Tore berättar hur du gör för att testa din affärside innan du väljer att satsa på den i denna två minuters videon!
Glöm inte”Kundens Plånbok ljuger aldrig”
Allt om Entreprenörskap, Internet och Sociala Medier
Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.
Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.
Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.
Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.
Intressant, men jag har två frågor. För att veta om någon verkligen skulle köpa din produkt så måste ju kommunikationen syfta på en färdig produkt (då jag antar att allt som inte är en komplett produkt inte blir en riktig värdering på din affärsidé).
Så om de betalar, vad levrerar man då (då man förmodligen inte kan leva upp till det man marknadsför)? Och hur hanterar man detta enligt de lagar som finns för marknadsföring?
Och man inte syftar på en färdig produkt så blir ju inte återkopplingen helt sann? Jag menar att om man gör en ‘limited edition, beta, pre-launch product, etc, så vet man ju atttest benägenheten är stor hos vissa målgrupper, men köpbenägenheten efter deras s.k test period är annorlunda.
Så lite catch-22, eller?
paul
Det finns en ganska lång diskussion i facebook gruppen som besvarar din fråga.
https://www.facebook.com/entreprenorskap
Tyvärr kan man ej länka direkt till diskussionen men du kan scrolla lite så hittar du inlägget i timeline och kan läsa kommentarerna.
Paul,
Du har helt rätt i att det är den färdiga produkten som ska marknadsföras. Annars blir det inte, som du säger, ett pålitligt test.
Om det är en produkt/tjänst som man inte kan tillhandahålla utan större investeringar (i tid eller pengar) kan du skicka ett brev till dem och förklara att det var ett test. Om du skäms över att ha lurat dem kan du skicka med en present av något slag. Du tar givetvis INTE betalt för tjänsten. Kunden kommer alltså aldrig att betala för något som du inte kan tillhandahålla.