Nedan finner ni en video gjord av Matt Cutts, sökingenjör på Google, där han besvarar frågan: Bra sätt att få länkar? Lägg några minuter och lyssna på honom. Han vet en del om länkbeteende då han tankat ned hela indexet.
Diskussion:
Länkar, slump eller strategi:
När man lyssnar på Matt får man intrycket att länkar är väldigt slumpmässigt. Visst på länkning kan vara slumpmässig men länkanskaffning är inte det. Det är en medveten plan med mål, strategier, taktik och resurser. Rätt ingångsvärden så är länkbyggande en promenad i parken, fel ingångsvärden(vilket det nästan alltid är) omöjligt.
Bra innehåll
Skall man köra en länkstrategi som följer Google Webmaster Guidelines så är bra innehåll en grundbult. Innehåll driver länkar och har du bra innehåll är det lätt att få länkar. Nu stannar vi upp en sekund och tänker efter. Varje dag Googlar du flera gånger. Det finns säkert läsare som googlar 50-100 ggr om dagen. När man hittar ett företag med bra placeringen i SERP:en vid en sökning på ett kommersiellt ord, hur ofta har de bra innehåll. Om ni tänker efter så är det långtifrån alltid så. Mellan tummen och pekfingret så saknar säkert 50% av företagen som träffar högt bra innehåll för ord på kommersiella sökningar(varierar såklart mellan bransch och bransch). Hur kan det komma sig? Visst det kan vara en kombination av flax, gammal websida, konkurrenter som suger i sökmotorn och att man vid något tillfälle för 10 år sedan gjorde en bra grej. Tyvärr är det nog en bättre gissning att det företaget köpt en seo-tjänst som inte uppfyller Google Webmaster Guidelines.
Mitt bästa länktips
Är du ovan finns det inga lågt hängande frukter. Du kan lungt utgå från att det är ett hårt slit och en svagt lutande inlärningskurva. Vill du trots detta ge dig på berget skall du börja med att behärska en sak, bloggen. Bloggen är ett superverktyg för att få länkar. Det finns två skäl till detta:
1. Bloggen är diskussion. Utan en blogg är det svårt att delta i samtalet som ständigt pågår. Samtalet generar stora mängder länkar och vill du få länkar måste du vara med i detta samtalet.
2. Det är enkelt att posta bra innehåll. Bloggen är ett innehållshanteringsystem som är enkelt att använda. Nästan alla kan lära sig ett bloggCMS på några timmar.
Då kan man också fråga sig, de företag som träffar etta, har de en blogg?
😉
Har du en bra länkhistoria att berätta, ta dig gärna tid att berätta den i kommentarsfälten. Gillar jag den blir det en egen post med länkar till er.
Andra artiklar om länkar på Disruptive
En välstrukturerad nischad sajt med bra information, där alla artiklar ligger i rätt ordning, där både nybörjare och avancerade får svar på alla sina frågor och där bloggen kompletterar ovanstående med blixsnabb aktuell information i ämnet. Fina fisken för Google. Jag dräglar nästan.
Är det inte Mjukvara.se du beskriver där 😉
Intressant och givande bloggpost detta. Min erfarenhet är att guider av olika slag genererar uppskattning och därmed länkar. Allt som Matt nämner i filmen är också saker som jag gärna skriver under på. Är man bloggare så tror jag att kvalité slår kvantitet. Hellre ett bra blogginlägg än två dåliga.
Att själv vara givmild med utlänkar resulterar, tror jag, i fler inlänkar.
Håkan:
Vilken är din mest länkade guide?
Om man ger något för besökaren precis som Matt säger då kommer länkarna naturligt. Jämförelser, tester, motsägande och utstickande bilder/videos är alla fina länkbeten som fungerat i flera år. Det gör att besökaren kommer ihåg och gärna länkar från sin egna sida.
Webbdo:
I detta fallet funkade det ju, inlägget fick en länk 😉 som ni kan se som trackback!
Tack för en intressant post.
Jag tror många finner att försöka arbeta med att bygga länkar är ett frustrerande arbete då det är svårt att göra något som får en direkt effekt. Det är mer att man måste göra de aktiviteter som ökar förutsättningar att länkning kommer att uppstå och behålla tålamodet.
