Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Vad gillar Google Egentligen?

För ca ett år sedan käftsmällade Google ca 25000 affiliates som jobbade med PPC-marknadsföring. Anledningen till detta var att man helt enkelt inte adderade tillräckligt stort värde för användaren(sökaren). Detta var sett med internet marknadsföringsögon ingen liten händelse. Google ritade återigen om kartan.

Denna video handlar om denna”Google slap” men jag tror denna händelse intresserar ganska få av er läsare. Få av er är PPC-affiliates. Jag vill istället att ni kollar denna video och tänker på internet med dessa glasögon:

“Jag tror internetmarknadsföring går från “betald” marknadsföring till “förtjänad” marknadsföring

Inte självklart att förstå för oss barn av massmediasamhället men kolla på filmen och min diskussion efteråt.. Vill du spara lite tid så hoppar du över de första 90 sekunderna som handlar om “Google Slappen”

Lägg märke till hur de beskriver hur Google belönar de annonsörer som anstränger sig genom att göra relevanta, djupa, insiktsfulla intressanta landningssidor fyllda med innehåll. Då belönas man med något  heter hög Quality Score(QS) För er som inte vet vad detta är kan jag förklara enkelt. Hög QS=lägre annonskostnad, Låg QS=högre annonskostnad, allt annat lika. Konkret exempel är att om du och någon annan annonsör slåss om samma plats i Google och du har QS=10, då betalar du 30% lägre pris än din konkurrent som har QS=7. Det handlar alltså om ganska mycket pengar.

Detta är ett exempel på hur man “förtjänar” media som i detta fallet manifesteras som en lägre annonskostnad. Men det är inte bara i Google detta belönas. Samma logik finner vi på Facebook. Vill du ha diskussion i din FB-grupp. Då måste du addera något, innehåll, då skapas diskussion och dina användare interager med dig och fler lockas till din grupp. Du kan säkert komma på många fler exempel på denna logik även om den inte ännu är speciellt utbredd i medialandskapet.

Vi skriker du köper logiken

Funkar fortfarande bra men den funkar också bra för att vi tvingas på den. Vi kan tex inte stoppa den där telefonsäljaren som ringer företag. Varje dag trycker någon ner marknadsföring i min brevlåda och default inställningen är att någon annan har rätt att göra detta i MIN brevlåda utan att fråga mig först.

Google visar dock vägen för annonsering i framtiden.  Det räcker inte bara att för dig som företag lösa ett problem, du måste bli en resurs och hjälpa användaren ännu mer för att förtjänas att synas mot användaren. Jag tror medialandskapet sakta men säkert kommer gå mer och mer i riktningen att du måste förtjänas att synas och de företagen som väljer att aktivt göra detta kommer belönas både i nuet men ännu mer i framtiden.

Andra artiklar om Google

Google VS Social Media

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. …gå mer och mer i riktningen att du måste förtjänas att synas…

    Intressant tanke.I fallet Google är det en algoritm som bestämmer hur mycket du förtjänar att synas. Men i andra media? TV, brevlådan, i butiken? Då blir det kunderna, publiken, som bestämmer. Frågan är hur det ska gå till? Hmm…

  2. Rudolf says:

    Nä för traditionell media är det nog ngt som inte snappas upp. De kommer fortsätta skrika dig döv…

    Jag tycker ändå att det faktikst finns några exempel på företag som i alla fall försöker “förtjäna” Det finns ett företag som sköter utomhusreklamen, kommer inte ihåg vad de heter. De har som mål att “försköna staden” dvs de inser att de måste tillföra något för att få förtjäna visa sin reklam. Dessa alvedoncyklar som vi ser överallt tror jag kan vara ett liknande exempel.

    Delvis kan man nog också se CSR rörelsen som något liknande, i alla fall då det är genuint menat av företagen.

    Så det finns ändå fysiska exempel på detta också!

  3. Marcus Zacco says:

    *Svar till: Hur man förtjänar att synas offline.

    Här är ett förslag..
    Att synas offline är inte att pumpa ut reklam som ingen läser eller svarar på. Synas betyder för mig att man har en tankeplats hos kunden. De vet vem man är och vilka problem man löser, och man är den förste de tänker på när ett specifikt problem dyker upp.

    Det annonsörer ofta glömmer bort att alla företag är i informationsbranschen. Genom Internet erbjuds konsumenten oändligt med alternativ. Problemet blir då – Vilken ska jag välja? Hur undviker jag att göra ett misstag?

    Där finns det en lucka som man kan exploatera som annonsör. Hjälp kunden att fastställa köpkriterierna och erbjud kunden rätt alternativ. Var inte en pushig säljare – var en hjälpsam vän.

    På detta sättet förtjänar du uppmärksamhet. Då syns du. Då finns du.

    -Marcus

  4. Erik Starck says:

    Vad skönt att du börjar hålla med om att köpt reklam är ett misslyckande, du var väl lite skeptisk om det innan? 😉

  5. Rudolf says:

    Erik
    hehe

    Gammelmedia funkar rätt ok fortfarande tror jag!

  6. Håller starkt med! Google kommer bli det som exakt alla oavsett vilken bransch komma att vända sig till när man vill synas. Konceptet att bara visa relevanta annonser är ju kanonbra, man väljer liksom vilken reklam man vill se.

  7. Det är ju framför allt en generationsfråga. Om man ska nå ut med sitt budskap måste man agera i flera mediakanaler.

  8. Rakel O'Add says:

    Känns väl egentligen ganska rimligt att att gå emot att höja relevantare källor.

    Men kanske skulle man ta din rubrik först, vad Google egentligen vill är att få fram ett resultat som den sökande parten gillar och som därmed kan anses vara adekvat.Googles inställning är att visa att man respekterar den faktor sökaren alltid kommer att ha begränsat av: Tid. Genom att snabbt leverera adekvata resultat så slösar inte Google bort sökarens tid vilket är en självklarhet i varje relation där man sätter värde på det motparten har. Att belöna det adekvata är således ett bra sätt att belöna de som är sakliga och korrekta.

    Annars så skulle det väl vara ganska tråkigt om alla artiklar som hamnade i topp började “bästa artikeln enligt Google” eller hade betalt mest för att komma i topp. Egentligen är det ganska enkla principer för flerdimensionell utbredning där kärnan och bredden blir en höjdare i längden, dvs ganska 3D på G.

    Med andra ord Google hjälper medialandskapet med att stärka sin egna framtid.

Trackbacks

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+