Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer
Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.
Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.
Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution
Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.
Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring
Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.
Kul!! Den växer på utav bara h-vete på facebook. Nu 58 med mig.
Ja, lite räckvidd har man. Jag sitter här och funderar hur jag skall nå 1000 pers i gruppen!
Du får nog ge det ett tag. Men jag tror nog att ni klarar 300-400 av bara farten. Sen kanske det blir lite jobb.
Intressant och se om folk går med i facebook-grupper under “arbetstid” eller på kvällstid.
Jag tror nog vi toppar innan 3-400. Oftast är det ett slit i början men vid en viss punkt börjar man växa av sig själv. MItt twitterkonto är ett lysande exempel på det. Idag får jag nya följeslagare varje dag av sig själv!
FB-annonsering funkar faktiskt förvånansvärt bra här. Givetvis får man ju först sätta sig och räkna på hur mycket ett fan på Facebook är värt först (vi fick en kupongkod och slapp lägga ut några pengar – vilket gjorde beslutet att testa betydligt enklare).
Jag körde en kampanj för Matklubben http://www.facebook.com/Matklubben och det rasslade på ordentligt. Tycker du ska testa med några hundralappar, om inte annat för att se hur annonseringen fungerar. Om du nu inte redan har koll på det dvs 🙂
Dieter
Jag är övertygad om att det funkar skitbra. Min tanke är dock annorlunda, på disruptive ligger det ca 1000 blogposter om entreprenörskap, många av dem är väldigt bra, väldigt få människor har läst dem. Jag kan återanvända mycket innehåll och hålla ett ständigt flöde gående!
Jag får väl leta upp en kupong 😉
Nu,idag med 650 medlemmar!