Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer
Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.
Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.
Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution
Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.
Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring
Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.
Ja, det är ett mycket trevligt initiativ som jag definitivt tycker skall fortsätta. Jag tror att det det finns god potential att det genereras en hel del business. Sedan är det helt enkelt trevligt att träffas över en pilsner och få ansikten på tweetsen. Kul!
Det var mycket trevligt! Kul med historierna också – tack till er som berättade! Vi ses förhoppningsvis igen vid nästa tillfälle!
Mycket trevligt initiativ och otroligt roligt att höra om hur alla valt sin egen väg till att skapa framgångar på nätet. Också kul att få träffa folk IRL!
Hej Christian
Ni får planera in en i Göteborg också… !?
Dags o få igång götborgarnas Internetverkssamhet & Entreprenörsanda också.
(Är det några göteborgare där som vill vara med o anordna träffar så kontakta gärna mig).
Hälsningar
Jonas
Det är bara ta tag i det Jonas 😉
Det var riktigt roligt att få ett ansikte på personer som man pratat med och följt på nätet.
Fler av dessa träffar låter kanon 🙂
Hej på er!
Tack för en trevlig sammankomst. Det blir antagligen än bättre nästa gång när vi känner varandra bättre . Jag funderade på bra historier… Jag har sååå många. Men just nu rannsakar jag mig själv om jag vill ha dem inspelade. Jag är av övertygelsen att det kan bli fler bra stories om alla inte spelas in…
En del sanning, mystik, skarvande, hängivelse, entusiasm – helt enkelt en bra story.
Vill ni ha den förevigad på video?
Fråga: ska allt ut digitalt
Anna
Det spelas såklart inte in om du inte vill det Anna!
Jättekul sammankomst! Mycket intressanta samtal och en hel del handfasta råd som man fick ta del av 🙂
testade du?
Jag håller på och testar kan man väl säga. Har börjat göra research på hur man ska kunna skriva tillräckligt bra artiklar och jag har letat upp ett par potentiella första kandidater. Har inte hunnit ta tag i det full ut än. Sitter nere på Malta nu och det är ganska fullt upp men jag tänker definitivt ge det ett seriöst försök 🙂
Just när det gäller content cost har denna strategin ett problem. Ett sätt att hantera det är att när man skriver åt ngn annan så blir man också socialt accepterad. Då kan du genom den parten nå deras nätverk och enkelt hitta fler ställen. På så sätt effektivisterar du kommunikationsprocessen och då lönar det sig att göra kvalitetsinnehåll!
Jag hängde inte riktigt med på det där. Vidareutveckla det gärna en aning.
1. De du tar kontakt med, de får du ngn typ av relation till pga du gör ganska bra innehåll som de publicerar—-> det betyder att de har ngn typ av förtroende för dig och därmed kan de tänka sig att hjälpa dig
2. När du frågar efter en rekommendation till andra bra sidor, får du det
3. När du kontaktar dessa sidor, får du med automatik gästblogga där för du har rekomendation och trackrecord
—>vilket leder till att du knappt behöver lägga tid på att sourza bra platser att blogga på utan kan lägga tiden på att skapa bra innehåll
Precis denna tekniken har jag använt till kunder där jag fått länkar från amerikanska topbloggar med hundratusentals unika besökare i månaden. Jobbigt som fan i början men till slut flyter den på av sig själv, rekommendation för rekommendation
Okej då hänger jag med! Ska bara få snöbollen att börja rulla så tar jag över serpen sen 🙂