Internet handlar om kommunikation och det finns ett flertal “system” för kommunikation på internet. Facebook och Google är exempel på två sådana system. Min tes för vår nya värld är att bra kommunikation bygger större värden än någonsin. För att du skall lyckas med detta värdeskaparandemåste du förstå systemen på djupet. Är det så att din viktigaste väg till marknaden är Adwords, då måste du som ägare/manager förstå Adwordssystemet på djupet så att du kan se till att bygga upp komparativa fördelar, för dig och ditt företag. Du kan såklart fortfarande betrakta hela internet som ett stort distrubutionssystem och bara spruta ut ditt budskap och betala de inkommande fakturorna. Skalfördelarna med denna strategi är stora men vill du muta in ett territorium, på en plattform nästan utan trösklar(internet) måste du nog kamma till dig och börja bygga upp komparativa fördelar, i de olika kanalerna. Dagens lästips handlar om hur du bättre kan förstå de olika delarna, så du kan börja bygga fördelar för dig!
Böcker du du bör läsa om Internet
Quality Score in High Resolution av Craig Danuloff Denna boken handlar om hur Adwords och Quality Score funkar på djupet. Det är inget för nybörjaren utan du bör ha kört några kampanjer med +100KSEK i spend i månaden. Jag skulle vilja gå så långt som att säga att även om du jobbat PPC i flera år så har du en hel del att lära av denna boken. Det jag hade mest ut av var att jag fick många fler aspekter på konceptet “Quality Score” och jag upplever också att jag lärde mig hur man skall tänka strategiskt för att uppnå konkurrensfördelar genom Adwords. Detta är en av de dyraste böckerna jag köpt. Jag tror priset är kring 100 USD. Den är värd det.
Smashing WordPress av TDH Reklam är faktikst bara en bråkdel av internet. Användare vill upptäcka nytt innehåll och alla företag bör omgående sätta igång och utforska detta med innehåll. Publicering av information kommer bara bli viktigare och viktigare och jag vill hävda att WordPress står i centrum av detta. 15% av de största sidorna på internet körs på WordPress. Oavsett vilken inriktning du har, bör du förstå wordpress. Det är min uppfattning att WordPress är internetkommunikatörens schweiziska armekniv. Den behållningen jag hade av denna boken är att jag förstår bättre hur WordPress ser ut under huven. Boken innehåller en hel del kod men det är inget du bör avskräckas ifrån. Snarare inspireras av. Att lära sig kod även när man jobbar med komunikation borde ingå. Boken är skriven av en svensk som heter Thord Daniel Hedengren och du hittar honom här på twitter
Smashing WordPress Themes av TDH Anledningen till att jag började läsa denna var att jag kollade en hel del på att bygga länkar via WordPressthemes. Boken är lite överkurs då den handlar väldigt mycket om struktur av themes. och inte alls om länkar. För mig som vill fördjupa mig i WordPress är det dock ett måste. Om du gillar Smashing WordPress så läs även denna. Om inte, gå vidare till Quality Score då jag tycker den boken är den viktigaste i denna posten.
Search Engine Optimization Secrets av Danny Dover. Faktum är att jag inte är så förtjust i SEO böcker. Nästan alla jag har läst känns som de är skrivna av en inhouse SEO.are vars enda ändring de får lov att göra är att ändra titeln på en url. Det är inte de källorna som du vill använda för att göra SEO. Dannys bok är lite annorlunda strukturerad. Den är nästan som en läkarbok. Du har ett symtom, du kan slå upp det symtomet och då hittar du ett sätt att bekräfta det symtomet och en att göra lista för att fixa det. Som en stor samling bloggposter med temat “how to”. Jag gillade det. Även nybörjare har behållning av denna boken då den är välstrukturerad och man behöver inte läsa den från pärm till pärm.
The linkbuilders Guide to Better, Faster Stronger Linkbuilding Campaigs av Citation Labs. Länkar är internets blodomlopp. Utan länkar stannar internet och förvandlas till kabeltv. Länken är bara en hänvisning, precis som de hänvisningar du skrev i din uppsats på Universitet ändå har människor och företag stora problem att förstå dem. Länkar har varit här i 20 år nu men ändå har så fattat länkar. Den viktigaste boken i ämnet länkar är Cluetrain Manifesto som diskuterar länkar utifrån perspektivet av hur de förändrar vår verklighet, våra affärer och vår kultur. Denna boken kommer faktiskt god tvåa. Den diskuterar hur du genomför länkkampanjer till kommersiella sajter vilket är den svåraste formen av länkbyggande. Vill du förstå vad som driver internet frammåt är detta en mycket bra bok. Den är praktiskt och du kan börja använda kunskapen direkt, givet att du har en websida. Det boken inte fixar åt dig är det hårda slitet du har framför dig. Länkar är som sälj, ett hårt jobb, även om du har en bra produkt. Jag skulle säga att boken garanterar dig sömnbrist. Boken är inte så billig, 67 USD men värt varje dollar. Den är skriven av en person med mycket erfarenhet.
Bra lista! Man blir inspirerad att köpa. Den första boken kostar $149 vilket ju är lite fascinerande i sig.
Ja, det är lite ovanligt och jobbar man PPC är den värd varje krona!
Det blir att lägga en beställning på Amazon. Mycket bra tips Rudolf!
Jag har Danny Dovers bok hemma, men har inte tagit mig tid att läsa den än.
Skulle du säga att det är värt att läsa igenom hela boken även fast den kanske fungerar bäst som uppslagsbok?
Beror lite på din nivå men om jag generaliserar lite, Ja
Ok, tack för svaret. Och tack för de andra tipsen!
Fredrik:
Läs den och berätta vad du tyckte!
Bra boktips! Jag köpte The linkbuilders Guide men har inte börjat läsa än.
Kristoffer:
berätta gärna vad du tyckte om den!
“Böcker du du bör läsa om Internet” borde kanske mer heta “Böcker du du bör läsa om SEO” :p
Bästa två böckerna jag läst i detta ämne är ca$hvertising och 4 hour work week.
Om man inte läst dessa tidigare så har man missat mycket 🙂
mrF
Jag håller inte riktigt med om det.
Bok 1 är om SEM och för alla företag på internet är SEM viktigt
Bok 2-3 handlar om publicering och innehåll och hur det bör funka för att du skall få max ROI på dina investeringar online
bok 4 SEO
Bok 5 är om länkar och det är SEO men den handlar om de länkarna som drar trafik till din sajt så du kan lika gärna läsa den om du är intresserad av marknadsföring.