I anda av öppenhet, tänkte jag dela med mig lite av “underlying magic” från BootstrapLabs, jag har en tanke av en dag också samla liknande till en bok eller något (vi får se!):
Vad jag tänkte dela med mig idag är en kort och enkel metod för hantering av innovation kring teknologi för att skapa nya företag i BootstrapLabs.
Fas 1 – Skapa en första produkt, problemet är vad som är absolut viktigast
- Skapa en väldigt tydlig bild av det problem som adresseras, dvs vad är det du löser som gör exceptionellt ont och är exceptionellt svårt för någon.
- Skapa en tydligt bild över hur stort problemet är (Storleken på marknaden).
- Definiera vilka som är de första kunderna, en “killer application”, en speciellt grupp där problemet är extra stort.
- Definiera din lösning tydligt, och hur du adresserar ovan.
- Identifiera en första kund (eller kunder) som du enkelt kan nå, titta på distribution av din produkt och hur du effektivt når ut till dessa kunder. Välj bort en ideal kund som är för svår att nå, effektivitet i distribution/försäljning är make or break.
- Iterera steg 3 – 5, tills du har en väldigt tydlig bild över hur produkten ser ut och vem som är första kund.
Det viktiga ovan är att göra detta snabbt, och komma till en första MVP – “Minimal Viable Product”, som man kan sätta i händer på kunder, och få verklig feedback och lära sig iterativt från dem hur man förbättrar och ökar värdet av sin produkt. För detta finns det ett antal olika metoder som jag inte går in på i denna bloggpost, för att hantera allt från utvecklingsarbetet (Scrum/XP etc) till kunder/feedback mm.
Fas 2 – Skapa kontinuerlig iterativ förbättring
- Definiera vilka nyckelfaktorer som gör att smärtan av problemet minskar drastiskt, dvs gå tillbaka till din produkt och titta inte på vad din produkt gör, utan vilket problem den löser hos dina kunder. Detta skall vara ett antal få väldefinierade saker som väldigt tydligt och drastiskt och är av stort värde för dina kunder. Att lägga till en nyckelfaktor skall något man överväger väldigt noga.
- Skapa en bred upptagning av nya idéer, förslag från hela teamet, och företaget allt som det växer. Men relatera allting till faktorer enligt ovan, fråga alltid – “Hur adresserar detta nyckelfaktor x,y elle z?”, passar de ej in där har du två alternativ: 1) Addera en “nyckelfaktor” ovan (vilket inte skall tas lätt på), eller 2) Avfärda som ej applicerbart för kunder idag.
“Nyckelfaktorer” är som Guy Kawasaki’s mantra, fast tydligt fokuserade på något som du löser åt dina kunder, ju färre och tydligare desto bättre. Det är extremt viktigt att alla i företaget förstår nyckelfaktorerna, och att personer ej känner frustration för att denna “underbara idé” inte tas upp, det handlar inte om hur bra en idé är utan hur lätt ditt företag kan göra något relevant och värdefullt av den för dina kunder.
Är det en bra idé som har en stor potential kanske den skall istället spinnas ut till ett nytt företag, produkt eller projekt.
Ovan är en väldigt enkel metod och modell som också är lite specifikt till ett Business Lab eller “innovations labb” som BootstrapLabs, men hoppas att tankarna kan vara intressanta, vad tycker du som läser detta? Andra tankar och reflektioner?
Hear hear!
Bra beskrivet!