Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer
Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.
Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.
Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution
Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.
Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring
Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.
Vilken diskussion 🙂
haha
Bra svar
Men jag hoppas du finner lite diskussion här?
Absolut 🙂
Tjena, bra initiativ C!
Jag saknade ett svarsalternativ på den första frågan “ingen äger debatten” 😉
Debatten idag är fragmenterad, ett gäng aktörer (Vinnova, ALMI, inkubatorer, innovationsbron) använder sig av “frågan entreprenörskap” för att lyfta fram sig själv och sin organisation för att på så sätt få mer medel att verka i denna kontext. Politiker försöker ta poänger men menar aldrig allvar på djupet och genomför sällan konkreta åtgärder för att förbättra förutsättningarna. Akademikerna äger absolut inte debatten.
Kan det växa upp en mer samlad debatt från gräsrötterna, entreprenörerna? Jag tror inte det. Entreprenörer har inte tid av äga/leda någon debatt utan sliter på med sitt skapande dag och natt.
Johan:
Bra feedback 😉
Jag delar din analys. Det är nog så. Jag ville se vad mina läsare tyckte för jag håller på med ett längre debattinlägg i ämnet med några synpunkter hur jag ser på det och varför den bilden du beskriver är ett problem.