Vet inte om ni har hittat några genvägar men jag har inte gjort det!
Michael:
Länkar är ett tufft jobb och en väldigt specialiserad färdighet. Jobbar man i ett konkurrensutsatt segment behöver man ju dessutom inte 100 st, man behöver kanske 20000 stycken
Den genvägen som finns är att dega, köpa länkar, men det är ett brott mot Google webmaster guidelines. Dock är det väldigt vanligt.
Men jag kommer prata mer om detta framöver så förhoppningsvis får du ett bra tips 😉
Jag kan skriva under på att en blog är ett superverktyg för att få länkar (och att bjuda på länkar) och i slutändan bygga varumärke och marknadsföra ens företag.
Jimmy:
Det låter som du har några bra historier att berätta i ämnet?
Hej Rudolf, jag använder bloggen till att informera både nya och potentiella kunder om våra egna produkten men även om andra nyheter som jag tycker är relevanta.
Jag har testat en del backup-produkter i molnet och skrivit reviews om dem vilket resulterat i en hel del trafik och länkar samt att också flera från företagen bakom produkterna kommenterat och emailat och att jag fått möjlighet att testa deras produkter utöver normal testperiod. Bland de bloggposter som får kontinuerligt mycket trafik är sådana med tips och tricks både specifikt inom mitt fokusområde CAD men också IT i allmänhet.
Nu senast så blev jag inbjuden till ett launch-event i San Francisco med betald resa och logi men var tvungen att tacka nej på grund av tidsbrist. Anledningen till inbjudan är att jag bloggar mycket (både positivt och negativt) om det företagets produkter och är aktiv i deras community och medverkar i alpha och beta-testing. Detta har givetvis resulterat i mängder med länkar från företagets egna bloggar och många andra bloggar.
Tack för att du tog dig tiden att berätta om vad du upplevt Jimmy. Bloggande kan ju framstå som en ngt abstrakt upplevelse om man tittar in i fenomenet!
Det är viktigt att förstå att bara för man har bra innehåll, eller kanske till och med “bäst” innehåll så innebär det inte att man ligger först i resultatet. I ett utopia så hade det förmodligen varit så, men inte här.
Även om jag inte skulle haft bäst innehåll bland alla mina konkurenter så kan jag ändå se till att hamna överst i sökresultatet följande Googles riktlinjer genom att spendera mer pengar på marknadsföring än mina konkurenter. Fördelen med att ha riktigt bra innehåll är att sannolikheten för att någon rekommenderar din sida ökar rejält.
Man skulle väl kunna sammanfatta det som att man inte behöver dra hela lasten själv om man har bra innehåll. Kanske har man dessutom så pass bra innehåll att man knappt behöver dra alls… Men det är väldigt svårt att uppnå…
Fredrik
Jag instämmer till fullo.
Det du säger om “man inte behöver dra hela lasten själv om man har bra innehåll.” håller jag helt med om.
Om man betraktar länkar som en process så inser man att man förbättrar processen tidsmässigt om man har bra innehåll. Så det är värt tiden att skapa bra och intressant innehåll.
Länkarbete är ganska enkelt när man anpassar ett arbetsflöde mot webbplatsen. Alla webbplatser har olika målgrupper, struktur etc. Det finns givetvis bra verktyg som underlättar arbetet men en liten grund är att lära Google på riktigt dvs lära sig hur man söker på ett effektivt sätt.
Länkar kan ha dåligt värde och bra värde och även ett potentiellt värde (ny site som kommer bli stark).
Länkbeten är effektiva med fokus på mervärde- ge mervärde så kan man arbeta med motprestation. Besökarna sprider budskapet och är bloggens ambassadörer som är viktiga att ta hand om.
Skrev en liten artikel om länkbeten:
http://www.danielnorin.com/index.php/marknadsforing/lankbete-som-genererar-fler-besokare.html
Hoppas det är ok att lägga upp länken här 😉
Daniel:
Hos Disruptive är det alltid tillåtet att lägga upp relevanta länkar, även egna. Här får alla marknadsföra sig så länge man är relevant.
