Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Branding, ett måste i en värld av brus & förtroendebrist

branding

Vem skulle du köpa av?

Varje dag sänds det 400 miljoner Tweets

Varje sekund laddas det upp 48 timmar video på Youtube

Varje sekund skapas det 600 websidor

Jag kan fortsätta rabbla data men det är poänglöst. Min poäng har gått fram. I vår tid är bruset högre än någonsin och pengar kan inte äga alla kanaler till kunden längre. Enda lösningen på detta problemet är att stå för något och att uppfattas på ett visst sätt, väldigt fort, sedan fortsätta ha den positionen i människors sinnen. Inom marknadsföring kallas detta branding och internet har ökat viktigheten av branding, mycket.

Branding är något jag inte i normalfallet skriver om men i takt med att Googles algortim blir mer och mer skev mot varumärken, kan branding inte ignoreras för de som jobbar SEO. Redan 2008 sa Googles dåvarande VD, Eric Schmidt, följande:

“Brand affinity is clearly hard wired,” he said. “It is so fundamental to human existence that it’s not going away. It must have a genetic component.”

Tidigare i sommar har det varit en  en mycket stor uppdatering i Google, det är tydligt, att varumärken, är vinnaren i denna uppdatering. Sedan 2008 har Google skruvat på sina system, så brands, skall få mer och mer synlighet. Den pågående uppdateringen lär inte heller vara den sista i Googles favorisering av brands.

Men det är inte pga Google som brands är viktigt

Det har alltid varit så att fantastisk kommunikation, bygger enorma värden. Det enda som hänt är att internet har gjort detta ännu mer sant. Internet skalar kommunikation som aldrig förr i mänsklighetens historia. Aldrig tidigare, har möjligheterna till fantastisk kommunikation varit större.

Det är nämligen så att alla dessa delningar och Tweets måste innehålla något. De innehåller redan såklart personliga uppdateringar och berättelser men om du bestämmer dig, för att vara fantastiskt mot en viss målgrupp, så kan du skjuta in ditt budskap, i deras berättelser. Deras berättelser blir bättre och din problemlösning skalar bättre och bättre. Fantastisk kommunikation bygger värde för alla inblandade, för avsändare, mottagare och personen som berättar.

Hur bygger man ett varumärke?

Jag är nog inte rätt man att berätta detta. Jag tror inte heller det finns en magisk formel som löser detta problem för dig. Däremot tror jag det finns tre enkla frågor, som kan hjälpa dig i din färd mot fantastisk kommunikation. Svaren måste du tyvärr leta själv efter.

  1.  Vilka är de kunder vi vill ha?
  2. Vilka är dessa kunders prioriteringar/problem och vilka värderingar bär de på?
  3. Vilka är vi och hur kommunicerar vi på ett sätt så att dessa kunder förstår att vi är om möjligt än mer passionerade än våra kunder i dessa värderingar.

Råd från en Brandingtalang

magnus-brathMagnus Bråth är en känd Svensk sökmotorkonsult som driver Brath AB. Jag tycker Magnus är en av de som är absolut bäst på branding i SEO branschen. Så jag ställde några frågor till Magnus om hans tankar kring brandingen av honom själv och hans företag.

CR: Branding, är det en medveten aktivitet för dig och Brath AB?

MB: Ja, det är det helt klart. Jag lägger en hel del tid på det själv och vi är alla ganska noga med vad vi gör och säger. Det går hela vägen från vad vi kommunicerar till våra kunder till när vi köper reklam. Det sistnämnda är ganska ovanligt men vi gör det när det passar bra.

CR: Hur vill du bli uppfattad och vad gör du för att människor skall uppfatta dig på det sättet?

MB: Vi ligger i toppen när det gäller kvalitet i branschen och vi vill gärna bli uppfattade som bäst på det vi gör. Ett av de främsta verktygen för att nå dit är att vi är så ärliga och öppna det bara går. SEO-branschen är en svår bransch, den har inte funnits särskilt länge och förutsättningarna förändras i takt med sökmotorerna. Det gör att det finns ganska många experter utan torrt på fötterna, vi vill skilja ut oss från dem genom att visa att vi vet vad vi pratar om.

CR: Du är väldigt aktiv i sociala medier och bloggande. Är det en viktig ingriediens för dig i ditt brandarbete?

MB: Det är det helt klart. Jag vill verkligen inte utmåla sociala medier som någon sorts universalmedicin men det har fungerat bra för mig i min bransch. Bloggandet är nog den enskilt viktigaste faktorn i hur välkända vi är. Nu skulle jag aldrig få för mig att visa dagens outfit utan jag skriver om sökmotoroptimering. Genom att ha varit uthållig så har det burit bra frukt om jag får säga det själv.

CR: Mäter du branding på något sätt?

MB: Nej, inte aktivt faktiskt. Småsaker som varumärkessökningar och direkttrafik på sajten mäter vi förstås men det är bottom line som är svaret i övrigt. Trillar det in fler kunder, då gör vi något rätt.

CR: Du är ibland en omstridd person och inte älskad av alla. Hur ser du att det påverkar ditt brand?

MB: Så är det och jag är övertygad om att det är positivt, väldigt positivt. Det handlar om ställningstagande och alla ställningstagande bygger på konflikt. Jag tror inte riktigt på att alla ska krama varandra i trafiken, vi står för vad vi står för och det är annorlunda än vad alla andra står för. Det är det som är skillnaden mellan vårt varumärke och alla andra. Du kan tycka att vi har fel eller rätt men du kan inte tycka att alla har lika mycket rätt.

CR: Ett råd eller erfarenhet som du gjort kring ditt varumärke som du tycker är viktigt för disruptives läsare?

MB: Precis som med människor är det mycket lättare för ett företag att vara sig själv än att göra sig till. Visst kan du tvinga fram en åsikt om dig genom att spendera tillräckligt med pengar men det är mycket lättare att vara uppriktig och helt enkelt berätta att det här är vi.

Vill du själv följa Magnus i Sociala medier, kan du följa han på Twitter här!

Varumärkesarbete är ett brett begrepp. Om du har en bra historia som du känner till eller som du skapat själv. Dela den gärna i kommentarerna eller bara hur din varumärkesstrategi ser ut.

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Stefan Petersson says:

    Syns man finns man!

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+