För ca ett år sedan käftsmällade Google ca 25000 affiliates som jobbade med PPC-marknadsföring. Anledningen till detta var att man helt enkelt inte adderade tillräckligt stort värde för användaren(sökaren). Detta var sett med internet marknadsföringsögon ingen liten händelse. Google ritade återigen om kartan.
Denna video handlar om denna”Google slap” men jag tror denna händelse intresserar ganska få av er läsare. Få av er är PPC-affiliates. Jag vill istället att ni kollar denna video och tänker på internet med dessa glasögon:
“Jag tror internetmarknadsföring går från “betald” marknadsföring till “förtjänad” marknadsföring“
Inte självklart att förstå för oss barn av massmediasamhället men kolla på filmen och min diskussion efteråt.. Vill du spara lite tid så hoppar du över de första 90 sekunderna som handlar om “Google Slappen”
Lägg märke till hur de beskriver hur Google belönar de annonsörer som anstränger sig genom att göra relevanta, djupa, insiktsfulla intressanta landningssidor fyllda med innehåll. Då belönas man med något heter hög Quality Score(QS) För er som inte vet vad detta är kan jag förklara enkelt. Hög QS=lägre annonskostnad, Låg QS=högre annonskostnad, allt annat lika. Konkret exempel är att om du och någon annan annonsör slåss om samma plats i Google och du har QS=10, då betalar du 30% lägre pris än din konkurrent som har QS=7. Det handlar alltså om ganska mycket pengar.
Detta är ett exempel på hur man “förtjänar” media som i detta fallet manifesteras som en lägre annonskostnad. Men det är inte bara i Google detta belönas. Samma logik finner vi på Facebook. Vill du ha diskussion i din FB-grupp. Då måste du addera något, innehåll, då skapas diskussion och dina användare interager med dig och fler lockas till din grupp. Du kan säkert komma på många fler exempel på denna logik även om den inte ännu är speciellt utbredd i medialandskapet.
Vi skriker du köper logiken
Funkar fortfarande bra men den funkar också bra för att vi tvingas på den. Vi kan tex inte stoppa den där telefonsäljaren som ringer företag. Varje dag trycker någon ner marknadsföring i min brevlåda och default inställningen är att någon annan har rätt att göra detta i MIN brevlåda utan att fråga mig först.
Google visar dock vägen för annonsering i framtiden. Det räcker inte bara att för dig som företag lösa ett problem, du måste bli en resurs och hjälpa användaren ännu mer för att förtjänas att synas mot användaren. Jag tror medialandskapet sakta men säkert kommer gå mer och mer i riktningen att du måste förtjänas att synas och de företagen som väljer att aktivt göra detta kommer belönas både i nuet men ännu mer i framtiden.
Andra artiklar om Google
…gå mer och mer i riktningen att du måste förtjänas att synas…
Intressant tanke.I fallet Google är det en algoritm som bestämmer hur mycket du förtjänar att synas. Men i andra media? TV, brevlådan, i butiken? Då blir det kunderna, publiken, som bestämmer. Frågan är hur det ska gå till? Hmm…
Nä för traditionell media är det nog ngt som inte snappas upp. De kommer fortsätta skrika dig döv…
Jag tycker ändå att det faktikst finns några exempel på företag som i alla fall försöker “förtjäna” Det finns ett företag som sköter utomhusreklamen, kommer inte ihåg vad de heter. De har som mål att “försköna staden” dvs de inser att de måste tillföra något för att få förtjäna visa sin reklam. Dessa alvedoncyklar som vi ser överallt tror jag kan vara ett liknande exempel.
Delvis kan man nog också se CSR rörelsen som något liknande, i alla fall då det är genuint menat av företagen.
Så det finns ändå fysiska exempel på detta också!
*Svar till: Hur man förtjänar att synas offline.
Här är ett förslag..
Att synas offline är inte att pumpa ut reklam som ingen läser eller svarar på. Synas betyder för mig att man har en tankeplats hos kunden. De vet vem man är och vilka problem man löser, och man är den förste de tänker på när ett specifikt problem dyker upp.
Det annonsörer ofta glömmer bort att alla företag är i informationsbranschen. Genom Internet erbjuds konsumenten oändligt med alternativ. Problemet blir då – Vilken ska jag välja? Hur undviker jag att göra ett misstag?
Där finns det en lucka som man kan exploatera som annonsör. Hjälp kunden att fastställa köpkriterierna och erbjud kunden rätt alternativ. Var inte en pushig säljare – var en hjälpsam vän.
På detta sättet förtjänar du uppmärksamhet. Då syns du. Då finns du.
-Marcus
Vad skönt att du börjar hålla med om att köpt reklam är ett misslyckande, du var väl lite skeptisk om det innan? 😉
Erik
hehe
Gammelmedia funkar rätt ok fortfarande tror jag!
Håller starkt med! Google kommer bli det som exakt alla oavsett vilken bransch komma att vända sig till när man vill synas. Konceptet att bara visa relevanta annonser är ju kanonbra, man väljer liksom vilken reklam man vill se.
Det är ju framför allt en generationsfråga. Om man ska nå ut med sitt budskap måste man agera i flera mediakanaler.
Känns väl egentligen ganska rimligt att att gå emot att höja relevantare källor.
Men kanske skulle man ta din rubrik först, vad Google egentligen vill är att få fram ett resultat som den sökande parten gillar och som därmed kan anses vara adekvat.Googles inställning är att visa att man respekterar den faktor sökaren alltid kommer att ha begränsat av: Tid. Genom att snabbt leverera adekvata resultat så slösar inte Google bort sökarens tid vilket är en självklarhet i varje relation där man sätter värde på det motparten har. Att belöna det adekvata är således ett bra sätt att belöna de som är sakliga och korrekta.
Annars så skulle det väl vara ganska tråkigt om alla artiklar som hamnade i topp började “bästa artikeln enligt Google” eller hade betalt mest för att komma i topp. Egentligen är det ganska enkla principer för flerdimensionell utbredning där kärnan och bredden blir en höjdare i längden, dvs ganska 3D på G.
Med andra ord Google hjälper medialandskapet med att stärka sin egna framtid.