Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Undersökning: Vem äger den offentliga Diskussionen om Entreprenörskap i Sverige

För mig är det ganska tydligt att det inte är Entreprenörerna som dominerar det offentliga samtalet och diskussionerna i Sverige. Samtidigt är verkligheten omfattande och komplex. Att sitta här och säga att jag har koll på denna diskussion kring företagande i Sverige är rätt förmätet. Men jag har en publik och tillsammans har vi väldigt mycket bättre koll än vad jag har ensam. Därför vill jag fråga er, vem tycker ni äger den offentliga diskussionen kring ämnet Entreprenörskap i vårt land?

Nedan finner ni en länk till en undersökning jag skapat. Den består av tre frågor och borde inte ta mer än 30 sekunder att genomföra. Resultat kommer redovisas i en större artikel jag kommer skriva i ämnet. Ni kan också lämna en kommentar eller en berättelse i kommentarsfältet nedan. Jag blir bara glad då det innebär mer underlag till min berättelse i ämnet.

När det gäller undersökningar är mer svar bättre så jag blir ännu gladare om ni hjälper mig sprida denna via Facebook, Twitter och bloggosfären.

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Vilken diskussion 🙂

  2. Rudolf says:

    haha

    Bra svar

    Men jag hoppas du finner lite diskussion här?

  3. Absolut 🙂

  4. Tjena, bra initiativ C!

    Jag saknade ett svarsalternativ på den första frågan “ingen äger debatten” 😉

    Debatten idag är fragmenterad, ett gäng aktörer (Vinnova, ALMI, inkubatorer, innovationsbron) använder sig av “frågan entreprenörskap” för att lyfta fram sig själv och sin organisation för att på så sätt få mer medel att verka i denna kontext. Politiker försöker ta poänger men menar aldrig allvar på djupet och genomför sällan konkreta åtgärder för att förbättra förutsättningarna. Akademikerna äger absolut inte debatten.

    Kan det växa upp en mer samlad debatt från gräsrötterna, entreprenörerna? Jag tror inte det. Entreprenörer har inte tid av äga/leda någon debatt utan sliter på med sitt skapande dag och natt.

  5. Christian says:

    Johan:
    Bra feedback 😉

    Jag delar din analys. Det är nog så. Jag ville se vad mina läsare tyckte för jag håller på med ett längre debattinlägg i ämnet med några synpunkter hur jag ser på det och varför den bilden du beskriver är ett problem.

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+