Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Amerikabrevet 4: Business Lab innovationsmodell

I anda av öppenhet, tänkte jag dela med mig lite av “underlying magic” från BootstrapLabs, jag har en tanke av en dag också samla liknande till en bok eller något (vi får se!):

Vad jag tänkte dela med mig idag är en kort och enkel metod för hantering av innovation kring teknologi  för att skapa nya företag i BootstrapLabs.

Fas 1 – Skapa en första produkt, problemet är vad som är absolut viktigast

  1. Skapa en väldigt tydlig bild av det problem som adresseras, dvs vad är det du löser som gör exceptionellt ont och är exceptionellt svårt för någon.
  2. Skapa en tydligt bild över hur stort problemet är (Storleken på marknaden).
  3. Definiera vilka som är de första kunderna, en “killer application”, en speciellt grupp där problemet är extra stort.
  4. Definiera din lösning tydligt, och hur du adresserar ovan.
  5. Identifiera en första kund (eller kunder) som du enkelt kan nå, titta på distribution av din produkt och hur du effektivt når ut till dessa kunder. Välj bort en ideal kund som är för svår att nå, effektivitet i distribution/försäljning är make or break.
  6. Iterera steg 3 – 5, tills du har en väldigt tydlig bild över hur produkten ser ut och vem som är första kund.

Det viktiga ovan är att göra detta snabbt, och komma till en första MVP – “Minimal Viable Product”, som man kan sätta i händer på kunder, och få verklig feedback och lära sig iterativt från dem hur man förbättrar och ökar värdet av sin produkt. För detta finns det ett antal olika metoder som jag inte går in på i denna bloggpost, för att hantera allt från utvecklingsarbetet (Scrum/XP etc) till kunder/feedback mm.

Fas 2 – Skapa kontinuerlig iterativ förbättring

  1. Definiera vilka nyckelfaktorer som gör att smärtan av problemet minskar drastiskt, dvs gå tillbaka till din produkt och titta inte på vad din produkt gör, utan vilket problem den löser hos dina kunder. Detta skall vara ett antal få väldefinierade saker som väldigt tydligt och drastiskt och är av stort värde för dina kunder. Att lägga till en nyckelfaktor skall något man överväger väldigt noga.
  2. Skapa en bred upptagning av nya idéer, förslag från hela teamet, och företaget allt som det växer. Men relatera allting till faktorer enligt ovan, fråga alltid – “Hur adresserar detta nyckelfaktor x,y elle z?”, passar de ej in där har du två alternativ: 1) Addera en “nyckelfaktor” ovan (vilket inte skall tas lätt på), eller  2) Avfärda som ej applicerbart för kunder idag.

“Nyckelfaktorer” är som Guy Kawasaki’s mantra, fast tydligt fokuserade på något som du löser åt dina kunder, ju färre och tydligare desto bättre. Det är extremt viktigt att alla i företaget förstår nyckelfaktorerna, och att personer ej känner frustration för att denna “underbara idé” inte tas upp, det handlar inte om hur bra en idé är utan hur lätt ditt företag kan göra något relevant och värdefullt av den för dina kunder.

Är det en bra idé som har en stor potential kanske den skall istället spinnas ut till ett nytt företag, produkt eller projekt.

Ovan är en väldigt enkel metod och modell som också är lite specifikt till ett Business Lab eller “innovations labb” som BootstrapLabs, men hoppas att tankarna kan vara intressanta, vad tycker du som läser detta? Andra tankar och reflektioner?

// @nicolaiwadstrom – www.wadstrom.net – bootstraplabs.com

About Nicolai Wadstrom

Nicolai Wadstrom is a serial entrepreneur. He started his first company in 1995, and have been starting and running a number of companies since then, ranging from enterprise software, computer games, internet, media and professional services.

Founder of Internet and software consulting companies. Founder of ECM sotware company and Data integration/EAI software company. Software architecture and project management for major companies like IBM, Orange. Angel investor and advisor to Internet, SaaS, software companies. Founder, adviser and investor in public Internet and mobile companies.

His focus is on technology related business and Telecom, Internet, Media and Entertainment (TIME) sector in particular. He has experience from startup companies and technology and consulting for some of the major brands.

About

Nicolai Wadstrom is a serial entrepreneur. He started his first company in 1995, and have been starting and running a number of companies since then, ranging from enterprise software, computer games, internet, media and professional services.

Founder of Internet and software consulting companies. Founder of ECM sotware company and Data integration/EAI software company. Software architecture and project management for major companies like IBM, Orange. Angel investor and advisor to Internet, SaaS, software companies. Founder, adviser and investor in public Internet and mobile companies.

His focus is on technology related business and Telecom, Internet, Media and Entertainment (TIME) sector in particular. He has experience from startup companies and technology and consulting for some of the major brands.

Comments

  1. Hear hear!

    Bra beskrivet!

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+