Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Amerikabrevet: Realtidsekonomin

En reflektion från Silicon Valley och det jag arbetar med härborta i BootstrapLabs, och kring alla de nya startups vi träffar varje vecka;

I en Internet uppkopplad värld med Sociala nätverk, Social webb som består av en konstant (dubbelriktad) realtidsström tror jag också är ett nytt ekonomiskt fenomen, som jag vill kalla “realtidsekonomin”, där ord som konsument faller platt, då få bara konsumerar.

I Realtidsekonomin har vi ett konstant flöde av information, och innehåll skapas och delas när och där det händer. Det skapar helt nya utmaningar kring hur vi skapar affärsmodeller kring innehåll. Stora mediaföretag med övertag på distributionsvolym och stora säljorganisationer tappar sitt övertag, samtidigt som det faktum att distribution blir ett commodity, gör det svårt för små aktörer att skapa intäktsströmmar (med traditionella affärsmodeller).

Vad som krävs för att matcha denna realtidsekonomi är också innovation kring affärsmodeller, dagens annonsnätverk har tagit ett stort steg från ren Display advertising (som TV och tidningar), till en värld där man kan spåra och mäta på helt andra sätt (även om traditionella mediaköpare ej tagit detta till sig ännu i större utsträckning).

Det man får fråga sig hur ser ett annonsnätverk ut i realtidsekonomin? Det kanske är detta som Twitter håller på att lösa. Vem vet, men det skulle vara min gissning.

Utöver annons och media landskap, så påverkar realtidsekonomin, alla online relaterade verksamheter och även traditionella verksamheter. Man kommer att behöva vet hur konsumenter, kunder, leverantörer, interagerar med sitt företag i real-tid, och det går bortom analysverktyg för sociala medier. Man behöver bygga “dashboards” och verktyg där man i realtid kan följa key metrics för sitt företag efterhand som det sker, och ej gamla data warehouse modeller.

Internet, SaaS m fl företag bygger idag in detta i sina system från start, och investerare här i Silicon Valley bedömer investeringsobjekt efter hur väl de jobbar med metrics. Men etablerade företag har ej tillgång till denna typ av verktyg (trots avancerade rapport och BI system), och hamnar än mer efter i denna utveckling.

I realtids ekonomin handlar det om att alltid kunna spåra interna och externa dataströmmar (“big-data”) och i realtid värdera hur det påverkar sin egen organization. Så uppmaning och fråga till  läsare här, hur relaterar detta till era etablerade företag eller era startups?

// @nicolaiwadstrom – nicolaiwadstrom.com – bootstraplabs.com

About Nicolai Wadstrom

Nicolai Wadstrom is a serial entrepreneur. He started his first company in 1995, and have been starting and running a number of companies since then, ranging from enterprise software, computer games, internet, media and professional services.

Founder of Internet and software consulting companies. Founder of ECM sotware company and Data integration/EAI software company. Software architecture and project management for major companies like IBM, Orange. Angel investor and advisor to Internet, SaaS, software companies. Founder, adviser and investor in public Internet and mobile companies.

His focus is on technology related business and Telecom, Internet, Media and Entertainment (TIME) sector in particular. He has experience from startup companies and technology and consulting for some of the major brands.

About

Nicolai Wadstrom is a serial entrepreneur. He started his first company in 1995, and have been starting and running a number of companies since then, ranging from enterprise software, computer games, internet, media and professional services.

Founder of Internet and software consulting companies. Founder of ECM sotware company and Data integration/EAI software company. Software architecture and project management for major companies like IBM, Orange. Angel investor and advisor to Internet, SaaS, software companies. Founder, adviser and investor in public Internet and mobile companies.

His focus is on technology related business and Telecom, Internet, Media and Entertainment (TIME) sector in particular. He has experience from startup companies and technology and consulting for some of the major brands.

Comments

  1. Christian R says:

    Alla system finns för att aktersegla de “gamla” mediabolagen (google och fejjan är det mkt svårare att aktersegla) och i och med det, kommer det hända. frågan är bara vilken aktör som hjälper företagen med detta.

    De gamla bolagens fördel är att de är en “quickfix” Att skaffa sig rätt trafik, mer naturligt är ofta något som involverar flera avdelningar på företaget, cms(teknik), kommunikation för att kommunicera värde, marknad då du faktikst skall köpa billig men rätt trafik till ditt innehåll.

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+