Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Skit i Sociala Medier, satsa på Google

Tillhör du de Entreprenörer som funderar på att starta ett företag som har med sociala medier att göra? Jag tycker det är trevligt att du funderar på att starta bolag men jag skulle önska att du tänker på inriktningen en gång till, för jag tycker du skall satsa din tid och resurser på Google , istället för det sociala ekonomin. Bilden nedan förklarar enkelt varför:

Källa

Så varför skall du satsa på Google kortet?

  1. Det är många gånger fler pengar i systemet!
  2. Det växer fortast. Kolla riktningskoefficienten för Facebooks kurva. Den är inte alls hög som Googles.

Detta betyder, sett med entreprenörsögon att det är mycket lättare att klara sig i Googles ekosystem. Det finns mycket mer stålar vilket säkerställer att det är sannolikare att några av dessa stålar hamnar hos dig. I ett större ekosystem är det också lättare att hitta en nisch som är tillräckligt stor för att överleva i. I ett litet ekosystem är nischerna för små, du arbetar ihjäl dig samtidigt som du svälter ihjäl. Ger du dig på de stora delarna av systemet finns det redan drakar där som du måste slåss mot vilket kräver stora resurser.

Lägst hängande frukten i Googles ekosystem

Är inte SEO utan PPC. Tillväxten i Adwordssystem är brutal, kring 30% per år. I sverige finns det många företag som redan jobbar med denna produkten men jag hade gett mig på den i alla fall. Systemet utveckals hela tiden och marknaden kommer diffrentieras mycket mer än vad den redan har gjorts.

Jag upplever att marknaden för SEO blir tuffare och tuffare. Inte från ett kundperspektiv men Google håller verkligen på att skruva åt de som jobbar med SEO,  Kompetensbristen inom SEO är också stor Det gör det mycket svårare att skala din verksamhet om du jobbar med SEO nischen. Jag skulle vilja påstå att det är inga problem att få kunder inom SEO men att verkligen leverera till dem är mycket svårare.

Sälja spadar till guldgrävarna

Idag ställs tiotusentals människor som jobbar med Google för helt nya problem som kräver mycket manresurser för att lösa. Det kan vara samla data, outreach, content, rapportering, kvalitetsäkring och mycket mer. Det jag ser är att sakta men säkert börjar processer som mer liknar de processer som man har i industrin ta form. Precis som i bilindustrin där det finns många aktörer som leverar olika typer av lösningar till produktionen, så ser jag marknaden för digital marknadsföring utvecklas. Tekniken möjligör att vi skalar våra processer som aldrig förr men någon måste bygga alla dessa verktyg, så varför inte du!

Samma påstående gäller för sociala medier också men hur skall du få avkastning på ett verktyg som kostar en hel del pengar som måste säljas i en ekosystem som är mycket mindre än Googles? Risken är högre, avkastningen lägre, säljprocesserna längre

Så tänk ett varv till, om det inte är i Googles ekosystem du skall etablera dig!

 

 

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Jonas says:

    Spot on Christian, håller med dig i varenda ord!

  2. nolingo says:

    Intressant tanke. Utmaningen är nog för de flesta att “Google känns så stort” som en ocean jämfört med de övriga “kanalerna” som känns mer avgränsade och enklare att förstå. Men sett tilll den stora bilden så tror jag att du är rätt på det. /P

  3. Christian says:

    Ja,Du har en poäng Peter googles system är väldigt svåröverskådligt. Facebook är lättare att ta på, eller i alla fall uppleves lättare.

    Sedan matas vi också med en bild på sociala medier, om sociala medier, det påverkar människor väldigt mkt.

  4. Pål says:

    Selv har jeg opplevd kraften i Google, med rundt 80 prosent av mine besøk fra organisk søk. Er klar over at dette er en noe annen vinkling enn det du er inne på, men det illustrerer styrkeforholdet.

  5. Gustav says:

    Håller med,
    för oss som kör många digitala kampanjer för många olika kunder är nästan alltid Google kärnan i kampanjen och Facebook för det mesta ett komplement.

    Facebook är ofta väldigt kostnadseffektivt för långsiktig branding, men för direktreklam när man vill ha konverteringar på studs så är Google klart bäst.

    Det har ju också kommit utvecklad funktionalitet i Googles gränssnitt för att skapa och kontrollera kampanjer på YouTube, vilket gör det ännu mera attraktivt att lära sig detta system.

  6. rudolf says:

    Pål

    Du är spot on.

    Möjligen skulle jag ge dig rådet att försöka diversifiera lite. En av de faktiksta nedsidorna med Google är att de kan vara en nyckfull älskarinna!

  7. Daniel Norin says:

    Wohhoo sånt här gillar vi som är så inrutade i Googles ekosystem 😉

  8. Pål says:

    Jeg tar imot rådet med åpne armer, Rudolf!

  9. Är inte säker på att PPC i dagsläget är lägre hängande frukt än organisk sökmotoroptimering. Visst finns det mycket pengar i systemet, men det kostar också redan från första klicket, medan man kan jobba mot det organiska och testa sig fram enbart genom att lägga ner tid och vad det kostar att skapa innehåll och länkar. Men det var mycket tänkvärt i inlägget.

  10. rudolf says:

    Tack Jakob

    Tid är pengar, tänk på det…

  11. henriq says:

    Jag tror att om man kan se Googles tjänster i rätt kontext – din egen, eller en (potentiell) kund och nyttja det som erbjuds, så kan man komma väldigt långt och leverera väldigt mycket.
    Det finns många fördelar med Google, sen får man givetvis se till den kontext man lever och verkar i – det kanske är i andra världar man kan leverera/producera (Facebook, Azure, etc) för de behov som efterfrågas.

    Skulle vara intressant att se vilka behov ett nystartat företag har och hur dess behov förändras med tiden och kanske framförallt med tillväxten i form av medarbetare. När når man brytpunkten från att kunna köra vilken tjänst som helst till att vilja centralisera a la traditionell IT-organisation.
    Är trenden idag att pendeln, i de mer traditionella företagen, slår tillbaka och att man tillåter medarbetarna att nyttja publika verktyg (SaaS), på samma sätt som diskussionen går kring Bring your own device -> alltså “Bring your own (Software as a) Service”?

    Personligen håller jag med inlägget att man kan komma mycket långt med Googles utbud av tjänster även på sikt och i takt med att ens versamhet växer.

  12. Rasmus says:

    Att alltid finnas där mest pengar är i omlopp borde vara A och O för de flesta. Man kan säkert blir framgångsrik genom att satsa på sociala medier men här i Sverige känns marknaden för det en aning tunn. Google däremot erbjuder en rad olika tjänster och lösningar som man kan ha stor nytta av och det vore vansinnigt att förbise detta. Jag är inget större fan av sociala medier i största allmänhet så det kändes riktigt skönt att läsa ett sånt här inlägg för en gångs skull.

Trackbacks

  1. […] Mitt råd är att först lägga allt krut på Google och vänta med marknadsföring i sociala medier. Du får mer för dina pengar inom SEO och Google är en betydligt större ekosystem. Mer om detta finns att läsa på Disruptive.nu. […]

  2. […] av flera branchkollegor till mig. Christian Rudolf skrev för nästan exakt ett år sedan att man ska skita i sociala medier och istället befinna sig i Googles […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+