Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Helgvideo:Varför affärsideer saknar värde!

Affärsideer var det länge sedan vi diskuterade här på Disruptive. Idag pratar vi om varför affärsideer saknar värde. Det är ganska vanligt att människor jag möter inte vill prata om sin ide med mig. Den är för bra helt enkelt. Nu kan jag ju såklart inte uttala mig om det är så eller inte, jag får ju inte veta. Men det är också det som är grejen, får jag inte veta, kan jag inte ge dem någon som helst feedback. För feedback behöver man på sin affärside. Det är en komplex värld därute och man behöver feedback från olika typer av intressenter, experter, kunder, utvecklare, säljare. Så när man inte säger vad ideen är, då är det nästan omöjlig att göra den bättre!

En affärside saknar värde för att:

  1. Värdekedjor kan vara väldigt komplexa och det kan krävas mycket anpassning för att passa in. Din affärside säger inget om detta
  2. En affärside är oftast inte heller kunddriven. Den bygger ofta på vad man tror funkar. Det hindrar dig också att se marknaden för vad den är utan du ser den för vad du vill att den skall vara
  3. En affärside saknar värde för att det är bara genomförande som räknas. Vad är värdet av en affärside när det tar 10000 av ditt liv för att genomföra den?

 

Transkribering av denna video om affärsideer:

Varför En Affärside Saknar Värde!

Hej kära läsare! Christian Rudolf heter jag, bloggare på Disruptive. Peter Sandberg är min bloggkollega står bakom kameran idag och sköter det tekniska. Idag ska vi prata om affärsidéer. Det är min och Peters ansats att affärsidéer har inget värde, de är inte värdefulla. Det finns tre anledningar till att vi tycker att det är så och det är dem vi ska prata om idag.

Här ser du en värde kedja och detta är värde kedjan för mobilt innehåll och mobila tjänster som den var för några år sedan. Att få sin tjänst, sitt innehåll från ägare till konsument och som ni ser så är det en lite rörig värde kedja. Kommer du med en affärside så måste du passa in i den här värde kedjan annars blir det väldigt mycket jobbigare att dra in de första kunderna. Passar du däremot in så behöver du ingen affärsidee då kommer pengarna mycket, mycket lättare. Så, affärsideen kan hindra dig i värde kedjan.

Affärsideen kan hindra dig i tanken. Ni som lyssnar på detta, jag är övertygad om att ni har väldigt goda kunskaper om webben, om sociala medier, om Google, teknik, CSS, optimal site struktur och mycket annat. När vi kommer med en affärside som är relaterad till en mycket mindre webifierad bransch; pappersmassa, gula plastankor…, välj vilket ni vill, så missar vi en massa information. När det händer en disruptiv händelse på en marknad så ändrar den sig. Då uppkommer vad jag kallar, svarta hål. Det är ingen i branschen som ser de här hålen för att man ser inte skogen för alla träden, och även ni som har så goda web kunskaper kan också ha väldigt svårt att se de här hålen. Mycket beroende på att man har en uppfattning om hur saker och ting ska ske. Att hitta de här hålen handlar om att föra dialoger med de här parterna, dvs. man måste ha mycket mer kunddriven eller relationsdriven process för att hitta dem här än att ha en affärside driven process.

Den sista anledningen till att affärsidéer inte är värdefulla, det är att det bara är genomförande som räknas. Man pratar om att man har hellre en A entreprenör som gör en B ide än en B entreprenör med en A ide och det är väldigt mycket sant. Har du en riktigt driven och motiverad snubbe eller tjej så kommer det hända väldigt, väldigt mycket mer för man ändrar saker och ting på vägen, man får en mycket mer kunddriven process än en affärside driven process. Det är de här tre anledningarna som gör att Peter och jag tycker att affärsidéer inte är värdefulla.

God helg!

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Sara Öhman says:

    Tack för att ni tar upp det här!

    Varje dag möter man människor som berättar att de har idéer, men få är villiga att dela med sig av dem. Eftersom de själva befinner sig i situationen som är uppkomsten till idén anser de sig veta bäst om dess förhållanden och möjligheter. Jag kommer in på tankar kring det diskuterade begreppet “Marketing myopia”, dvs närsynthet av vem som har nyttan av idéen/produkten/tjänsten. Ja, affärsidéer finns det gott om men var finns kontakten med kunderna och resten av omvärlden? Det är farligt att begränsa sig i kunskapsinhämtandet.

    Och är du en tillräckligt bra entreprenör, med alla egenskaper begreppet innefattar, så bör du inte vara rädd för att någon ska “sno” din idé och förverkliga den.

    Kundfokus, självförtroende och ödmjukhet mot omvärlden tycker jag.

  2. Rudolf says:

    Ja, jag säger inte det i videon men nystartade företag kan strunta i affärsideen och vara helt kundstyrda istället, efterhand greppar man marknaden och då kan man mycket lättare(och bättre) börja styra upp affärsideen eller definera den nytta man tillför!

    Sett ur det perspektivet blir marknadsplaner och andra dokument för nystartade företag eller “företagarestöd” ganska tramsiga.

  3. Erik Starck says:

    När Eric Ries pratade i Malmö häromveckan sa han mycket klokt, bl.a. vad som utmärker en startup jämfört med andra företag.

    Han menade att alla företag jobbar med två saker: ett problem och en lösning. På ett moget företag är för det mesta båda dessa kända. Det finns funktioner i företaget som arbetar med problemet (marknad, sälj, krav) och det finns andra som jobbar med lösningen (utvecklarna, ingenjörerna).

