Idag har jag tur! Av en slump, redan innan jag gått upp, såg jag en ganska ny video av Seth Godin. För er som inte vet det är Seth Godin en av individer som jag inspireras av. Anledningen till det är att han delar med sig av kunskap man inte finner i böcker eller på universitet. Han sminkar heller aldrig grisen utan berättar om pudelns kärna, även om just den vetskapen, inte alltid är skön höra. I en värld av bullshit ,snuttifiering och självutnämda experter är det en befriande röst.
Jag hade tur för att just idag, kunde jag bara gå upp, sätta på en panna kaffe, luta mig tebax i soffan och lyssna på Seth. Det är inte säkert du har samma tur men ikväll, när det är tyst, så kan du gå tebax till denna videon och börja lyssna. Jag tror du kan se din egna affär förbättras, oavsett om du är anställd och vill förändra ditt liv, eller om du är företagare som vill bli bättre, när du sett denna videon.
Seth säger många intressanta och tänkvärda saker i denna videon och jag tänker plocka fram de tre sakerna jag finner mest intressant.
1. “Put yourself in a place where you can get rejected” för det är i det ögonblicket du lär dig väldigt mkt om kunden och din affär.
2. Ett tema i videon är att det inte är nyttan av din produkt som styr framgången. En minst lika viktig faktor är hur de som köper in din produkt till företag är. Få köpare av tjänster tänker nytta, de tänker mer “Tar jag en risk när jag köper denna?”, “Min chef tycker detta är oviktigt” och dessa inköpare, definerar din succe väldigt mkt mer, än nyttan av din produkt.
3.Vad är din historia och när berättas den, om den ens berättas?
Såg din tweet tidigare idag om Seth, har sett den tidigare men måste se den igen. Tack för remindern 🙂
Jag följer själv Seth och gillar hans blogg men skulle, tvärt emot, snarare säga att informationen han delar är exakt den som man finner på universitet, kurslitteratur och “sunt förnuft”. Han plockar en grundidé från en modell, skalar bort så mycket som möjligt och lägger sedan på ett intressant exempel.
Ett inlägg skulle kunna vara den klassiska SWOT-analysen som all kurslitteratur inom marknadsföring nämner i förbifarten. Där kan Seth plocka ut S (strengths), förklara varför det är viktigt att fokusera på det man är bra på och ge ett exempel på hur ett företag prioriterade om och blev framgångsrika. Ett annat inlägg kan handla om alternativkostnad varpå han ger ett exempel med att det är billigare att tanka lite dyrare lokalt än det är att köra längre för att tanka till en lägre literkostnad.
Tack för tipset om videon, tyckte att det var intressant och gav lite ny inspiration!
Tycker videon va riktigt bra. En del av sakerna han berättar om är ganska självklara, men det får en att tänka till, vad kan jag göra? Gäller detta mig etc? Sen att få exempel om företag som har lyckats är alltid inspirerande.
Mycket sevärd video