Rent ekonomiskt kan bloggande framstå som en mindre bra affär. Inte för att det kostar så mycket pengar utan för att det kostar tid. Den ekonomiska nyttan kan också vara svår att mäta. Det är inte alltid du kan koka ned en komplex säljprocess till ett formulär. Men för nya företagare och entreprenör så tror jag nyttan av bloggande, kokar ned till en gammal entreprenörssanning:
“Människor köper dig, först, innan de köper din produkt eller tjänst!”
Det är troligen en anledning till att jag har lätt att få kunder. Om sälj är motorn i företagande så är förtroende bensinen i din säljmotor. En välbesökt blogg har varit en del av mitt förtroendekapital.
På internet kan du få saker att skala som aldrig förr. I den gamla eran av massmedia och massproduktion krävdes det ofta stora mängder kapital för att skala din affär. Det är inte billigt att bygga en pappersmaskin och sedan fälla och transportera galet många granar till denna, därefter sälja dina kokade granar på en global marknad. Kommunikation har också varit dyrt. Mediabolagen har tagit bra betalt för att sälja eyeballs under industrialismen.
Hur många skapar jag förtroende hos?
Jag är inte superaktiv. Det senaste året har det blivit 2-3 poster i månaden. Just nu är det dessutom sommar och alla kollar mot Visby denna veckan. Ändå är det tusentals personer hos mig varje månad och “umgås” med mina tankar. Nedan har ni en skärmdump från de senaste 30 dagarna. Normalt är trafiken dubbelt så hög.
Bloggande som Sälj
Som ni fort kan räkna ut, skalar jag min förtroendeskapade process som få andra. Men förtroende är inte en avslutsmaskin. Du kan inte sitta hemma vid ditt köksbord och publicera dig till framgång och tro att kunderna kommer till dig. Bloggande handlar om förtroende, medvetande och branding, inte avslut. Du måste hitta ett annat sätt att få kunderna att skriva på dina avtal.
Nedan ser du en bild av en säljprocess. Bloggande är en aktivitet du finner i de fyra översta lagren(de ljusröda). Bloggande är bara en del av säljprocessen och har du inte löst avslutsproblemet, kvittar faktikst ditt bloggande. I alla fall om målet med bloggande är att sälja mer.
Sälj är ett hårt jobb och vill du använda bloggande som sälj, är det också ett hårt jobb. Jag har dock gjort det lite lättare för dig genom att skriva denna guiden för hur du når framgång med entreprenörsbloggandet, med en rimlig tidsinsats. Glöm inte att om du nu gör detta, höra av dig till mig och berätta din historia.
Även jag hänger på nätet dels i form av Tillväxtverkets blogg Ambassaden som Ambassadör för kvinnligt företagande, men också via egna kanaler bloggar jag för alla mina kvinnliga kunder som arbetar med landsbygdsturism. Har inte annonserat annat än på Facebook för några hundralappar. Det andra sköter bloggen för min del