Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Mobil Framtid!

Under en kort förmiddagspaus gick jag och lyssnade på starten av “Mobil Framtid” En uppvärming inför konferensen och Mobilgalan den 5:e november. Det pratades en del om framtiden för den mobila marknadsplatsen.  När jag stod där insåg jag en spaning. På internet är det innehållet, applikationerna, mötena som styr. Exempel på det är Google som i år kommer omsätta ngnstans mellan 26-28 Miljarder USD. Alla pratar om tjänsterna, innehållet men ingen diskuterar ISP(Om det inte handlar om FRA) och deras affärsmodeller. De bara finns där och de tjänar nog inte fantastiskt med pengar men det är stabila affärsmodeller med en viss avkastning till aktieägarna.

I det mobila universumet är det tvärtom om. Här diskuteras carriers, mobiloperatörer och systemleverantörer. Innehållet och tjänsterna är av sekundär art. Historiskt sett har telefonoperatörer varit kunder, inte användarna. Det börjar ändra sig i takt med Iphones segertåg. I alla fall är det en svag vindkantring

GSM har varit världens mest lönsamma och skalbara affärsmodell. Till branschens stora lycka och jag tror inte det är över ännu. Samtidigt har det ju också varit en kvarnsten. Alla resurser, energi och strategier har ju gått till denna affärsmodell och allt det som gjort internet stort finner man inte här. Detta är kvarnstenen som branschen brottats med i 10 år. Man har inte lyckats ändra på hur folk använder telefonen. SMS och ringa är killers eller dataöverföring.

Just innehåll, applikationer och användningsområden diskuterades flitigt och det kändes tydligt att något ändrat sig. Spotifys Iphoneapplikation är delvis ett tecken på detta. Infrastruktur för att på rikigt konsumera innehåll och funktioner i mobilen börjar komma. Samtidigt är det nog inte helt friskt när tex Aspiro lägger ned en avdelning i Stocholm och flyttar den till Oslo(besked kom denna veckan). Kostnadsnedskärningar anges som skäl, dvs lönsamhetsproblem. För er som inte vet det är Aspiro den sista stora mobila innehållsleverantören som är kvar. Bolaget var min största kund när jag drev mobilföretag.

Jag tror att denna GSM modell är branschens kvarnsten. Man vill behålla allt i systemet. Det är inte som internet, fritt och öppet för alla att agera som den vill. Mobilsystemen däremot är kontrollerade, slutna. Det är inte ett system för innovation. Fördelen som sagt är att det är världens mest lönsamma affärsmodell. Ett tydligt exempel på det är att Telia rent finansiellt står starkare än någonsin, trots en global industriell kollaps.

Ja, nu står jag här och pekar på problemen men jag tror för att få riktigt fart på innovation, tjänster och innehåll måste man göra det mycket lättare för de aktörer som ännu inte är aktiva i det mobila universumet. Tvärr är inte Apple denna aktör då Iphone också är ett rätt slutet system. Personligen tror jag det är Google som kommer rita om kartan de kommande fem åren. Sakta men säkert kommer man muta in även denna domän och användarna. Till teleoperatörerna stora förtret  eftersom man kommer tappa kontrollen men antagligen till användarnas stora glädje. Det som alltid kommer skilja sig mellan den mobila världen och internet(för jag skiljer lite på det) är just fakturarelationen. En mobiloperatör verkar ha helt annan typ av relation till sin användare än en ISP. Detta talar för teleoperatören och att de även i framtiden kommer vara en spelare i det mobila universumet, inte bara en carrier.

Deltagare sett från vänster Gustav Söderström (Produktchef, Spotify), Åke Lindström (SL:s affärsutvecklare), Erik Hallberg (Telias Sverigechef för mobilitetstjänster), Mikael Bäckström (Ericssons Nordenchef)

mobil-framtid

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Erik Starck says:

    Ja, vad ska man säga. Finns inte så mycket att tillägga. Bra skrivet!

    Men, ändring är på väg. 100’000 appar på iPhone, en gång i tiden fanns det 100’000 hemsidor också, då var internet bara i början av sitt liv. Vad händer när det finns 1 miljon? 10 miljoner? 1 miljard?

    Tror inte iPhone kommer att behålla sin dominerande ställning men app store:en är en disruptiv idé som kommer att förändra mycket och den kommer att förfinas på såväl Android som Symbian och iPhone.

    Dock krävs ett helt annat tänk när det finns 1 miljard appar. Superlokala appar, extremt nischade appar etc. Då håller inte app stores som de ser ut idag.

  2. Intressant post – tack.

    Jag tycker du klämmer till det bra på slutet när du nämner relationen mellan operatör/ISP och användare. Relationer avgör. Vem skulle inte önska att ha ett liknande förhållande med sin mobiloperatör som man har med sin ISP? Uppstår en öppning, t ex genom Google, där man som användare bereds frihet både som producent och konsument är valet givet. The big shift, Law of Disruption och allt det där. 🙂

  3. johan rhodin says:

    Japp, skillnaden mellan det (till största del) europeiska telekom med 99.9995% tillgänglighet och det (till största del) amerikanska internet med “good enough” som måttstock. Liknelsen går att dra längre inom teknik och kanske även andra sektorer?

    Sitter själv med en ISP (Bahnhof) i portföljen, så jag tror att det går att tjäna pengar även på en bitpipe:)

  4. Är bahnhof börsnoterade? Hade jag ingen aning om! Men vad du än gör, köp inte tradedoubler 😉

Trackbacks

  1. […] EHV strategernas svar från Clay Shirky och tankar kring samarbete och institutionalisering. Den mobila utvecklingen och dess motstånd. (Och sen hade jag jag glömt och bokmärka resten av de inlägg och artiklar […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+