipset.

  17. Intressant. Och kul med video.

    Jag skulle väldigt gärna höra din åsikt när det kommer till att publicera samma pressmeddelande/ nyhet på flera olika sajter och hur Google eventuellt skulle hantera detta som duplicate content.

    Som du kanske redan vet händer det rätt ofta (alltid?) att innehåll som publiceras på mynewsdesk återpubliceras på andra sajter som automatiskt plockar upp innehållet från mynewsdesk. Och detta har man som avsändare ingen kontroll över.

    Min egen erfarenhet är att detta inte skadar med avseende på ranking, snarare förbättrar effekten, men därom tvista de lärde.

    Ett tips skulle i annat fall vara att, i innehållet som publiceras på mynewsdesk, länka “till sig själv”. Alltså att pressmeddelandet innehåller en länk som går till pressmeddelandet på mynewsdesk. Då borde det bli det enklare för Google att avgöra vad som ska betraktas som originalkällan, i och med att de som återpublicerar innehållet även skulle länka till mynewsdesk.

  18. Rudolf says:

    Bernt

    Att publicera samma innehåll på flera olika platser är duplicate content och en situation du bör undvika. Anledningen till det är att oftast har du en svag sida och publicerar du först, på tex Newsdesk, så uppfattar Google ofta det som att Newsdesk är “ägaren” till det innhållet.

    I videon är jag lite otydlig med detta, det beror på att jag är så insöad så jag fattar inte att folk inte tänker på det, vilket de inte gör. Så jag uppdaterade blogposten ngt, du ser i slutet under “uppdatering”

    Jag tror också ditt tips är ett bra tips!

  19. Rudolf says:

    intemiljonärän:

    Jag har full förståelse för det. Disruptive är ju en ngt geekig blogg och jag vänder mig nog inte mot allmänheten.

    men skriv en riktig bra blogpost i ett ämne du behärskar. Skriv den på ett bra sätt, lär dig om hur mediabolagen packeterar innehållet. Starta ett gratiskonto på newsdesk och maila mig, så skall jag supporta dig

  20. – Rudolf, tack för positivt svar. Skall kolla upp newdesk först tror jag…

  21. Magnus says:

    Jag är böjd att hålla med Bernt, jag har aldrig sett några negativa effekter av inlänkar i material som är kopierat. Det kan hända att om det görs i enorm skala så kan det bli konstigt men att 10 likadana artiklar länkar till dig är måhända inte lika hejigt som 10 unika men det är fortfarande något.

  22. Rudolf says:

    Magnus:

    De eventuella negativa effekterna ligger väl han eller hon som kopierar?

    Samtidigt om man googlar runt en del, så finner man mycket kopierat material som rankar. Antingen har de blivit bättre på att urskilja infon och låter den ranka eller så är deras system i visst avseende inte så funktionellt som man kanske skulle vilja

    Jag ser dock till att det är olika material på min sida och på newsdesk. Använder man citat som jag beskriver här, så är problmet ganska litet, materialet kommer med automatik att skilja sig.

    Men, en intressant aspekt av det du säger är SEO för bolag som är börsnoterade. En kvartalsrapport från top 20 företag på börsen generar ofattbara mängder länkar, då dessa pressrealeser flyger över jorden, citeras, diskuteras debatteras. Kan man optimera den processen, ja, då kommer man vinna länkkriget 😉

  23. Daniel says:

    Grymt bra! Känner igen den där metoden 😉

    Ser fram emot fler White Board fredagar!

  24. Rudolf says:

    Daniel

    ja, just det, du var inblandad i min misslyckande fas när jag provade mig fram. Då måste jag fråga. Dels handlar det om länkar men jag tror detta är en relationsstrategi också.

    När vi interagerade med varandra, stärkte det inte vår relation?

  25. Magnus says:

    Ja, hos den som kopierar (eller blir kopierad) kan det filtreras friskt till skillnad från den som får länken. Vi ska komma ihåg att Duplicate Content främst är ett problem inom den egna siten så det kan mycket väl hända att det inte blir filtrerat ibland.

  26. Jag ser inget problem med duplicate content på den egna webbplatsen sedan canonical tag gick att implementera med ett knapptryck 🙂

    Däremot ÄR det ett problem om du genererar back links från en massa webbplatser med exakt eller till och med liknande innehåll. Den taktiken kan nämligen med fördel användas för att skjuta ner sidor från serpen. Det är ett mindre problem om du använder url-länkar än om du använder dig av upprepade ankartexter för att länka djupt i webbplatsen.

