Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Håller Google på att Tappa Minnet..?

“Att blogga är att sätta urlar på sina tankar”

Är ett uttryck som Peter myntat som jag älskade från första stund. När du bloggar skriver du verkligen ned en tanke och när denna tanke blir en url, då blir den också indexerbar och minst lika magiskt, refererbar. Vi kan länka till den, diskutera den och eftersom Google spindlar den(oftast) så “Minns” google den och vi kan söka upp den i Googles Index.  Det är inte bara jag som uppfattar internet och Google på detta filosofiska sätt. Även Joakim Jardenberg känner passionerat inför denna tanke:

“Google är mitt kollektiva minne. Deras ambition är ju att indexera all information i världen och göra den tillgänglig. Perfekt”

Detta “minne” håller på att ändras. Google börjar betrakta verkligheten en gnutta annorlunda. Eric Schmidt, VD för Google säger såhär:

“The internet is fast becoming a “cesspool” where false information thrives, Google CEO Eric Schmidt said yesterday. Speaking with an audience of magazine executives visiting the Google campus here as part of their annual industry conference, he said their brands were increasingly important signals that content can be trusted.

“Brands are the solution, not the problem,” Mr. Schmidt said. “Brands are how you sort out the cesspool.”

Källa

Det Eric beskriver kan man ibland se i sökmotorn. SEO:are kallar det ibland varumärkesalgoritmen även om ingen har koll på exakt vad den handlar om. Nedan har ni en skärmdump från en sökning jag känner till väl, för varumärket “F-secure”

Jag har ramat in F-secures egna url:er i denna SERP:en. Som ni ser har de så många som sex egna URL:er. Något som är ovanligt och troligen ett utslag av att Google faktiskt dopar denna sökning till F-secures fördel. F-secure har en fördel av sitt varumärke. Som ni ser finns min recension av F-secure en bit ned(Mjukvara.se). Trots att jag fått en mycket bra länk av F-secure går det inte att trycka sig själv så mycket högre. Friktionen är helt enkelt för stor.

Varumärkesdopningen orsakar minnesförlust..

När hela förstassidan av SERP:en är dominerad av F-secure tycker jag bara den ser märklig ut. För mig personligen hade en mer diversifierad träffbild varit bättre. Men jag är å andra sidan rätt Googlestörd. Jag kan se två mer objektiva anledningen till att det är så här:

  1. Google har massor av klickdata. En slutsats av denna klickdata är att människor föredrar varumärken och att det är det man vill hitta.Google vill att man skall komma till rätt destination på så få klick som möjligt, helst bara ett klick.
  2. Varumärken har mycket pengar att spendera på marknadsföring.

Jag tror att det är anledning nummer ett som är den egentliga anledningen till att SERP:en ser ut såhär. Google fokuserar på en bra användarupplevelse.

Jag finner ändå detta tråkigt…

Det är inte fler åsikter från ansiktslösa organisationer som världen behöver. Vi lever redan idag i en värld där företag utan ansikten, ägda av pensionstiftelser dominerar vår samhällsbild.  Världen behöver fler röster som hörs, bloggare, entreprenör och passionerade individer. För mig har en mer diversifierad bild av verkligheten ett värde och att fler än jag får denna diversifierad världsbild till livs(Jag kan alltid hitta den) Därför finner jag denna dopning av varumärken som Google genomfört (och kommer genomföra ännu mer i framtiden) som tråkig och den gör världen mer medioker!

Andra Artiklar om Google

Vad gillar Google Egentligen?

Google VS Social Media

Google är inte din kompis!

Andra Bloggare om Dopade sökresultat

Judith om dopade sökresultat


About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Mats Henricson says:

    Jag har sett samma fenomen, och tycker också det är tråkigt. Kan man inte installera en plugin eller något som sammanfattar alla länkar från en och samma domän till en eller två träffar, så att de blir mer kompakta?

  2. Rudolf says:

    Mats

    Lät som du kom på en cool ide där 😉

  3. Jonas Lejon says:

    Jag tror att Google gör detta för att minska påtryckningar från företag. Det är trots allt dessa företag som göder Google, synd att de inte vågar stå upp. Det är min teori.

  4. Jag tror att Google kommer förlora på det där i längden alternativt fixa till det. Ett sådant sökresultat är i mitt tycke som användare irriterande.

  5. Christian, bra post!

    Jag håller med Jonas. Google har säkerligen fått stora påtryckningar från företag som drabbats av “Brandjacking”. Dessa negativa poster i sökresultaten kostar bolagen väldigt mycket pengar.

    Till viss del känns det som censur och jag köper inte Googles förklaring att om jag googlar på ett företagsnamn så vill man “bara” hitta det företaget. Själv köpte jag nyligen en ny bil, en Volkswagen. Och självklart googlade jag på det. Då ville jag definitivt inte hitta deras sajt utan vad andra tycker om dem.

  6. Rudolf says:

    Tack Michael

    Tack för att du delar din åsikt. Jag har bevsligen fortfarande lite mkt “Do no evil” i mig 😉

  7. Daniel Norin says:

    Både ja och nej här eftersom de verkligen skulle motsäga sig på många punkter men är ingen omöjlighet och just det här är bevisar mycket om Google 🙂

    F-Secure i det här fallet är ingen site man vill börja brottas med rent SEO mässigt 😉 Bara in och rodda i statsen så ser man snabbt varför…

    Det som är sjukt är just att man inte ger utrymme för transparens på genom att låta några resultat var t.ex omdömen/testning av produkten från t.ex betrodda siter. Att man ligger etta och tvåa från samma domän är inga problem men problemet är man är helgarderad på sidan. Besökare måste tappa förtroende för både F-secure och Google eftersom sökvanorna börjar bli till det bättre och man förväntar andra mixer av resultat med b.la mer omdömen.

