Idag skulle jag till Bromma och springa i köksbutiker, behövde inspiration till mitt kök jag tänkte köpa i höst. Mellan träning och allt annat jag ville göra av min Lördag insåg jag att det blir nog inte tid att göra kantarellmackor till lunch utan jag måste nog ta något på språng i Bromma för att hinna innan butikerna stänger. Jag såg att de hade öppnat en Max, snabbmatställe och det fick det bli Max. Jag blev lite tveksam när jag såg kön men tänkte att det ändå är ett snabbmatställe. På tio minuter hinner jag inte bli mataggressiv och min Padda var med så jag hade sällskap. Det var en grov missbedöming. Det tog nästan 40 min innan jag hade maten på brickan. Under denna tiden insåg jag att det finns många fler, som har en mycket värre mataggressivitet än vad jag var. Stämningen i kön var långt ifrån skön.
…men det fanns ännu fler mataggressiva Maxkunder, fast någon annanstans…
Paddan höll mig sällskap och jag läste i mitt Facebook flöde att Andreas Ahlenius, hade en liknande Max upplevelse som jag, fast på någon helt annan Maxrestaurang. Två människor, olika ställen men nästan samtidigt var vi mataggressiva på Max och vi möts i sociala medier(Bilden är skärmdumpad på kvällen)
En av mitt livs snabbaste Gillningar kan jag säga. Jag fick uttrycka min frustration över Max Svikande av sitt Marknadslöfte(snabb mat), när Max medarbetare mest verkade fokusera på problemet istället för att berätta för mig att det var up shit creek, på deras restaurang, så jag kunde fatta ett annat beslut.
Det Grundläggande Marknadslöftet blir bara viktigare i vår Nya Värld
Människor har såklart alltid uttryckt sitt missnöje för de som är nära men idag kan alla lyssna och påverkas genom det som allmänt kallas sociala medier. Idag lyssnar inte 3 vid fikabordet, idag lyssnar 300 personer, som dessutom kan välja att sprida detta vidare. Ovanstående statusuppdatering lästes kanske några hundra personer och flera av dem tror nu att Max är snabbmatsbranschens Skölpadda. Det kvittar liksom att alla burgare görs på beställning eller att det koldioxidkompenseras. Misslyckas man med det Grundläggande Marknadslöftet, kvittar allt annat du gör, inkl ursäkten efteråt. Ursäkten är artig men det ändrar inte på Max nya position som sköldpadda i mitt och Andreas huvuden. Action Speaks Louder Then Words.
Så vad skall man göra?
I Max fall så borde man skrivit ett stort anslag vid dörren, att det var strul och att man kunde förvänta sig dubbelt så lång leveranstid. Då kunde jag gjort ett val och bestämt mig för att gilla läget, eller gått någon annanstans. Att helt enkelt justera mina förväntningar innan jag valde att konsumera deras marknadslöfte.
Problemet är mer komplext än så, då ovanstående händelse är för ett företag. Grejen är det att när du kan dela dina upplevelser som sociala medier medger, så ökar ju värdet på pratat dramatiskt jämfört med ett analogt prat. Så många fler konsumerar, påverkas och agerar på detta pratet. Det sänker värdet på ditt företags skrikande i gammelmedia, när folk säger att du sviker ditt grundläggande marknadslöfte. Man lyssnar på ditt skrik och tycker bara du ylar och att du lovar runt men håller tunt.
Denna förändring kräver mer fokus på interna processer för att marknadslöftet skall hållas, alltid. Det finns ingen plats för att bara hålla det i 99 fall av 100. Den sistnämnda personen berättar inte för tre personer, han berättar för 300 personer eller kanske 3000, precis som Andreas ovan och jag här. Vi berättar vår historia om Max och ändrar på Max verklighet. Denna berättelsen sänker avkastningen på investeringar i Gammelmedia. Du måste dega mer, för att nå fler, för att fler och fler, väljer att ignorera dig. Dina “kunder”, de vet att “Action speaks louder then words” och du är bara en fånig gaphals som medger en kisspaus i väntan på 22 nyheterna på TV4.
Du som känner dig skeptisk kring Sociala Medier och spridning
Gör det med god anledning tycker jag. Gamelmedia håller oss fortfarande i ett hårt grepp. Att ställa sig och yla i reklampausen i TV4, innan 22Nyheterna, är fortfarande effektivt. Jag vill dock uppmana dig att läsa en bok, “The Cluetrain Manifesto“. Du får gärna fortsätta skrika i Gammelmedia men när du läser denna boken kommer du också inse vilket marknadsfönster som öppnar sig. Det är fortfarande ganska litet och dysfunktionellt men inom 10 år, kommer det ändra på den verkligheten du lever i, helt. Vill du verkligen inte surfa på den vågen istället för att översköljas av den?
Uppdatering: Max erbjöd mig presentkort för att prova deras tjänst igen då bad jag dem donera den slanten till svältkatastrofen som pågår på Afrikas Horn och Alexandra ,PR-kordinator på Max donerade då 400 SEK till Afrika
Jag är iofs inte beredd att hålla med om att Max löfte är snabb mat även om jag håller med om slutsatserna. Max löfte är ju snarare långsam mat men du drar paralleller till McDonalds och Burger King eftersom det är hamburgare det pratas om. MD och BK har lovat snabbmat och kan man inte få snabb mat där är något fel, Max å andra sidan har ju faktiskt lovat att det ska ta tid – det är väl deras huvudbudskap till och med: Vi tillagar efter att du beställt.
Magnus: De vill nog jämföra sig med Sibylla och gatukäksmat är snabbmat!
Jag känner igen det här. Här i Linköping finns det en McDonalds-restaurang som jag numera undviker. Trots att man kommer med bil kl 19 på kvällen och tar Mc Driven så tar det en mindre evighet att få sin mat. De har två vänterutor som nästan alltid nyttjas av väntande kunder. Som mest har jag sett 8 bilar som väntar på mat tillsammans med mig. Det inkräktas ständigt på den intilliggande bensinstationens parkeringar. Visst kan det vara svårt att veta hur högt tryck det kommer vara, men om de kollar sin försäljningsstatistik så borde de kunna planera tillagning och personalstyrka lite bättre.
Precis som du säger så kommer nog de som missköter sig få en örfil på sociala medier. Det är så enkelt att ta fram telefonen och statusuppdatera med “Har stått i 30 min och väntat på min mat på Max, skitrestaurang” eller något i den stilen.
Som regelbunden fd bilpendlare mellan Falun och Stockholm kan jag meddela att det är precis lika illa på Max i Uppsala, och nyöppnade Max i Falun.
Jag kan hålla med ovanstående kommentatorer om att man kanske inte profilerar sig som ett snabbmatsställe i sin reklam, men med produkter (hamburgare), inredning/byggnader (disk med flera kassor längst fram, kök där bak, drive through och steril restaurangmiljö för löpande band-ätning), och en generell profil (uniformer till personalen, menyer på ljusskyltar, logga, brickor mm) som är så gott som identiska med McD och BK – blir också förväntningarna därefter. En reklamfilm där någon hinner vika en papperstrana medan han väntar på sin mat kommer inte att ändra på det.
Med det sagt så gillar jag Max: klimatkompensering och klart godast burgare. Hade det inte tagit sån förbannad tid hade jag alltid valt dem framför konkurrenterna.