Jag håller inte med dig om att länkarbete är enkelt. Det finns undantag. tex skulle Disruptive vara enkel att länkbygga. Jag skulle nog klara en länk var 20 min om jag satte igång
Men tar du istället en kommersiell landningsida som skall träffa på ett kommersiellt ord med konkurrens. Då är det genast mycket värre. Då är oftast köpta länkar det enda alternativet man har. Oftast
Ja och nej skulle jag vilja påstå, allt är relativt :). Det finns väldigt fina verktyg att arbeta med som underlättar och hittar relevanta källor för länkarbetet och även hur konkurrenterna har sin inlänkningsstruktur. Det tar tid är ofta att sätta upp och optimera arbetsflödet, sedan när man är igång så går det av bara farten.
Som jag nämnde tidigare är att kunna söka effektivt på Google med med olika operators som t.ex:
intitle:
site:
related:
link:
[#]…[#]
Lite mer operators:
http://www.google.com/support/websearch/bin/answer.py?hl=en&answer=136861
Sedan är länkarbete också vad besökaren gör för min webbplats, effektiva länkbeten gör att jag har besökarna som arbetar för mig och jag kan verkligen koncentrera mig på att få in värdefulla länkar + besökarnas länkar. Volymen står besökarna för.
Såg ett fint exempel idag av länkbete 🙂 Finns en programvara som många vill ha men kostar ca 9000 kr. Du får en licens av programvaran om du skriver ett blogginlägg längre än 500 ord och med utlänkning till företaget och en title på utlänken. Kollar man inlänkningen så har de över 1000 bloggare som har skrivit inlägg som är riktigt bra och företaget rankar högt för många branschrelaterade nyckelord som är ganska konkurrentutsatta.
Har lite högre hastighet vi länkarbete men så upptar det en stor del av min tid att förfina metoder för seo.
Det är som du säger beroende på hur konkurrentutsatt ordet är. Poker är kanske inte ordet man vill kasta sig in i matchen kanske inte heller ordet skor. Där får man kanske tänka och istället börja från detaljnivå för att sedan arbeta mot det allmänna begreppet skor och sedan fördela länkkraften.
Ett mindre tidskrävande alternativ är att köpa länkkraft men då måste man ställa krav på leverantören annars kan man få lite vad som helst 🙂
Ja, i programvarubolagets fall håller jag med. Där är det lätt. Man kan också se transaktionen ganska enkelt. Det är väldigt likt köpa länkar utan att vara det.
Hacka fiendens länkar är också bra. Jag använder dock betalverktyg för det, även om de kostar en bra slant är de mycket vassare.
Min erfarenhet är dock annorlunda än din. Nu vill jag inte diskutera mina kunder, precis som du inte vill det. Men Mjukvara.se kan vi diskutera. Antivirus sidan där är helt ok men mycket kommersiell. Den lär aldrig få en naturlig länk.
Istället har jag
Bytat
Bönat
jobbat med innehåll runt ämnet där jag skriver vinklingar mot olika målgrupper för att få länkar och sedan interlänkar på olika sätt.
Nästa steg är att göra en hel del gästskrivande mot länkar
Jag vill också betona att i just detta fallet jobbar jag mot TkJ och vi är polare, så polares länkar får man inte snatta.
Allt detta kostar tid och jag har ändå vana. Detta är vad jag menar med tidskrävande för det är är förutom köp eller ännu smutsigare saker man kan lösa det problemet.
Vad är din åsikt!
Länkar per minut när jag är on fire är det ca 1 kvalitetslänk var 5 min Då använder jag inte smutsiga metoder.
Satsar en hel del på länkbeten och viral effekt och det funkar över förväntan.
Böna gör jag i artiklarna 🙂 “Tycker du artikeln är bra får du gärna sprida den vidare eller länka till den från din egna blogg.”
Länkutbyten är en annan och då gäller det att känna de med ganska stora webbplatsvolymer. Har man ett bra nätverk så blir det en hel del 🙂 Sedan är en rolig effekt när bloggen/webbplatsen börjar bli någonting så får man alltid mail eller t.o.m samtal om länkutbyten med bra ratio.
Tid kostar det 🙂
Det är imponerande siffor, så imponerande att jag måste fråga om du inkluderar skapandet av länkbetet i den kalkylen?