    I en startup, å andra sidan, är båda okända.

    Man vet inte om man har rätt lösning och man vet inte om man har identifierat rätt problem. En startup är ett utforskande av BÅDA dessa domäner.

    Har man den synen så inser man direkt hur galet det är att hänga upp sig på en affärsidé.

    Man inser också att startups är per definition en läroprocess och vill man lära sig måste man få feedback och vill man få feedback måste man BERÄTTA om sin idé, inte hålla den hemlig.

    Mer här:
    http://www.startuplessonslearned.com/2008/09/customer-development-engineering.html

  4. Rudolf says:

    Bra kommentar Erik!

  5. elwira kotowska says:

    Hej, missade filmpremiären på fredag men kul att ha något gott på måndag.
    Som alltid inspirerande och som alltid men många nyanser av innehållet.

    Jag har IRL fått träffa entreprenörer, eller blivande entreprenörer som inte kunde riktig beskriva vilken affärsidé de har. Och de tänker jag inte på komplicerade formulär som ska fyllas till ALMI eller Venture Cup. Nej, jag tänker på det enkla vardag där du ska träffa människor som ställer om och om igen samma fråga “och vilken affärsidé har du”?

    Visst borde vi alla som driver eller tänker att driva ett företag ha en affärsidé??
    Eller ska vi bar “köra på” och tro att det “löser sig sedan”?

    Sedan att vi kan ändra affärsidén eller till och med börja under resans gång med något helt annat är ett annat sak men jag anser att det är lika farligt att inte ha någon idé som att hålla sig fast vid en som ingen annan tror på.

    Om vi gräver upp en diamant så behöver den finslipas innan den ska säljas på marknaden eller hur?
    Och att finslipa på en affärsidé är även att lära sig att man inte kan äta hela elefanten på en och samma gång.

    Ser fram emot nästa fredag;)
    /elwira

  6. Rudolf says:

    Elwira

    Ledsen för sent svar. Legat sjuk!

    En affärside för ett nystartat företag tror jag är en fotbojja. Man måste utforska vad man skall göra. Som Erik säger, om både lösningen och problemet är okänt. Då är en affärside bara trams

    Vi har en ohälsosam fixering vid affärsiden i Sverige idag. kanske beror det på att mkt av nyföretagendet är subventionart av diverse statliga organisationer som har anställda tjänstemän som defenfivt inte har koll på kunddrivna processer. Nåja, nu är det en åsikt och kanske inte fakta.

  7. elwira kotowska says:

    @Rudolf
    hej, hoppas du mår bättre idag?
    Yes, jag håller med dig att företag byggs inte i excel dokument, att hela landet skulle må bra av att handla och tänka lite mera fritt, stort, nytt med mera..
    Att vi har så många som bevakar (tjänstemän) nyttoföretagande kan bero på det att för många som lägger i sina affärsplaner att “stödja” sig med massor bidrag.Och det är ju så att om du vill att pappa staten hjälper dig på vägen då måste du räkna med att han begär en redovisning tillbaka, eller hur?
    Jag varken stödjer “fixering vid affärsidén” eller säger emot. Vill bara säga att det finns flera synpunkter på ett och samma ämnet.
    Och tackar så ödmjuk (igen) för att du inspirerar (igen) mig och mina kollegor/vänner med dina åsikter och tankar om entreprenörskap.
    krya på dig, elwira

  8. Christian Fredriksson says:

    Jag kan helt klart relatera till vad du skriver. För egen del gällde det att våga presentera idén för att par pålitliga personer, varefter inse att man får väldigt mycket bra idéer på vidareutveckling av att bolla affärsidén. Nu pratar jag om den mycket och ofta 🙂

    Intressant post!

  9. På min senaste affärsplan står följande citat på framsidan: “If you can find good people, if they’re wrong about the product, they’ll make a switch, so what good is it to understand the product that they’re talking about in the first place?” (Arthur Rock)

    Det är naturligtvis motsägande till planen i övrigt, i och med att det är idén som säljs till 70-80% medan folket säljs till 20%. Goda idéer finns i överflöd!

  10. Rudolf says:

    Exakt Karl

    Men som jag skriver ovan, vi pratar aldeles för lite om människor!

  11. Nick says:

    Mycket intressant!

    Jag håller med till viss del. Men en bra affärsidé att brinna för kan dock vara viktig också. Det kan nog ofta krävas att man har en affärsidé och därmed ett mål för att hitta engagemanget som krävs för att orka det viktigaste. Att genomföra skiten.

    Du har nog väldigt rätt i dock, att det är viktigt att inte vara helt låst i sin tanke om hur genomförandet skall gå till.

  12. Rudolf says:

    Nick:

    Bra kommentar, jag har faktikst inte sett affärsideen i det perspektivet, som kanal för passionen. Hatten av!

Trackbacks

  1. Beta Alfa » Blog Archive » Noterat 2009-11-22 says:

    […] Affärsideer saknar värde!- En smula utmanande, men intressanta resonemang om att affärsidéer inte är framgångsnycklar. […]

  2. […] för all del, lyssna inte på mig. Lyssna på Christian Rudolf som häromdagen tog upp ämnet i sin blogg. ”En affärside saknar värde för […]

  3. […] varför han tycker att affärsidéer kan sakna värde. Han identifierar tre orsaker som gör en affärsidé […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+