Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Har du koll på dina Bildsökningar för ditt Varumärke?

Finn minst tre fel…

Fler märkligheter?

I detta fallet råkar SAS ha samma namn som Storbritanniens antiterroriststyrkor. Kanske inte allmänt spridd kunskap så eventuella googlare kan nog höja på ögonbrynen när man ser denna sökningen.

Såklart är det kanske inte så många som bildgooglar varumärken. Ett eventuellt problem här, skall nog vara på marknadschefens b-priolista. Exemplen är ändå värdefulla. Det är nämligen betydligt lättare att få till en bild att ranka här, tex om någon gör en nidbild. Exempelvis skulle veganer lätt kunna förstöra hela Scans bildsök med bilder från deras slakterier, eller varför funderar inte Svenska Freds att fylla google.com:s bildssök med störtande Jasplan? Ibland krävs det att bara en människa blir tveksam för att stort lass skall stjälpas.

Känner du till några intressanta bildsökningar, lägg gärna en länk i kommentarerna!

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. En kollega på jobbet tipsade om landsök som också kan ses som varumärke (turism etc). Testa att söks på Finland så får man bilder med fördomar om finnar. Sweden är bättre, det var faktiskt ännu mer blonda tjejer i resultatet tidigare.

  2. Christian says:

    Jonas
    För Sweden såg sökningen ganska trevlig ut
    http://www.google.se/search?hl=sv&biw=1280&bih=581&gbv=2&tbm=isch&sa=1&q=sweden&oq=sweden&aq=f&aqi=g10&aql=1&gs_sm=e&gs_upl=7670l8524l1l8765l6l5l1l0l0l0l167l494l1.3l4l0

    Dock är det nog så att det ofta skapas bilder vars filnamn innehåller “sweden ” så det är säkert ganska hög förändringstakt

    Även Finland ser ganska snäll ut idag
    http://www.google.se/search?tbm=isch&hl=sv&source=hp&biw=1280&bih=581&q=finland&gbv=2&oq=finland&aq=f&aqi=g10&aql=1&gs_sm=e&gs_upl=1328l2321l0l2502l7l6l0l1l1l0l232l721l0.4.1l5l0

  3. Ett exempel är tvåstjärniga restaurangen Noma (känsliga bör kanske inte kolla). Men jag själv skulle ju inte vilja ha sådana bilder dyker upp när folk googlar efter mina rätter. Vet inte om det skadar varumärket så mycket dock, bara mest högst opassande bilder när man är sugen på att kolla läckra rätter.

  4. Rudolf says:

    Ja, lite tragedi där faktikst
    http://www.google.se/search?hl=sv&sugexp=kjrmc&cp=4&gs_id=3&xhr=t&q=noma&gs_sm=&gs_upl=&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&biw=1280&bih=552&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi

    Tack Victor

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+