    Sitter du på ett stort eller starkt varumärke har du det lite enklare, men jobbar du exempelvis med affiliatesajter så blir det jobbigt för dig ganska snart då sidor börjar dippa.

    Hur som helst… vi verkar ha olika erfarenheter av det här och vi känner oss nog ganska så komfortabla i våra olika sätt att arbeta :). Vi får ta en SEO middag på det här inom kort.

  27. Andreas says:

    Äntligen tog jag mig tid att lyssna och titta på din video. Den här ska jag skicka vidare!

  28. Rudolf says:

    Tack Andreas!

  29. Fantastiskt bra initiativ. Följer själv lite sporadiskt whiteboard friday när jag har tid och har själv inspireras av detta.

    Men jag vill framföra att jag faktiskt inte tror så mycket på mynewsdesk som en social kraft till SEO, det är så mycket spridd information där med alla olika teman och områden på nyheter som de samlar på en enda domän att det liknar en länkfarm i Googles ögon. Med tiden kristalliseras/marginaliseras länkkraften du hänvisar, speciellt när man hjälper/stjälper Mynewsdesk genom att öka utlänkarna till ännu mer spridda sajter/bloggar på det sätt du hänvisar till. Jag skulle därför påstå att det är bättre ur SEO/SEM att regga sig på http://www.infoo.se i relevant kategori för att i alla fall få 1 länk till sin sida som kommer från en sida med relaterat tema/ämne om sin produkt/tjänst/domän.

    Tiden får väl visa hur det går, jag är inte förvånad länge med alla olika metoder och hur de funkar.

    Jag satsar i alla fall mest på långsiktiga metoder och det är busenkelt, skapa en unik och intressant produkt/tjänst. På nätet gäller inte det här med att “Syns man inte finns man inte” längre, det finns alltid personer som “hittar” tjänsten och vill berätta om den till “alla” och så får man gigantisk länkkraft som dessutom blir relevant och värdefull i Google. Fast det gäller ju att man då har nåt som står ut i mängden och sen får man ju jobba lite med att få ut lite länkbeten bara.

  30. Rudolf says:

    Patrik:

    Jag tror man måste se metoden som ett verktyg i en verktygslåda. Det som är speciellt är att alla läsare av disruptive faktikst kan testa nu, direkt och att denna metoden är tidseffektiv givet länkkraften man får. Det är också så att få företag fixar detta med länkbeten och givet det är denna metoden bra för dem.

    Speciellt ville jag kommunicera ngt som alla kunde testa, nu. Mkt av tipsen som man hittar därute kräver en hel del men detta är inte så!

    Sedan bygger man såklart inte en hel domän på denna metoden!

    Men du kan få ett exempel, googla “bläckstråleskrivare”, gör det idag för jag har mipplat runt lite onsite så jag tappar säkert några placeringar inom en vecka. Där ser du ett ord, metoden funkade super. Skulle du däremot välja ett mkt större kommersiella ord som “Mobilt bredband”, då gör du nästan inte en repa i lacken på indexet!

Trackbacks

  1. Duplicate content and SEO : SEO 201 - by jesperastrom.com says:

    […] friend Christian Rudolf explains this model in a video he just released, but in a more simplified version. Sadly that video is in […]

  2. Online PR och MyNewsdesk: Disruptive förklara vad det är | says:

    […] vetat eller inte brytt mig speciellt mycket. Men nu tack vare min bloggkollega Christian som driver bloggen Disruptive blev jag lite klokare. Först och främst förklarar han vad online PR är för nåt och visar […]

  3. » Vissa sliter i år för att få till ett sånt möte Entreprenörsbloggen says:

    […] 25% som använder internet dagligen. Fler har tillgång till internet än till en dagstidning. Disruptive tipsar om hur man kan använda online PR och MyNewsdesk för att öka sin googlerank. Alltså hur […]

  4. […] två veckor sedan gjorde jag den första videon av detta slaget. Jag fick väldigt mycket feedback men jag undrar om det är någon som testat […]

  5. […] heller inte när Christian Rudolf ritar på sin whiteboard och förklarar hur du kan dra nytta av MyNewsdesk i din online PR-marknadsföring för att skapa länkjuice. Inte riktigt på samma sätt som Magnus gjort men ett upplägg som är […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+