Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer
Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.
Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.
Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution
Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.
Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring
Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.
En kollega på jobbet tipsade om landsök som också kan ses som varumärke (turism etc). Testa att söks på Finland så får man bilder med fördomar om finnar. Sweden är bättre, det var faktiskt ännu mer blonda tjejer i resultatet tidigare.
Jonas
För Sweden såg sökningen ganska trevlig ut
http://www.google.se/search?hl=sv&biw=1280&bih=581&gbv=2&tbm=isch&sa=1&q=sweden&oq=sweden&aq=f&aqi=g10&aql=1&gs_sm=e&gs_upl=7670l8524l1l8765l6l5l1l0l0l0l167l494l1.3l4l0
Dock är det nog så att det ofta skapas bilder vars filnamn innehåller “sweden ” så det är säkert ganska hög förändringstakt
Även Finland ser ganska snäll ut idag
http://www.google.se/search?tbm=isch&hl=sv&source=hp&biw=1280&bih=581&q=finland&gbv=2&oq=finland&aq=f&aqi=g10&aql=1&gs_sm=e&gs_upl=1328l2321l0l2502l7l6l0l1l1l0l232l721l0.4.1l5l0
Ett exempel är tvåstjärniga restaurangen Noma (känsliga bör kanske inte kolla). Men jag själv skulle ju inte vilja ha sådana bilder dyker upp när folk googlar efter mina rätter. Vet inte om det skadar varumärket så mycket dock, bara mest högst opassande bilder när man är sugen på att kolla läckra rätter.
Ja, lite tragedi där faktikst
http://www.google.se/search?hl=sv&sugexp=kjrmc&cp=4&gs_id=3&xhr=t&q=noma&gs_sm=&gs_upl=&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&biw=1280&bih=552&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi
Tack Victor