Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Fem saker du kan Lära av Zlatan om Entreprenörskap

I höstas publicerades det två fundamentalt olika biografier om två väldigt framgångsrika men olika människor. Den ena var så klart boken om Steve Jobs liv som gavs ut endast några dagar efter hans bortgång. Den är närmast obligatorisk läsning för alla som vuxit upp med Apple och den IT-revolution som varit en del av allas våra liv de senaste 30 åren. Den är givetvis läsvärd ur ett entreprenörsperspektiv också men av olika anledningar kommer jag inte att blogga om den. Istället vill jag skriva om Zlatans bok. Detta är litet otippat även för mig eftersom jag för det första är helt ointresserad av publiksporter som fotboll och aldrig har gått på en enda fotbollsmatch.

Det var min goda entreprenörsvän Reza som lånade mig boken efter att själv ha sträckläst den. Han sa att jag bara måste läsa den. Tveksamt tog jag emot boken men bara för att Reza var så påstridig och lovade att jag skulle gilla den. Själv var jag skeptisk. Nåväl, två dagar senare var jag överbevisad. Boken om Zlatan var inte bara bra – den var grym!

Boken gjorde mig inte mer intresserad av fotboll men Zlatan som person blev en fascinerande bekantskap och dessutom kände jag att några av hans erfarenheter och tankar också gick att applicera på entreprenörskap. Det var framförallt följande fem saker som jag fastnade för:

1. Stå inte i skuggan av dig själv

I samband med ett klubbyte försökte Zlatan hålla en låg profil och passa in så mycket som möjligt i den nya klubben genom att inte sticka ut. Dessutom fick han inte spela i den position han helst ville och som han visste att han fungerade bäst i. Följaktligen blev hans spel sämre och han beskrev situationen som att “Jag stod i skuggan av mig själv”.

Lärdomen här är att fokusera på att göra det du är bäst på. Om du är en lysande säljare så ska du inte behöva sitta och jobba med en massa administration eller rapportskrivningar. Dessutom ska du inte göra våld på dig själv genom att vara på ett sätt som inte är naturligt för dig. Om du är bullrig, högljudd och entusiastisk försök inte lägga band på dig och tona ner din personlighet även om andra kanske skulle störa sig mindre på dig. Var dig själv och gör det du är bra på! Faktum är att du inte ens ska försöka bli bättre på saker du är dålig på, försök bli ännu bättre på det du redan är bra på istället!

2. Manöverutrymme

Zlatan beskriver många matchsituationer där han är hårdbevakad av motståndarnas försvar. I sådana situationer gäller det att skapa sig manöverutrymme annars kan man inte åstadkomma något. Detsamma gäller i entreprenörskapet. Många gånger hamnar man i situationer där manöverutrymmet är begränsat. Det kan handla om likviditet, konkurrens eller begränsad produktionskapacitet. I dessa lägen måste man försöka ompositionera sig så att man får ett utökat manöverutrymme.

3. Lyssna, lyssna inte

Detta är Zlatans egna uttryck för hur han reagerar när han får råd och synpunkter från omgivningen. Han lyssnar till det som sägs men tar bara till sig det som han själv anser gagnar hans typ av spel. Många entreprenörer fungerar på samma sätt. Det finns alltid människor som har synpunkter på vad man gör och hur det skulle kunna göras annorlunda. Duktiga entreprenörer välkomnar såväl råd som kritik men sovrar sedan hårt för att komma fram till det som dom uppfattar är relevant för just dem och den aktuella situationen.

4. Fokus

Redan som liten satt Zlatan och tittade på videoklipp hur hans idoler gjorde olika dribblingar och dragningar. Han studerade varje liten detalj för att sen öva i timtal på samma rörelser. Hela hans liv handlade bara om fotbollen och hur han skulle förbättra sitt spel. Samma fokus och dedikation finns hos alla framgångsrika entreprenörer. När du drar igång ett företag så är det där du ska lägga all din tid och kraft. Försök inte göra en massa olika saker samtidigt. Varje dag ska ditt mål vara att göra företaget bättre och mer framgångsrikt.

5. Omge dig med rätt människor

En av Zlatans framgångsfaktorer var att han fick en manager vid namn Mino. Att han fick just Mino var kanske mer tur än skicklighet men Zlatan insåg att Mino inte var som andra managers han haft. Tillsammans orkestrerade dom några av dom största spelaraffärerna inom fotbollshistorien. Tillika var det ofta Zlatan själv som visste när han inte längre passade in i ett lag utan att det var dags att gå vidare. Framgångsrika entreprenörer förstår vikten av att omge sig med rätt människor som kompetensmässigt kompletterar dem. Om man inte förstår detta eller saknar insikten om vad man behöver hjälp med så kommer man inte att kunna bli framgångsrik i sitt entreprenörskap.

Avslutningsvis vill jag säga att vi alla kan bli bättre i vårt entreprenörskap och att man ibland kan få tips, vägledning och inspiration från de mest oväntade håll!

About

Peter Sandberg är en serieentreprenör som bland annat grundade Funplanet som var en av Sveriges ledande webbsajter under slutet av 90-talet. Peters senaste projekt är Megalessons.com

Comments

  1. Intressant och rolig vinkel att se på boken men jag kan absolut hålla med fast jag inte lyckades se den vinkeln när jag läste boken.
    Keep up the good work!

  2. Stig Larsson says:

    Intressant syn om Zlatans bok. Vill även minnas att han skriver att pengarna är inte det viktigaste utan det är det andra med fotbollen om att utvecklas och spela rätt. Det kan även kopplas till entreprenörsk där pengar kanske inte är drivkraften i sig utan förändringen och utvecklingen

  3. rudolf says:

    @Stig
    Ja, skapandet och den sociala processen tror jag är väldigt viktigt. Pengar är efter en viss nivå, ett dåligt bränsle

    Btw, jag grym bild på din sida Stig!

  4. Poppe says:

    @Stig Helt rätt, glömde bort att Zlatan sagt så. Är definitivt så med entreprenörer.

  5. Reza says:

    Kul att det blev en bloggpost 😉
    Det största jag fick ut av boken: http://www.youtube.com/watch?v=tP1to2CFhp8

Trackbacks

  1. […] från Disruptive.se, kan du läsa här i sin helhet Den handlade om 5 saker man kan lära sig av Zlatan när det gäller […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+