    För när man kolla på struktur, onpage osv så är det ingen världsklass med b.la urlér för Svenska siten:
    http://www.f-secure.com/sv_SE/products/home-office/

    Skön url med engelskt namn och kass onpage som verkligen inte skulle matcha in som bra site i Googles egna guide 🙂

    Avast tar upp 50% av serpen…
    Kaspersky tar upp 50% av serpen…
    McAfee tar bara upp 50% av serpen…
    AVG tar bara upp 30% av serpen

    Kolla upp en site som t.ex panasonic som ändå är stort varumärke så får man ett “normalt” resultat som folk skulle nog känna tryggar med även om resultatet http://www.sverigepumpen.se känns märkligt i sig 😉

    Google slutar aldrig att förvåna en…fast det är det som är det roliga också 🙂

  8. Rudolf says:

    Daniel:

    Tack för mer reaserch. Fick faktiskt ett kul uppslag för en ny bloggpost i ämnet!

    Jag tycker dock inte Panasonic är en relevant jämförelse. Skillnad mellan F-secure och Panasonic rent sajtmässigt och länkmässigt är att jämföra en BMW M3 med en elmoppe.

    Ser du inga fördelar med detta sökresultatet?

  9. Daniel Norin says:

    Det är en stor skillnad på att säga att Goggle premierar varumärken mot ett faktiskt SEO.

    Söker man t.ex på det extremt konkurrentutsatta ordet antivirus så ligger AVG högst upp och F-secure får nöja sig med att hamna längst ner på topp 10. Slår man på ettan AVG så får man ett naturligare resultat.

    Grundfrågan ligger i hurvida Google faktiskt premierar varumärket eller är det bara en effekt av ett gediget SEO arbete i kombination med lite andra unika förutsättningar för F-secure?

    En annan variant är att om det skrivs lite om varumärket på lågt rankade sidor med spretig struktur (där det skrivs lite om varje på flera kategorier) så finns dålig konkurrens som har svårt att nå förstasidan. En annan är själva varumärkes ordet. F-Secure som kanske inte har mycket konkurrens med andra uttryck,förkortningar m.m. där de valde domänen f-secure med bindesstreck istället för fsecure som borde ganska vara mer användarvänligt.

    Söker jag t.ex på ordet BP så får jag ett naturligt resultat. Att själva varumärket ligger högst upp när man söker tycker jag är naturligt men sedan kommer andra siter högt som t.ex brommapojkarna.

    Tycker det ligger får många tveksamheter för att man kan säga att Google faktiskt premierar varumärken. För sitter jag och spontansöker på olika starka varumärken så ligger majoritet på ett naturligt plan.

    Tror inte Google vill forma superresultat som F-secure’s eftersom det skulle ta bort trovärdigheten både för Google och företagen.

    Men skulle vara roligt att se en liten undersökning på hur mycket yta de olika varumärkena tar upp på förstasidan när man söker på just varumärket.

  10. Hm, jag googlade mitt företagsnamn JTB World och fann att 9 av 10 på förstasidan var direkt till mina sidor. I detta fall kan det ju tyckas att det kanske är det mest relevanta men i fallet med F-secure så tycker jag att 1 av 10 räcker för att ge plats till andra sidor om F-secure.

  11. Rudolf says:

    Framförallt har vi ju själva inte definerat vad ett varumärke är 😉 Bara för att vi tycker att det är ett varumärke behöver det ju inte betyda att det är det.

    Jag tror inte heller som du pekar på att man får en fördel vid mer generiska ord, som tex antivirus. Det verkar som om denna dopningen är begränsad till varumärket.

    Likaså BP, de är ju knappast ett varumärke i Sverige men surfade via ett engelskt IP med engelska som språk, ja då får du nog ett annat resultat.

    En undersökning blir rätt subjektiv faktikst men det går kanske att begränsa den på olika sätt och på så sätt göra den mer relevant. Jag tror dock att det pågår varumärkesdopning på olika sätt i Google.

  12. Daniel Norin says:

    Tror att Microsoft. SAS, Sony,Panasonic, Dell osv säger självt att de är starka varumärken 😉 Kanske får lägga in en mikroformats tag att det är en varumärkessida som har att göra med 😉

    Det här är ytterligare bara en tro om Google som sprids runt utan att det har konkreta bevis. Starka varumärken brukar ofta ha många subdomäner och snarlika domäner för t.ex dotterbolag. Dessa rankar också högt. Sony är ett exempel.

    BP slog jag faktiskt på engelska Google och resultatet är en fröjd för ögat (kanske inte för BP) och så långt ifrån F-secure man kan komma kolla även BP’s SEO kraft så förstår man att det inte är en domän att leka med heller 😉

    Nope det var inte för att bevisa att man får fördel på vissa generiska namn utan att hur varumärket som ligger högst får för sökresultat när man söker på just det varumärket och det blev ju normalt.

    Google kommer aldrig bli 100% rättvist så är det och själv har jag den starka “tron” att Google inte vill försätta sig i en “köpt” position med sökresultat och det här är ytterligare ganska taget i luften som med många andra Google rykten o oklara mönster.

Trackbacks

  1. […] publicerade just ett inlägg på Disruptive.nu – “Håller Google på att Tappa Minnet..?” – där han skriver: “Världen behöver […]

  2. […] om dopade sökresultat Dieter Kalisch 8 Oct, 2010 Tags: Henrik Backman Martin Ingemansson Mats Wallberg Michal […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+