Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Amerikabrevet nr 3: Öppenheten, Ryssland och Silicon Valley

I veckan var Rysslands president på besök i Silicon Valley, och besökte bland annat Twitter här i San Francisco. Han skapade sitt Twitter konto, och skickade sin första Tweet.

President Medvedev uttryckte också hur imponerad han var av det han sett här i Silicon Valley och bjöd in till samarbete: “Vi är öppna för alla typer av samarbeten, investering, handel, vad det än må vara.”

En historisk händelse när man tänker efter: Rysslands president bjuder in till samarbete med sin forna gamla fiende, dessutom i hjärtat av USA’s främsta innovations- och entreprenörscentrum. Jag kommer ihåg när Ryssland var en kommuniststat i form av Sovjetunionen.

Han uttrycker också hur imponerad han är över det  han sett här i Silicon Valley, och jag tror han har förstått en nyckelfaktor för varför Silicon Valley är just Silicon Valley.

Jag pratar med folk i myndighets-Sverige om hur man ska öka innovation och entreprenörskap, och det jag kallar för att främja “handel” i 2000-talet (vilket är mer entreprenörskap och hur Sverige är en del av en global ekonomi med ledarskap inom entreprenörskap och innovation, inte inom industrin).

Det finns en protektionism inte bara i Sverige utan även stora delar av världen, som jag inte ser här i Silicon Valley. Att President Medvedev kommer hit och vill bygga ett “Silicon Valley” utanför Moskva bemöts inte med “kom inte och stjäl/kopiera vårt Silicon Valley”, utan med öppenhet, glädje och stort intresse att vara med och skapa detta i Ryssland, och att dela med sig av sin framgång. Detta passar också väl in med mina egna erfarenheter här.

Jag tror att en stor del av att Silicon Valley är just Silicon Valley är öppenheten som finns här, man är stolt för det man har, och det man skapar, men inte protektionistisk. Man bjuder in, och genom att öppna upp berikar man det man skapar.

About Nicolai Wadstrom

Nicolai Wadstrom is a serial entrepreneur. He started his first company in 1995, and have been starting and running a number of companies since then, ranging from enterprise software, computer games, internet, media and professional services.

Founder of Internet and software consulting companies. Founder of ECM sotware company and Data integration/EAI software company. Software architecture and project management for major companies like IBM, Orange. Angel investor and advisor to Internet, SaaS, software companies. Founder, adviser and investor in public Internet and mobile companies.

His focus is on technology related business and Telecom, Internet, Media and Entertainment (TIME) sector in particular. He has experience from startup companies and technology and consulting for some of the major brands.

About

Nicolai Wadstrom is a serial entrepreneur. He started his first company in 1995, and have been starting and running a number of companies since then, ranging from enterprise software, computer games, internet, media and professional services.

Founder of Internet and software consulting companies. Founder of ECM sotware company and Data integration/EAI software company. Software architecture and project management for major companies like IBM, Orange. Angel investor and advisor to Internet, SaaS, software companies. Founder, adviser and investor in public Internet and mobile companies.

His focus is on technology related business and Telecom, Internet, Media and Entertainment (TIME) sector in particular. He has experience from startup companies and technology and consulting for some of the major brands.

Comments

  1. Mycket intressant aspekt kring hur innovationskraft kan ökas genom öppna informationsflöden. Jag tycker att man tydligt kan se hur öppenhet på nätet i form av till exempel gratis open source mjukvara så tydligt stimulerar till kreativitet och innovation! Underbart att läsa, gillar din synvinkel på öppenhet och innovation skarpt!

  2. Andreas says:

    Intressant artikelserie, keep up the good work!

  3. Tack, efter lite semester i Sverige, blir det lite mer blogg-poster igen!

    Öppenheten kostar också, och har risker i olika situationer, men vinner nog alltid i det stora hela. Trots ryska spioner…

    Det intressanta med Open Source tycker jag inte är att det är just gratis, utan effekten av gratis, dvs lägsta möjliga barriär, finns inget effektivare sätt att sprida något – om jag ger bort något så att det blir en “commodity” och jag (eller mitt företag) är “källan” och “experten”, kommer jag alltid att ha ett värde. Finns många bevis på att detta kan fungera mycket väl.

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+