Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Amerikabrevet nr 2: Att hitta riskkapital

Just nu jobbar jag med att ta in riskkapital till två “stealth” projekt i BootstrapLabs Business Lab och återigen uppenbaras skillnaderna mellan Silicon Valley och Europa (i ett av projekten tar vi in några Europeiska investerare).

Ett exempel: I detta projekt gör vi en liten runda och släpper 10% av bolaget till “friends and family”, dvs. lite närstående investerare, affärsänglar m.m.

Jag pratade med en “friendly” VC härom veckan och berättade hur mycket pengar vi ville ta in, och fick reaktionen “det är ingen idé – det är för lite pengar, ingen tar det på allvar”. Nästa person jag pratade med sa “strunta i denna runda, idén och området är så pass hett att vi kan och bör ta in 5 MUSD i ett par omgångar direkt och skala snabbt”. Det mest intressanta är att personerna är tuffa VC’s som faktiskt sågar mycket. Men de gillar projektet, och förstår snabbt vad det handlar om.

Dialogen med mina Europeiska kontakter går åt andra hållet: “det är ju väldigt intressant, men kan vi inte gå ner i värdering eller få lite optioner på köpet?”

Underligt hur snabbt jag glömt detta, hur man allt som oftast med Svenska investerare skall pruta dealen, fixa/trixa och de ska komma in lite billigare för att vara med. Nu ska jag säga att jag vill att de som investerar i mina projekt ska göra en bra affär naturligtvis (annars är det svårt att vara en serieentreprenör …), men den rimliga gränsen för detta har en annan skala i “the Bay area” än i Sverige och Europa.

Ett av dessa projekt tycker jag är superintressant och kanske den bästa entreprenörs/företagsidé jag haft och jobbat med på många år. Jag har dessutom rätt grundarteam för projektet, tror jag, och ser fram verkligen fram emot att bygga upp detta här i Silicon Valley.

Kommer att dela med mig här på Disruptive om hur detta fortskrider, kan inte avslöja så mycket ännu, men inom kort kan jag berätta betydligt mer!

// @nicolaiwadstrom – www.wadstrom.net – bootstraplabs.com

About Nicolai Wadstrom

Nicolai Wadstrom is a serial entrepreneur. He started his first company in 1995, and have been starting and running a number of companies since then, ranging from enterprise software, computer games, internet, media and professional services.

Founder of Internet and software consulting companies. Founder of ECM sotware company and Data integration/EAI software company. Software architecture and project management for major companies like IBM, Orange. Angel investor and advisor to Internet, SaaS, software companies. Founder, adviser and investor in public Internet and mobile companies.

His focus is on technology related business and Telecom, Internet, Media and Entertainment (TIME) sector in particular. He has experience from startup companies and technology and consulting for some of the major brands.

About

Nicolai Wadstrom is a serial entrepreneur. He started his first company in 1995, and have been starting and running a number of companies since then, ranging from enterprise software, computer games, internet, media and professional services.

Founder of Internet and software consulting companies. Founder of ECM sotware company and Data integration/EAI software company. Software architecture and project management for major companies like IBM, Orange. Angel investor and advisor to Internet, SaaS, software companies. Founder, adviser and investor in public Internet and mobile companies.

His focus is on technology related business and Telecom, Internet, Media and Entertainment (TIME) sector in particular. He has experience from startup companies and technology and consulting for some of the major brands.

Comments

  1. Intressanta reflektioner! Följer detta med spänning!

  2. Jonas Lejon says:

    Får man vara med? 🙂

  3. Intressant, du belyser den tydliga skillnaden mellan svenska/europeiska VC’s och amerikanska. De förstnämnda har alltid varit lite skotträdda och vill (nästa) alltid laborera med strukturna och villkoren i transaktionen. Ofta blir det för krångligt och entrepenören ledsnar och dealen rinner ut i sanden.

  4. Jepp, det är väl lite för mycket Draknästet, men så där går det ju inte heller riktigt till i Sverige, jag har finansierat upp många av mina egna företag i Sverige och jag har haft alla möjliga dialoger, bra och dåliga, men också rest en hel del pengar till mina företag genom åren.

    För bra projekt så går det, men man måste nästan ha ett par kapitalstarka affärsänglar med bra nätverk nära bolaget som kan få bolaget över de första MSEK i investeringar och utveckling, så att man kan kan plocka bort lite risk för nästa runda, samt ha investerare som “visat” vägen typ.

  5. Lars Lindmark says:

    Tycker detta konceptet verkar intressant. Men det funkar väl bara i USA.
    Länken går till exempel

    http://www.kickstarter.com/projects/1568636172/the-banjo-project-the-story-of-americas-instrument?ref=spotlight

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+